Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en ras som passar mig. När jag gör tester så hamnar den rasen vanligen som topp 5 alltid inom topp 10 och det jag läser om den verkar passa mig bra. Det finns en annan ras som passar aningens bättre mentalt men den har en annan storlek än jag söker och ett annat håranlag. Variationen mentalt mellan raserna bör ligga inom individvariationen.
Frågan är nu hur jag går vidare.
Det finns ju massor av uppfödare hur hittar man de som är seriösa? Alla skriver givetvis att de är superseriösa och försöker få fram den mentalt och fysiskt perfekta valpen.
Det jag gjort den senaste tiden är att jag tittat igenom annonserna på "Köpa hund" inom den ras jag fastnat för. Det finns några annonser, både valpar och unghundar. Hur smart eller dumt är det att köpa en unghund 8-13 månader gammal jämfört med en valp?
Ska man misstänka att det är något fel på en unghund som blivit över?
Hur avgör man om man vill ha en tik eller hane? Spelar det roll om det inte är ett avelsdjur?
Frågan är nu hur jag går vidare.
Det finns ju massor av uppfödare hur hittar man de som är seriösa? Alla skriver givetvis att de är superseriösa och försöker få fram den mentalt och fysiskt perfekta valpen.
Det jag gjort den senaste tiden är att jag tittat igenom annonserna på "Köpa hund" inom den ras jag fastnat för. Det finns några annonser, både valpar och unghundar. Hur smart eller dumt är det att köpa en unghund 8-13 månader gammal jämfört med en valp?
Ska man misstänka att det är något fel på en unghund som blivit över?
Hur avgör man om man vill ha en tik eller hane? Spelar det roll om det inte är ett avelsdjur?