Valp i bil + förberedelser

D

Dixie Chick

Hur gör ni när ni har valpen i bilen? Det bästa är ju såklart om man har en kombi, men det har inte vi. Just nu har vi en audi 100, och det jar undrar är hur vi kan göra det så bekvämt och säkert som möjligt för valpen i den? Ha den nere vid fötterna på passagerarsidan? Köpa en sån där filt att fästa över sätena där bak så att det inte kommer hundhår på dem? Nackdelen är väl då att valpen är lös på ett större område.

Vår valp kommer nu den 14 januari, och vi längtar mycket! Det mesta är inhandlat och så, men hur kan vi göra ankomsten så bra och bekväm som möjligt för den lille krabaten? Jag har haft valp förut, men det var 15 år sen... :eek::crazy:
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Det beror ju lite på stoleken på valpen. Transprtbur i baksätet fast satt med bältet är ju att föredra. Annarskan man ha en sån här:

055040.jpg


Som man kombinerar med ett säkerhetsbälte för hund.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Dock måste jag bara säga att första resan så har jag alltid valpen i knät;) (nån annan kör)
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Jag hade våran valp i knät när vi hämtade honom, han sov hela resan. Men nu har vi honom i baksätet med bilsele och bälte. Men det är bara tills våran kombi är fixad.

Sen så finns det som sagt bur vilket är att föredra. Ska även ha bur i kombin också.

Ne bilbälte eller bur, det är så lätt att råka ut för en olycka.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

En sån här tråd hade jag också tänkt skapa! Bra att du gjorde det istället ;)

Kommer att ha en liten hund och funderar om bälte eller bur är det bästa, och om nu ens bälte passar så en pass liten hund (toypudel)
Detta gäller ju inte första resan, då valpen kommer få sitta knä såklart :)
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Som alltid påpekar jag innan att jag inte påstår att mitt sätt är det enda rätta utan detta är vad som känns rätt för mig:

Första bilresan tycker jag att man ska ha valpen i knät, kanske på en handduk eller filt ifall det skulle hända en olycka. Då känner valpen trygghet när den för första gången i sitt liv lämnar sin mamma. Se till att ha en vattenflaska och skål med ifall ni ska köra långt och ha inte för varmt i bilen.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

*kl*

Till alla:

Saken är den att på fredag åker min sambo och hans bror upp till Norrland för att hämta två valpar (vi bor i norrköping, så en resa på, tror jag, c:a 120 mil). Troligtvis kommer de åka i en kombi för att göra resan bekväm för de små. Så då kommer de tyvärr inte att kunna vara i knät på någon. Men det måste ändå vara det bästa för dem? Eller ska man sikta på att ha en vid fötterna och den andra i knät och sen givetvis byta plats på dem då och då?
De kommer att åka hela vägen på en gång, och stanna c:a en gång per timme för att rasta dem. Givetvis kommer vatten och mat finnas med i bilen! De beräknar åka från norr tidigt på måndag morgon för att vara hemma här senare på kvällen. Den andra valpen + sambons bror ska sen vidare ner till Skåne.

Ang. bälte eller bur så röstar jag nog på bur. Kan man ha bälte egentligen på en liten valp? Vet att man inte ska ha sele på dem, därför undrar jag. Sen hade jag ingen aning om att det fanns burar att ha i baksätet! Var finns dem? Kostar? Fäster man dem alltså bara i bältet, som en bilbarnstol? Lutar inte buren då? Sätet tycker jag gör det.... :D
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Angående bur så har vi använd vanlig transport bur den storlek som hunden behöver och som passar i baksätet. Det går nog med bilbur modellen mindre med. Sen har vi dragit bältet runt buren och geom handtaget och knäppt fast. Går att köpa överallt där man köper hundgrejer pris ingen aning. Max storleken på hund som kan sitta i bur i baksätet kan väl vara runt 20 kg? Vad ska nu ha för hund?
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Det är en korsning; bordercollie, terrier, karelsk björnhund och längre bak finns new foundland. Tror den blir kring bordercolliens storlek.

Googlade lite om detta med bur etc. och kom över den här:

http://www.serpentinen.com/dogbag.htm

Kanske kan vara något?
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Kommer att ha en liten hund och funderar om bälte eller bur är det bästa, och om nu ens bälte passar så en pass liten hund (toypudel)
Detta gäller ju inte första resan, då valpen kommer få sitta knä såklart :)

Säkerhetsbur är det säkraste sättet att transportera en hund i bil.
Dock är det bättre att ha bälte på hunden än ha den lös, men det är mest för att man ska slippa få en slungade hund i nacken vid en ev krock.

