valp dags!

sillys

Trådstartare
Snart gått ett år och fortfarande inte hittat hundrasen jag vill ha.. japp detta är en "vad ska jag ha för hundras" tråd :angel:

äger 2 hundar just nu en 2 årig shihtszu och en finsklapp hund på 9 år. Jag o finkslapphunden har tränat lydnad agility och trick på hobby nivå, vi köpt shihtzun för 2 år sen då va tanken att vi skulle ha en enkel hund till bredvid min tränings hund, som har varit toppen första året, men sen diagnoserades lapphunden med atros i frambenen, därmed inge mer hårdare träning speciellt inte agillity som vi ändå tyckte va roligast.. så nu saknar jag det enormt och shihtzun.. ja kankse inte den smartase rasen va? haha
varit på ngr agility tävlingar nu och försökt fått lite inspiration om va det kan finnas men många mindre hundar på agilityn verka vara blandisar.. kankse dit man ska vända sig?

så ja till valp väljandet då..
* ska vara runt 30-40 cm så en liten mellan hund.
* frisk ras
* inga större jaktinstinkter
* korthårig eller trimras
* aktiv och smart men i lagom form ( ska kunna klara sig utan träning i ngr dagar utan att gå bananas)

Har funderat en hel del på Mellan pudel, men vill gärna ha fler förslag!! :confused:

Är tanken tävling så skulle jag tänka lite närmre på höjden faktiskt. Gränsen mellan small och medium går ju vid 35 cm. Visst, agility är inte allt, men om man som jag har en mediumhund på 36 cm blir det ju lite jobbigare. Min har iof inte världens största driv men att hoppa hinder högre än en själv gör ju att det sliter mer också. Vi tränar mest på smallhöjder.

Med det sagt ser man mest jack russels och sheltie i de storlekarna, tycker jag. JRT har ju en del jaktinstinkt dock.
Pudel finns det flera häftiga också!

Bichon havanais! (Kortklippt eller korthårig, det sista inte godkänt inom rasen dock).

Kanske i minsta laget dock om du vill ha en på 30-40cm.

Snart gått ett år och fortfarande inte hittat hundrasen jag vill ha.. japp detta är en "vad ska jag ha för hundras" tråd :angel:

äger 2 hundar just nu en 2 årig shihtszu och en finsklapp hund på 9 år. Jag o finkslapphunden har tränat lydnad agility och trick på hobby nivå, vi köpt shihtzun för 2 år sen då va tanken att vi skulle ha en enkel hund till bredvid min tränings hund, som har varit toppen första året, men sen diagnoserades lapphunden med atros i frambenen, därmed inge mer hårdare träning speciellt inte agillity som vi ändå tyckte va roligast.. så nu saknar jag det enormt och shihtzun.. ja kankse inte den smartase rasen va? haha
varit på ngr agility tävlingar nu och försökt fått lite inspiration om va det kan finnas men många mindre hundar på agilityn verka vara blandisar.. kankse dit man ska vända sig?

så ja till valp väljandet då..
* ska vara runt 30-40 cm så en liten mellan hund.
* frisk ras
* inga större jaktinstinkter
* korthårig eller trimras
* aktiv och smart men i lagom form ( ska kunna klara sig utan träning i ngr dagar utan att gå bananas)

Har funderat en hel del på Mellan pudel, men vill gärna ha fler
förslag!! :confused:

Engelsk cockerspaniel? Kanske i största laget dock?

Tråkigt med er lapphund, men varför inte en till om ni gillade hur de var att träna? Annars utan att vara jätteinsatt i rasen så tycker jag det låter som att ni redan hittat rätt med pudel. Otroligt käcka hundar om de får den aktivering de behöver :)

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 957
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 424
Senast: Åsa A
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 249
Senast: LaMagia
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka