valp.. bra eller dåligt

I

Isis

Jag behöver kloka råd om att skaffa en till hund.

Har nu en dobermann som har så stora problembeteenden så jag har insett att mina förhoppningar om att få en hund som kan följa med mig till stallet samt gå kurser med och eventuellt tävla med är uteslutet. Han gör utfall mot andra hundar pga rädsla och är ganska nervös och opålitlig utomhus. Han fungerar annars helt ok tills man möter en främmande hund. I bilen skäller han och piper men det har löst sig ganska bra med en filt över buren så att han inte ser ut.
Han fungerar bra med hundar han känner men leker ganska hårdhänt.

Och nu till valpen..
Jag och sambon har börjat leta efter en dalmatinervalp som tillskott till våran lilla familj. Men vi är också tveksamma på att köpa valp och låta den växa upp med den hunden vi redan har. Vi är rädda för att den ska ta efter i beteendet mot andra hundar och det är här vi behöver råd. Nån som har erfarenhet av detta? I hur stor mån tar valpar efter vuxna hundar?
Det jag har tänkt på är att ta ut hundarna en och en till en början men det fungerar ju inte i längden med två motionskrävande hundar.

Mycket svammel, vet inte hur väl jag formulerade mig men någon kanske förstår mitt problem?:o Borde jag kanske vänta tills min nuvarande hund inte lever länge för valpens skull?
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag skulle nog tveka till att skaffa valp i det läget. Min egen valp tog efter så gott som varje jäkla olat som min systers hund har när han kom och bodde hos oss under hennes valpperiod. Han lyckades dra med henne på saker hon aldrig ens visat tendenser till innan. Så jag kan säga att jag är mindre glad över att vi hade honom i huset när hon var valp, det hade varit lättare utan honom. För dom lär sig snabbt av varandra, i alla fall gjorde min det. :devil:
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag ska Skulle avråda dig starkt för och köpa en valp om hunden ni har en mycket rädslor o.s.v.

Valpen ser ju hur den stora gör o reagerar den så lär valpen göra det också.
En vuxen hund ska visa vägen för valpen och ej visa rädsla utan nyfikenhet.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Just det jag är rädd för. Inte kul med två hispiga hundar i kopplet..:(
Men kanske det ändå kunde fungera om valpen inte får gå på promenader ihop med den stora tänker jag. Att man till det yttersta försöker att se till att valpen inte får märka av den stora hundens problem.

Har du lyckats träna bort olaterna din systers hund lärde din valp? De bor väl inte tillsammans längre om jag förstod det rätt.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Attans också. Inte denna typ av svar jag ville ha ju. :D Men det är bra att jag blir varnad så jag inte står där i klistret sen.

Tror ni att en hund på ca 1 år skulle ta efter på samma sätt som en valp? En omplacering skulle också kunna vara ett alternativ..
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Isis skrev:
Attans också. Inte denna typ av svar jag ville ha ju. :D Men det är bra att jag blir varnad så jag inte står där i klistret sen.

Tror ni att en hund på ca 1 år skulle ta efter på samma sätt som en valp? En omplacering skulle också kunna vara ett alternativ..

Nej det är vettigare och ta en bra hund som är 1år och ta med en "knäppgök" än valp för den har mer skinn på näsan.

Jadzia och jag har många disskutioner och vi är väldigt överens om hur det skulle se ut om hon tog en valp för hennes hund har ju mycket rädslor o.s.v. och det blir inte bra, totalt övertygad.

När jag skaffa så tänkte jag på vissa grejer

# Om min var snäll mot andra valpar?
# Om han är stark i miljö och är framåt?
# bra med folk?

jag fick positiva saker på alla 3 då tycker jag inte det var nåt problem för det är den gammla som kommer och fostra valpen och har man en skaplig hund som den äldre av dom då blir det ganska bra. behöver inte vara nån superhjälte men inte tvärtom heller.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Isis skrev:
Tror ni att en hund på ca 1 år skulle ta efter på samma sätt som en valp? En omplacering skulle också kunna vara ett alternativ..
Risken med att ta en 1åring med skinn på nosen som PIRU sa är väl att den riskerar att kunna bli väldigt vaktig för att försvara den fege osäkre?? Hade ni då tänkt ta en tik förresten, för att plocka in en 1 årig hanhund till den där kan ju bara det bli rätt spännande..:angel: Men tyvärr är det väl så att det beteendet som er hund har är rätt uppjagande för samtliga i familjen så det lär det ju vara för den ev nya hunden med.. Ni har inte funderat på att omplacera dobbern helt enkelt??:crazy:
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag tycker du ska satsa på din nuvarande hund först o främst, försök ge han lite annan grund att stå på. Ta kontakt med SBK lr annan hundklubb tex SDK. Om han blir bättre kan det ju vara aktuellt med en till hund och dom kan få mycket glädje av varandra.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag skulle även kunna tänka mig än äldre hund än 1 år bara den är frisk i huvudet och problemfri.
Om jag ska tänka över dina punkter så är han snäll mot valpar ocg mot folk. Han är inte direkt feg ute heller på så sätt att han inte vågar gå på saker, skyggar och så. Han går snarare på allt. Hans rädsla visar sig genom utfall mot andra hundar. Det gör ju honom kanske överdrivet vaksam ute eftersom han vill hålla koll.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Ska det bli en ny hund så blir det en hane.. Dobbern är kastrerad och för hans del kvittar det vad det är för kön på den andra hunden. Men du kanske tänkte för dalmatinerns del?
Ja hans beteende är minst sagt uppjagande för oss alla. Därför är jag medveten om att jag inte skulle kunna promenera och träna med dom tillsammans till en början iaf.

Om placering är tyvärr uteslutet. Han har haft flera hem innan vi köpte honom och vem skulle vilja ha en nervös dobbis på 6 år med exem som kräver dyr specialbehandling? Annars hade jag tyckt att ett hem på landet där han kan springa fritt och inte träffa andra hundar vore super för honom.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Vi har försök.. Har tränat han för två olika intruktörer som skulle få bukt med hans utfall och stress men det lyckas inte.Har jobbat med denna hund i 3 år nu och jag börjar tröttna om jag ska vara ärlig. Han är jättehärlig på de flesta sätt det är bara det att jag är trött på att lägga ner så mycket energi, tid och pengar och ändå beter han sig likadant.
Har ändå tänkt att testa en tredje intsruktör som inte är kör efter samma metoder som mina två förra. Men jag har nog insett att även om han slutar göra utfall mot andra hundar så kommer han nog aldrig att bli trygg i deras sällskap. En viss grad av spänning kommer nog alltid att finnas där. :(
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag har inte läst hela tråden så jag får be om ursäkt om jag inte riktigt hänger med.

Jag avråder dig starkt från att gå ut och gå med hundarna separat om du nu väljer att skaffa valp,detta gjorde jag och det är helt omöjligt att gå med båda nu,och det är skitjobbigt.

Men sen tycker jag inte att det är en så bra ide att skaffa en valp,när hunden du har nu har sådana problem.Dels kan valpen ta efter(ingen garanti,men tänk om den gör det!) och hur lätt är det att gå med två stora starka hundar när båda gör utfall?Nej det låter verkligen inte bra.I första hand ska man försöka se till att få bort utfallen och funkar inte det ja då finns det två alternativ:avliva lr leva med det.

Jag tror knappast att detta var det råd du ville ha,men så känner jag efter ditt inlägg:(
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Spelar ju ingen som helst roll hur mycket lydnad du än lägger på din hund så kan valpen läsa av den att den andra är rädd. Sen att hunden gör utfall är ju saksamma i valpens ögon han gör ju utfall för han är rädd o det ser ju den lille på en gång, o förmodligen reagerar han negativt förmodligen inte utfall föräns han är vuxen.

o sen är det till 99% säkert att valpen tar efter den äldre hunden.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Ja det var ju det jag menade!

Jag har samma problem med min hund och fajtas med saken att ta bort honom lr leva med det,men det verkar vara på bättringsvägen nu,han är mycket mindre rädd nu än tidigare och det handlar om hur jag beter mig.Men helt kanske det inte går bort med tanke på att det är rädsla det handlar om.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Ja du, så länge han inte är med är dom borta men så fort han kommer tillbaka så kommer dom fram igen.
För med en hund som redan har vakt i sig är det inte svårt att få att haka på att skälla på allt som rör sig, sticka efter förbipasserande, jaga folk som går förbi, göra utfall mot andra hundar när man går i koppel, skälla lite till osv.
Nu har vi kommit så pass långt att när det bara är vi och våran andra hund är det aldrig några problem. Det kan passera hundar, vad som helst utan att hon bryr sig. Möten med andra hundar ute i koppel kan vara intressanta men hon sätter sig ner om jag ber henne om det och säger inte flaska, ibland bryr hon sig inte alls. Utfallen är till 99,9 % borta(händer inte längre men ser att hon reser ragg ibland vi vissa möten så jag litar inte helt på att hon inte tänker kasta sig utåt), hon jagar inte längre cyklister ( :D ) och inte bilar eller förbipasserande heller.
Men tro fan för det att VARJE gång han kommer hem så lyckas han dra igång henne på allt det där jag försökt jobba bort. Skäller han på nåt så klart att hon hakar på. Dom har så jääkla lätt att trigga igång varandra och han lyckas ta fram så många dåliga sidor i henne att jag får spader. Sticker han så sticker hon, osv. Sen gör det ju inte saken att han fått så dålig syn att han inte längre bara skäller på hundar utan helt plötsligt får han med henne att skälla och göra utfall mot människor med plastkassar (antagligen hundar ihans ögon), saker på gatan i hundstorlek osv. Saker hon aldrig skulle komma på tanke att göra när man är ute med henne och han inte är med så det är så uppenbart att det egentligen inte ligger i henne med hon är inte sen att ta efter beteende i alla fall.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Isis skrev:
Jag behöver kloka råd om att skaffa en till hund.

Har nu en dobermann som har så stora problembeteenden så jag har insett att mina förhoppningar om att få en hund som kan följa med mig till stallet samt gå kurser med och eventuellt tävla med är uteslutet. Han gör utfall mot andra hundar pga rädsla och är ganska nervös och opålitlig utomhus. Han fungerar annars helt ok tills man möter en främmande hund. I bilen skäller han och piper men det har löst sig ganska bra med en filt över buren så att han inte ser ut.
Han fungerar bra med hundar han känner men leker ganska hårdhänt.

Och nu till valpen..
Jag och sambon har börjat leta efter en dalmatinervalp som tillskott till våran lilla familj. Men vi är också tveksamma på att köpa valp och låta den växa upp med den hunden vi redan har. Vi är rädda för att den ska ta efter i beteendet mot andra hundar och det är här vi behöver råd. Nån som har erfarenhet av detta? I hur stor mån tar valpar efter vuxna hundar?
Det jag har tänkt på är att ta ut hundarna en och en till en början men det fungerar ju inte i längden med två motionskrävande hundar.

Mycket svammel, vet inte hur väl jag formulerade mig men någon kanske förstår mitt problem?:o Borde jag kanske vänta tills min nuvarande hund inte lever länge för valpens skull?

Har haft två Dobermann tidigare och min sista gick bort för ett år sedan, hon blev tio år. Dobermann är som du märkt en av de svåraste raserna man kan ge sig på. Så oerhört känsliga och samtidigt har de en väldig skärpa. Nerviga Dobbisar finns det gott om...Får man fråga var den kommer ifrån. Finns ju ett gäng mindre seriösa uppfödare som inte bryr sig så mkt om korningar och mentaltest vilket är oerhört viktigt inom denna ras.

En mentalt bra Dobbis är en välmående Dobbis.

Skulle inte skaffa en till då risken att han för över sina problembeteenden på Dallen är väldigt stor. Valpar tar efter! Dallen är ju oxå en väldigt känslig och krävande ras så risken är överhängande. Varför inte ta emot en lugn och trygg omplaceringshund som kan lugna honom istället och bidra till en trygg flockkänsla som kan ha en positiv effekt?

Skulle i steg nr 1 kastrera honom, på en så gammal hund kan det ta ett tag innan man märker av effekten men jag tror att det skulle kunna hjälpa honom. Låter som att han är väldigt orolig och nervös.

Vad tränar ni med honom? Får han utlopp för all energi och tankeverksamhet?

Alla Dobbisar (många) piper och skäller i bilen mer eller mindre, tyvärr...men det är inget typiskt för just er utan mer typiskt för rasen :)

Vill rekomendera dig ett par böcker som jag hänvisat andra hundägare till:

Lugnande signaler av: Turid Rugaas (kanon i ert fall)
Från valp till vuxen hund av: Åsa Ahlbom (förklaringar och tips mot detta beteende)
Min bästa vän av: Marie Hansson-Hallgren (aktivering)

Hoppas att det ordnar sig till det bästa!

Såg att jag missade lite fakta...ålder, kastrerad...Sorry!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: valp.. bra eller dåligt

du har fått ungefär samma svar jag tänkte ge.... att valpen kommer ta efter den äldra.... = dålig idé tyvärr
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

jag tror det mest kloka i detta är att inte skaffa nån ny hund. Du kommer att få en hund som blir den andre lik.
Bara kolla på hur hundar lär varandra uppna dörrar det är en sån sak.Dom lär varnadra mycket saker. Och vore inte kul att ha 2 hundar med inåtväntbeetende. Lycka till!
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Han kommer från en kennel som är ganska välkänd nere i skåne men det var något strul med pappan som var från holland så de ville inte låtsas om kullen och registrerade den inte. Sedan har han haft flera hem efter uppfödaren så de bryr sig inte mycket om honom.

Har funderat på att ta hand om en äldre och trygg omplacering istället för en valp nu när jag har fått veta att det inte skulle gå med valp. Han har 3 stycken hundkompisar som är äldre (två tikar och en hane) och dem trivs han bra ihop med. Det som får mig att tveka till en omplacering är att vi har en bebis i familjen och man vet ju inte från början vad det är för en hund man plockar hem.

Tränar gör vi men det är inte lätt att få honom fokuserad då han mest är intresserad av omgivningen när vi är ute. Har fått lektioner i spår som vi utövar på hobbynivå. Hunden tycker det är skoj så länge det ligger godis i spåret. Annars skiter han i det:crazy:
Lydnad tränar vi för att vi måste men hunden hatar det. Därmed känns det inte speciellt motiverande för mig. Brukar ta korta avbrott under promenaderna och träna i 5 minuters intervaller så han inte ska bli för uttråkad.
Agility älskar han däremot men det är svårt att träna det med honom då vi måste upp till BK och där är det alltid hundar.
Promenerar gör vi 2 timmar om dagen. Förr gick vi ca 4 timmar om dagen men jag går inte lika mycket längre då jag bara kan gå i skogen i med honom. Är rädd för att ta ut honom på gatorna...
Springa lös är det bästa han vet och vi åker iväg till en inhägnad några gånger i veckan.
Hemma gör vi lite tricks som vi övar försiktigt. Han har dåligt självförtroende och vågar inte testa nya saker. Skulle tex lära honom rulla på en foderkula och han vågade inte ens testa själv med att putta på den. Sprang iväg med svansen mellan benen så fort jag försökte visa honom. Det tog honom ett halvår innan han gjorde ett försök själv och nu när han kan så är han jätte stolt. Så fort vi får besök så ska han visa för alla att han kan rulla på sin boll! :)

Han har väldigt mycket motor och jag vet att han vill mer än detta. Men det är svårt att träna med en hund som inte kan vara lös och inte fungerar med andra hundar. Det är helt uteslutet att ta honom till BK eller gå en kurs med andra hundar.

Böckerna du rekommenderade har jag hemma. De är jättebra. Boken om lugnande signaler har jag finkammat men det fungerar inte riktigt när vi möter andra hundar. han blir helt blockerad och ser inte mig.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Tack alla som har svarat.

Jag hade väl redan insett innan jag startade den här tråden att en valp kanske inte var någon bra idé. Men jag blev tvungen att kolla med andra hundmänniskor först. Kanske, kanske fanns det någon som skulle skriva att det visst kunde fungera bra. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 807
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundträning Ni som har en vuxen hund och en valp, hur tänker ni kring ganska hårdhänt "fostran" utomhus, i fart, och skaderisker? Mina två är nu...
Svar
12
· Visningar
1 427
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp