Valp i hundgård

Shark

Trådstartare
Min granne skaffade för några veckor sedan en valp, den har han sedan start satt i hundgård då och då. Den lider uppenbart av separationsångest då den gräver, skäller och ylar. Helt vansinnigt i mitt tycke. Finns det några reglar ang. Valpar i hundgård? Jag tror att det är en gråhund eller dyl. Och jag vet ju att jägare inte alltid har samma syn på hundhållning än en annan..

Sv: Valp i hundgård

Det som står i Jordbruksverkets författning är att valpar under fyra månader endast får lämnas ensam korta stunder.

Jag uppfattar det som att hunden lämnas i hundgården utan tillsyn, eller?

Det är inte så att han håller på att ensamträna den korta stunder varje dag? Det spelar ingen roll om du ensamtränar valpen i ett rum i huset eller i en hundgård, endas skillnaden är att du som granne antagligen inte hade hört valpen klaga om det skett inne i huset.

Valpar har förmågan att låta som om hela världen går under när de lämnas ensamma men någon gång måste man ju börja träna dem att just vara ensam.
Att den gräver, ylar och låter hjärtskärande är inte helt ovanligt om än inte så kul att lyssna på.

Självklart är det en annan sak om grannen redan så tidigt slänger ut valpen ensam under långa stunder utan uppsikt. Varför inte prata direkt med grannen så får han sig kanske en tankeställare? Folk är så snabba att prata regler och anmälningar - det vore bättre om man kunde prata i första hand.

När jag ensamhetstränar valpar/hundar så är det ju just gnäll, skall och andra oönskade beteenden jag ser till att inte trigga fram genom att gå för fort fram.
Om valpen skulle låta som världen går under har jag definitivt gått för fort fram.

Jag ska givetvis prata med grannen. Jag har tyvärr ingen koll på om han befinner sig hemma eller borta då valpen är i hundgården eller hur länge den sitter där. Hundgården är på andra sidan av en byggnad så jag ser den inte från min tomt.
Jag vet ju inte om valpen till slut ger upp sina desperata försök eller om den endast sitter där den stunden den låter. Jag bryr mig inte så mycket om att den väsnas just nu, men jag blir ju fundersam om det är meningen att det ska bli en jakthund som får leva sitt liv i hundgård. Är det meningen så lär vi ju få stå ut med en skällande hund iom att den inte verkar vettigt ensamhetstränad. Jag kan utan problem ta lite skall och yl en period eller kortare stunder på dagarna men något konstant skällande och ylande i år framöver är jag inte sugen på. Dessutom värker ju hjärtat för valpens skull.

Jag ville bara veta ifall det finns någon lag mot det, och det fick jag ju svar på.
Orsaken till att jag ville veta det är att ha något att referera till och understryka att det till och med finns en lag så det är högst olämpligt att låta den vara ensam där innan den är redo för det.

Fast... Vissa låter mer än andra till en början. Min egen skrek som en stucken gris. Men bara i 10 min, sedan blev han tyst (filmade honom). Han lärde sig snart att jorden inte går under för att matte försvinner några minuter och nu är han hur lugn som helst när han är ensam.

Självklart lämnar man inte en liten valp några längre stunder, oavsett om den håller låda eller inte. Men min skrek ju bara jag gick på toa. För att inte tala om hur han lät när han fick åka själv bak i bilen första gången. Då tar jag faktiskt inte någon hänsyn till att han inte är "redo" att bli lämnad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 964
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 529
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!