Var tuggben jag undrar om, pressat är väll ok men tänker på mjukare godis ben så som jumbone, dentastix och liknande. Dvs ngt godare än vedträn och skor när tänderna börjar bytas ut ;)
Köp naturtugg, typ grisöron etc. Se till att de är torkade och av vettigt ursprung. Djuraffären nära dig har ett bra utbud av naturtugg till ok pris, brukar själv köpa där om jag kör förbi:) skit i dentastix och sånt konstgjort, mina hundar blir bara kassa i magen av sånt.
Mina hundar älskar horn också, de håller länge:up:

Sele. Ger en mycket behagligare upplevelse för valp OCH matte/husse. Man styr utan att strypa.
Idealet är dock att valpen ska lära sig direkt att man inte ska dra ;). Sele har jag bara haft på hundar som drar ordentligt, för att få andra tryckpunkter och då lära om att sele = inte dra. Har sen halsband på hemma för att kunna ha namn och tele nr, är ju sällan när man är ute och promenerar som hundar rymmer utan snarare när man sysslar med annat hemma och de smiter iväg ;).
för spår och of road skogs nosning så föredrar jag dock sele.

Hade också den inställningen. Sen fick jag en hund som krängde och faktiskt mer eller mindre gjorde volter för att ta sig ur halsbandet/kopplet när hon ville till sin syster på valpkursen. Drog gjorde dom inte.
Och de valpar man ser rymt har haft halsband.
Egentligen är det ju bara att tänka själv hur det känns. Ett koppel om halsen även i den mest välvilliga hand på en liten jycke vs en sele.

Hade också den inställningen. Sen fick jag en hund som krängde och faktiskt mer eller mindre gjorde volter för att ta sig ur halsbandet/kopplet när hon ville till sin syster på valpkursen. Drog gjorde dom inte.
Egentligen är det ju bara att tänka själv hur det känns. Ett koppel om halsen även i den mest välvilliga hand på en liten jycke vs en sele.
Fast anledningen till att valpar tar sig ur halsbandet är ju för att ägarna inte spänner åt det tillräckligt .

Ja håller dom på så så kan en sele vara bra att ha också, men att alltid ha en sele ser jag ingen mening med, skulle vara för att kunna ha ett extra handtag vid hund möte, bad osv. Inget för vanliga promenader där hunden ändå ska gå på slak lina bredvid en.

Sele. Ger en mycket behagligare upplevelse för valp OCH matte/husse. Man styr utan att strypa.
Generellt håller jag med, och jag hade planerat att bara använda sele på min nya valp. Meeen. Valpis hade en annan åsikt, och har tydligt talat om att han inte alls gillar sele... Han springer iväg så fort han ser den. Om man lyckas krångla på honom den så står han och kutar med ryggen och ser totalt olycklig ut. Går man ut så står han bara still och vägrar gå. (Ja, den sitter bra och inte alls hårt.) Vi var och tältade i ett par dagar och då hade han selen rätt mycket och det funkade hyfsat där och då. Tänkte att han vant sig, men icke... Valpis vill INTE. Jag har för tillfället gett upp och istället inhandlat ett lite bredare halsband. Valpis lycklig och går jätteduktigt i koppel. :cautious:

Vet inte vad jag ville med det här inlägget egentligen. :D Kanske bara säga att man ibland får ändra sina strategier efter individen...

Vet inte vad jag ville med det här inlägget egentligen. :D Kanske bara säga att man ibland får ändra sina strategier efter individen...
Haha, oh yes.. Jag är sådan som alltid har sele på hundarna, oavsett vad vi gör i vardagen. När Ebrah väl börjat uppföra sig lite i koppel så bestämde jag mig för att träna henne på att gå i halsband för att hon skulle vara van vid det till rallylydnadstävlingar. Det var jättelätt då! Nu får hon ha halsband hela tiden, för hon drar som ett jäkla as i sele... Jag gillar fortfarande inte alls att ha halsband på henne, men det är bara att anpassa sig efter knäpphunden och hoppas att hon snart vill ha sele igen. (När hon var liten plutt hade jag på halsband en gång, då blev hon som en galen rodeohäst, så jag trodde inte att hon någonsin skulle trivas med halsband)

Haha, oh yes.. Jag är sådan som alltid har sele på hundarna, oavsett vad vi gör i vardagen. När Ebrah väl börjat uppföra sig lite i koppel så bestämde jag mig för att träna henne på att gå i halsband för att hon skulle vara van vid det till rallylydnadstävlingar. Det var jättelätt då! Nu får hon ha halsband hela tiden, för hon drar som ett jäkla as i sele... Jag gillar fortfarande inte alls att ha halsband på henne, men det är bara att anpassa sig efter knäpphunden och hoppas att hon snart vill ha sele igen. (När hon var liten plutt hade jag på halsband en gång, då blev hon som en galen rodeohäst, så jag trodde inte att hon någonsin skulle trivas med halsband)
Har haft en schäfer som drog som bara den när hon mötte andra hundar, sele gjorde bara att hon fick lättare att dra ;).
Och haft annan hund som drog i halsband men blev lugn i sele, så är väldigt induviduellt. Dock så föredrar jag halsband vid promenad. Sele för när man vill ha mer frihet för hunden.

Sele för när man vill ha mer frihet för hunden.
Jag föredrar att ge mina hundar så mycket frihet som möjligt hela tiden, kanske därför jag gillar sele. Jag vill inte att enda anledningen till att hunden lyssnar/fungerar i en situation är för att utrustningen hindrar den från att göra annat och ser koppel mer som en "livlina" att använda när vanliga lydnaden råkar brista.

Jag föredrar att ge mina hundar så mycket frihet som möjligt hela tiden, kanske därför jag gillar sele. Jag vill inte att enda anledningen till att hunden lyssnar/fungerar i en situation är för att utrustningen hindrar den från att göra annat och ser koppel mer som en "livlina" att använda när vanliga lydnaden råkar brista.
med mer frihet menar jag då man inte har dem i koppel, utan t ex i spårlina eller flexikoppel och hunden då är fri att busa runt utan att jag har den lös eller drar den i halsen, ska man gå i samhälle eller där det rör sig mycket folk så så är det att gå fot med halsband och koppel.

på små hundar så kan jag förstå att man har sele på vardags promenader, men för 30kg schäfer så vill jag ha ngt med lite mer direkt kontakt om det skulle hända ngt.
men bara för att man har det så betyder det inte att hunden inte ska gå fint med löst koppel ;).

(dvs valpen får lära sig gå med både ock ^_^)

Googla på Dr Karen Becker. Hennes korta youtubefilmer är sevärda. Filmerna och hennes artiklar finns också på sidan healthypets.mercola
Leta efter artikeln: Why "Overgrowing" Your Large Breed Puppy is Dangerous

Som flera skrivit: låt valpen röra sig fritt med dig i terrängen. Den visar själv hur mycket som är OK. Du ska inte träna den aktivt med fysiskt krävande övningar som t ex cykling. Trappor är ok i "normal nivå", dock ej för mycket.

När det gäller foder: ej överutfodring - håll valpen slank. Säkrast är ett valpfoder anpassat för storvuxna raser med rätt nivå av kalcium och fosfor och förhållandet mellan dem. Överutfodring, för mycket kalcium eller fel balans kalcium/fosfor ökar risken för skelett- och ledskador. Hög halt protein i sig är ofarligt. Se bara upp med att inte ge för mycket så att valpen blir fet. Protein omvandlas till fett om man ger för mycket.

Färskt kött stärker immunförsvaret. Delvis färskt skulle jag välja och resten ett riktigt bra valpfoder för storvuxna raser. Färskfoder kan inte hålla en jämn och säker nivå av kalcium/fosfor, så jag skulle vänta med det tills hunden vuxit klart. Storvuxna raser brukar växa till 18 mån eller längre. De kan se färdigvuxna ut när man tittar på dem utifrån, men ben och leder behöver mer tid.

Bra torrfoder för storvuxna valpar är tex Orijen och Acana som har samma tillverkare Champion Petfoods. De har aldrig haft några återkallningar av sina foder och de får höga betyg på alla foderbedömningssiter. Kika på sidorna dogfoodadvisor och bestdogfooduk och jämför. Ett billigare alternativ är Simpsons som också kommit med ett valpfoder.

Ytterligare en läsvärd artikel av dr Karen Becker. Googla efter den på sidan healthypets.mercola eller på youtube. I artikeln beskrivs tre olika led- och skelettskador som valpar av storvuxna raser kan få och vad man ska se upp med i utfodring. Artikeln berättar om symtom på de olika sjukdomarna och hur man ser de första tecken på dem. Dr Karen Becker har också en film om det på youtube. Artikeln heter:
What Every Owner of a Growing Large Breed Puppy Should Know

Ytterligare en läsvärd artikel av dr Karen Becker. Googla efter den på sidan healthypets.mercola eller på youtube. I artikeln beskrivs tre olika led- och skelettskador som valpar av storvuxna raser kan få och vad man ska se upp med i utfodring. Artikeln berättar om symtom på de olika sjukdomarna och hur man ser de första tecken på dem. Dr Karen Becker har också en film om det på youtube. Artikeln heter:
What Every Owner of a Growing Large Breed Puppy Should Know
tack för svar ^_^, ska se om det fodret finns i butiken här, är en väldigt stort utbud så hoppas det finns ngt ^_^.
färskfoder och hemma kokt har vi typ bara gett som extra gott på torrfodret ibland. (lyckats med konststycket med att ha haft flera kräsna hundar..)

bra artikel också :), lite att man får mardrömmar och extra noja men är bättre att veta om vad som kan hända än att inte veta ;).

sen får man ju försöka vara logisk, alla djur som växer behöver protein och lagom mycket med mineraler. energi= fett och det är kanske bra för hårt arbetande djur men det är sällan ngt ett växande ungdjur behöver extra av.
har hästar och där är det ju så viktigt med rätt foderstat, sen så ger man hunden ett färdigfoder som har fin text på paketet ;).
hade önskat att man visste mer vad hunden behöver och kunde göra foderstat själv :p, samtidigt som det är smidigt med färdigfoder :o

med mer frihet menar jag då man inte har dem i koppel, utan t ex i spårlina eller flexikoppel och hunden då är fri att busa runt utan att jag har den lös eller drar den i halsen, ska man gå i samhälle eller där det rör sig mycket folk så så är det att gå fot med halsband och koppel.

på små hundar så kan jag förstå att man har sele på vardags promenader, men för 30kg schäfer så vill jag ha ngt med lite mer direkt kontakt om det skulle hända ngt.
men bara för att man har det så betyder det inte att hunden inte ska gå fint med löst koppel ;).

(dvs valpen får lära sig gå med både ock ^_^)
Hehe. Vår ras väger ca 50 kg vuxna. När vi träffar andra av vår ras så får vi ofta höra att våra går/gick så fint i koppel.
Att vi började med sele var att dom ju trasslade in sig så förbaskat när vi var ute med dom som yttepyttingar. Jag stod ofta med dom på fotbollsmatcher och dom roade sig med att brottas. Med sele så var det lättare att hålla undan trasslet. Sonens fotbollskompisar, 13-14 år, som också gärna gav sig in i brottningen hade också ett handtag att dra bort "nåldynorna" med. När vi sen skulle ha halsband - på valpkursen - så visade sig alltså den stora vara värsta smitaren. Så det blev sele på. Maken hade halsband något längre men såg också hur bra hans gick i selen. Effekten av detta blev att vi fick jobba mycket med följsamheten. Det går ju inte att styra genom att vända på klacken o gå som i halsband. Vi är ju inga "hundmänniskor". Vi har bägge haft hund hela livet men utan att träna osv. För oss gjorde alltså selen att vi var tvungna att tänka och kommunicera mer med hunden.

Har en rasbekant som hade stora problem med en mycket glad ungtik. For som ett torrt skinn 25-30 kg tung. Dom beundrade vår tjej, 3 år, 45 kg som strosade omkring i kopplet - nu i halsband för det är så bekvämt - på rashundträff. I sällskapet fanns också en gammeltik, 45 kg, 7 år som drog, en unghane 65 kg som drog och en 3-årig hanne 60 kg som helt enkelt gick dit han ville. Jag sa att det nog berodde på att vi haft sele när det var som värst. Nästa träff 2 månader senare kom dom och sa att det var det bästa tips dom fått. Mest för att selen ändrade deras strategi. :-)

Jag tyckte i alla fall att det var intressant/skrämmande att flera etablerade märken hade höga halter av hälsovådliga ämnen.

Hehe. Vår ras väger ca 50 kg vuxna. När vi träffar andra av vår ras så får vi ofta höra att våra går/gick så fint i koppel.
Att vi började med sele var att dom ju trasslade in sig så förbaskat när vi var ute med dom som yttepyttingar. Jag stod ofta med dom på fotbollsmatcher och dom roade sig med att brottas. Med sele så var det lättare att hålla undan trasslet. Sonens fotbollskompisar, 13-14 år, som också gärna gav sig in i brottningen hade också ett handtag att dra bort "nåldynorna" med. När vi sen skulle ha halsband - på valpkursen - så visade sig alltså den stora vara värsta smitaren. Så det blev sele på. Maken hade halsband något längre men såg också hur bra hans gick i selen. Effekten av detta blev att vi fick jobba mycket med följsamheten. Det går ju inte att styra genom att vända på klacken o gå som i halsband. Vi är ju inga "hundmänniskor". Vi har bägge haft hund hela livet men utan att träna osv. För oss gjorde alltså selen att vi var tvungna att tänka och kommunicera mer med hunden.

Har en rasbekant som hade stora problem med en mycket glad ungtik. For som ett torrt skinn 25-30 kg tung. Dom beundrade vår tjej, 3 år, 45 kg som strosade omkring i kopplet - nu i halsband för det är så bekvämt - på rashundträff. I sällskapet fanns också en gammeltik, 45 kg, 7 år som drog, en unghane 65 kg som drog och en 3-årig hanne 60 kg som helt enkelt gick dit han ville. Jag sa att det nog berodde på att vi haft sele när det var som värst. Nästa träff 2 månader senare kom dom och sa att det var det bästa tips dom fått. Mest för att selen ändrade deras strategi. :-)
Det är ju det :), man får ändra innan det blir befäst med drag eller smitning :).
Kan hända att det blir sele på valpen också men idealet för mig är halsband :)

Min är en sån där som tycker att vilken sele som helst = dra som en idiot sedan vi fick hem honom. Kämpar fortfarande med att få honom att gå någorlunda i halsband. :angel: Förstörde honom genom att alltid ha sele när han var liten.

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 392
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 963
Hundhälsa Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 673
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 484
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka