Valp i bil + förberedelser

Sv: Valp i bil + förberedelser

Men när är den tillräckligt stor? Vi har pratat lite om det nu och den kommer att åka med oss vid fötterna på passagerarsidan tills vi tycker att den är trygg i bilen. Sen får vi se hur gammal den är när den är det, och om vi bältar den då eller om det blir en bur i baksätet.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Jag tycker att ni ska ha hunden i en säkerhetsbur och det är en fördel om ni köper den redan nu och låter den stå öppen inomhus så valpen redan när den kommer till er får chansen att "checka" av den och bekanta sig med buren.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Jag skulle aldrig sitta med en valp i knäet med tanke på en ev trafikolycka. Den ligger säkrare på golvet isf, men helst i en bur tills den är så pass stor att den kan ha bälte.

Men varför inte då ha hunden i bur alltid ? Varför övergå till något som är sämre ?
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Våra hundar och katter åker säkert burade i vår bil, men som jag förstod TS så har de inte plats för en stor bur om de inte byter bil och deras valp låter som den kan bli ganska stor? Idealet är ju naturligtvis att den har en bur av ett krocktestat märke.

Vi har aldrig haft våra hundar bältade, så jag kan inte svara på frågan från vilken ålder det kan vara lämpligt.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

...men som jag förstod TS så har de inte plats för en stor bur om de inte byter bil och deras valp låter som den kan bli ganska stor?

Det är precis det jag tänker på. När den är stor kommer ev en bur inte att få plats. Det är därför jag tänker på bälte. Målet är givetvis att skaffa en rymligare bil, men ekonomin finns inte just nu. Som tur är så är utrymmet vid fötterna väldigt stort, så den kommer att kunna åka där relativt länge.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Ah okej då förstår jag ..

TS:

Kan ni inte köpa en säkerhetsbur och låta hunden vara i den tills den blir för stor, det ger er tid och möjlighet att i lugn och ro leta efter en större bil .

Burar av säkerhetstyp har nog ett bra andrahandsvärde och borde vara tämligen lätt att sälja på blocket senare.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

När vi hämtade hem vår hund (var iofs tio år sedan) fick han sitta i en låda därbak mellan oss. den ska ju vara lagom stor och hög, så att han kan titta ut, men inte heller allt förstor. och så har han ju oss som sällskap, även om man kan vara lite läskig.
tur var det, för det visade sig att han var en åksjuk typ :D
hade tidningar i botten så då var det ju bara att byta, man kan ju ha en filt om man vill. men vår resa var inte så passa lång som er.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Kl:

Jag rekomenderar absolut att ni har bur till valpen när ni hämtar den.

När jag hämtade min valp hade jag ingen bur utan tänkte (som många här) ha den i knät på vägen hem. Jag trodde valpis skulle vara trött och sova hela vägen. Istället hade valpen panik och var jätterädd hela resan. Det var jättejobbigt att försöka hålla en panikslagen liten valp lugn i flera timmar, hon skrek rakt ut av rädsla (uch vad hemskt det var, kommer ihåg känslan nu när jag skriver om det). Tillslut somnade hon av utmattning vid mina fötter. Jag är övertygad om att resan hade gått mycket bättre både för oss och för valpen om vi hade haft en bur att ha henne i.
Rädslan för bilåkning satt i länge hos henne, vilket jag är övertygad om har att göra med hennes första erfarenhet av bilåkning. Idag åker hon utan problem tack och lov.

Jag kommer alltid ha bur till blivande valpar i framtiden. Dessutom är det ju som flera redan påpekat, mycket säkrare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
945
Senast: Estivuz
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 542
Senast: Shark
·
Övr. Hund Jag har lagt ut min underbara, trogna bil Robban på annons.:cry: Men det betyder också att jag ska köpa en ny bil.:idea: Robban är...
2
Svar
20
· Visningar
2 202
Senast: KarinB
·
Övr. Hund Här får du lite förberedande övningar: 1. Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp