T
Trinity 1
Sv: valp.. bra eller dåligt
Låter ju som om ni verkligen försökt göra det bästa av situationen Det är ju bara att fortsätta nöta som gäller men frågan är hur bra han mår? På din beskrivning så verkar han ha väldigt mkt ångest, oro och rädslor.
Kan ju trösta dig med att en del "speedade" dobbisar inte lugnar sig förren de är i hans ålder och kanske kan han lugna ner sig lite med åldern. Jag måste även nämna att jag inte skulle klandra er om ni tog beslutet att låta honom somna in. Det är oerhört påfrestande att kämpa med en sådan hund även om jag förstår att han och bebisen är högt, högt älskade
Lycka till med vovvar och familj!
Isis skrev:Han kommer från en kennel som är ganska välkänd nere i skåne men det var något strul med pappan som var från holland så de ville inte låtsas om kullen och registrerade den inte. Sedan har han haft flera hem efter uppfödaren så de bryr sig inte mycket om honom.
Har funderat på att ta hand om en äldre och trygg omplacering istället för en valp nu när jag har fått veta att det inte skulle gå med valp. Han har 3 stycken hundkompisar som är äldre (två tikar och en hane) och dem trivs han bra ihop med. Det som får mig att tveka till en omplacering är att vi har en bebis i familjen och man vet ju inte från början vad det är för en hund man plockar hem.
Tränar gör vi men det är inte lätt att få honom fokuserad då han mest är intresserad av omgivningen när vi är ute. Har fått lektioner i spår som vi utövar på hobbynivå. Hunden tycker det är skoj så länge det ligger godis i spåret. Annars skiter han i det
Lydnad tränar vi för att vi måste men hunden hatar det. Därmed känns det inte speciellt motiverande för mig. Brukar ta korta avbrott under promenaderna och träna i 5 minuters intervaller så han inte ska bli för uttråkad.
Agility älskar han däremot men det är svårt att träna det med honom då vi måste upp till BK och där är det alltid hundar.
Promenerar gör vi 2 timmar om dagen. Förr gick vi ca 4 timmar om dagen men jag går inte lika mycket längre då jag bara kan gå i skogen i med honom. Är rädd för att ta ut honom på gatorna...
Springa lös är det bästa han vet och vi åker iväg till en inhägnad några gånger i veckan.
Hemma gör vi lite tricks som vi övar försiktigt. Han har dåligt självförtroende och vågar inte testa nya saker. Skulle tex lära honom rulla på en foderkula och han vågade inte ens testa själv med att putta på den. Sprang iväg med svansen mellan benen så fort jag försökte visa honom. Det tog honom ett halvår innan han gjorde ett försök själv och nu när han kan så är han jätte stolt. Så fort vi får besök så ska han visa för alla att han kan rulla på sin boll!
Han har väldigt mycket motor och jag vet att han vill mer än detta. Men det är svårt att träna med en hund som inte kan vara lös och inte fungerar med andra hundar. Det är helt uteslutet att ta honom till BK eller gå en kurs med andra hundar.
Böckerna du rekommenderade har jag hemma. De är jättebra. Boken om lugnande signaler har jag finkammat men det fungerar inte riktigt när vi möter andra hundar. han blir helt blockerad och ser inte mig.
Låter ju som om ni verkligen försökt göra det bästa av situationen Det är ju bara att fortsätta nöta som gäller men frågan är hur bra han mår? På din beskrivning så verkar han ha väldigt mkt ångest, oro och rädslor.
Kan ju trösta dig med att en del "speedade" dobbisar inte lugnar sig förren de är i hans ålder och kanske kan han lugna ner sig lite med åldern. Jag måste även nämna att jag inte skulle klandra er om ni tog beslutet att låta honom somna in. Det är oerhört påfrestande att kämpa med en sådan hund även om jag förstår att han och bebisen är högt, högt älskade
Lycka till med vovvar och familj!