Allmänt:

Vi har en sätesbur ( krocktestad ) på ena baksätet, det känns säkrast för oss att ha Lillan där..
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Sorry men den lär ju inte hålla vaken för valptänder eller vid en krock.

typ en sånhär jag tänker på.
t_16301_19.jpg
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

hmmm.... det kanske är tråkigt men sant... tycker de burarna känns SÅ mycket katt... eller marsvin... Hellre då kanske en helt i galler. Men de kanske är svåra att få in i ett baksäte?

Sen undrar jag fortfarande om det är så smart att sätta ett hundbälte på en valp?
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Just det här är en bur just för hund i alla fall;) Djurburar är nog designade lite på samma sätt. Helt i metall galler är inte alltid att föredra då faktist många hundar blir tryggare i en sån här bu :)
Jag skulle nog aldrig pröva att bälta en valp.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Tror inte heller jag vill bälta vår lillkille. Får titta runt lite, höra mig för och så. Har en del kompisar som har hund. De flesta har dock hunden på golvet på passagerarsidan eller i bagageutrymmet om de har en kombi. Kanske är det bäst att börja med att ha den mellan benen på passagerarsidan under den allra första tiden så att han känner sig trygg med bilen?
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Vars har ni köpt eran sätesbur och vad får man cirka betala för en?
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Ja absolut, vi hade våran lilla på golvet ifram de första turerna och bilburen inomhus i vardagsrummet med hennes fäll ( som kom från uppfödaren med mammalukt ) ståendes alltid öppen.

Där sov hon alltid och vi har därför en hund som trivs och känner sig väldigt säker i sin bur .

hmmm.... det kanske är tråkigt men sant... tycker de burarna känns SÅ mycket katt... eller marsvin... Hellre då kanske en helt i galler. Men de kanske är svåra att få in i ett baksäte?
Men ärligt, är det inte viktigare att hunden sitter säkert ?!

PEPP:

Oj idag vet jag inte vart man kan köpa dessa burar, vi köpte våran för många år sedan när vi hade en annan hund i samma storlek som vår Zaga kommer bli ...

Men du kanske kan PM:a Piru och höra om han har något tips/idé ?
 
Senast ändrad:
Sv: Valp i bil + förberedelser

Knapplån.

Jag har alltid hämtat valpar med bil, och alltid haft någon som kört mig så att valpen kunnat åka i knäet.

Men med min 2 åriga hane så blev han transporterad ner till Skåne via flyg (Bur i kabinen), och det gick lika bra det för honom. Mitt senaste tillskott hämtades ca 23 mil bort, och det fanns ingen möjlighet att åka upp 2 pers. Så jag åkte själv, och tog med min hane, som står högst i rang av hundarna här hemma. Hanen och valpen fick lära känna varandra under några timmar hemma hos uppfödaren, och sen sov dom som klubbade sälar bredvid varandra hela bilresan hem. Jag har galler istället för bur, så att dom åker säkert där bak.
Det var faktiskt det mest bekväma, säkra och hundanpassade sättet jag provat. Hittills har en valp aldrig sovit hela resan hem, utan att behöva kissa eller någonting. Så kommer jag defintivt att göra nästa gång jag köper hund igen.
 
Sv: Valp i bil + förberedelser

Men ärligt, är det inte viktigare att hunden sitter säkert ?!

Du har så rätt så rätt! :bow: Tänkte mig inte riktigt för.

Till alla: När tror ni att man KAN börja bälta en hund? Bara teoretisk fråga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valp i bil + förberedelser

Jag skulle aldrig sitta med en valp i knäet med tanke på en ev trafikolycka. Den ligger säkrare på golvet isf, men helst i en bur tills den är så pass stor att den kan ha bälte.
 

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
945
Senast: Estivuz
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 542
Senast: Shark
·
Övr. Hund Jag har lagt ut min underbara, trogna bil Robban på annons.:cry: Men det betyder också att jag ska köpa en ny bil.:idea: Robban är...
2
Svar
20
· Visningar
2 202
Senast: KarinB
·
Övr. Hund Här får du lite förberedande övningar: 1. Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp