valp.. bra eller dåligt

Sv: valp.. bra eller dåligt

Isis skrev:
Han kommer från en kennel som är ganska välkänd nere i skåne men det var något strul med pappan som var från holland så de ville inte låtsas om kullen och registrerade den inte. Sedan har han haft flera hem efter uppfödaren så de bryr sig inte mycket om honom.

Har funderat på att ta hand om en äldre och trygg omplacering istället för en valp nu när jag har fått veta att det inte skulle gå med valp. Han har 3 stycken hundkompisar som är äldre (två tikar och en hane) och dem trivs han bra ihop med. Det som får mig att tveka till en omplacering är att vi har en bebis i familjen och man vet ju inte från början vad det är för en hund man plockar hem.

Tränar gör vi men det är inte lätt att få honom fokuserad då han mest är intresserad av omgivningen när vi är ute. Har fått lektioner i spår som vi utövar på hobbynivå. Hunden tycker det är skoj så länge det ligger godis i spåret. Annars skiter han i det:crazy:
Lydnad tränar vi för att vi måste men hunden hatar det. Därmed känns det inte speciellt motiverande för mig. Brukar ta korta avbrott under promenaderna och träna i 5 minuters intervaller så han inte ska bli för uttråkad.
Agility älskar han däremot men det är svårt att träna det med honom då vi måste upp till BK och där är det alltid hundar.
Promenerar gör vi 2 timmar om dagen. Förr gick vi ca 4 timmar om dagen men jag går inte lika mycket längre då jag bara kan gå i skogen i med honom. Är rädd för att ta ut honom på gatorna...
Springa lös är det bästa han vet och vi åker iväg till en inhägnad några gånger i veckan.
Hemma gör vi lite tricks som vi övar försiktigt. Han har dåligt självförtroende och vågar inte testa nya saker. Skulle tex lära honom rulla på en foderkula och han vågade inte ens testa själv med att putta på den. Sprang iväg med svansen mellan benen så fort jag försökte visa honom. Det tog honom ett halvår innan han gjorde ett försök själv och nu när han kan så är han jätte stolt. Så fort vi får besök så ska han visa för alla att han kan rulla på sin boll! :)

Han har väldigt mycket motor och jag vet att han vill mer än detta. Men det är svårt att träna med en hund som inte kan vara lös och inte fungerar med andra hundar. Det är helt uteslutet att ta honom till BK eller gå en kurs med andra hundar.

Böckerna du rekommenderade har jag hemma. De är jättebra. Boken om lugnande signaler har jag finkammat men det fungerar inte riktigt när vi möter andra hundar. han blir helt blockerad och ser inte mig.

Låter ju som om ni verkligen försökt göra det bästa av situationen :bow: Det är ju bara att fortsätta nöta som gäller men frågan är hur bra han mår? På din beskrivning så verkar han ha väldigt mkt ångest, oro och rädslor.

Kan ju trösta dig med att en del "speedade" dobbisar inte lugnar sig förren de är i hans ålder och kanske kan han lugna ner sig lite med åldern. Jag måste även nämna att jag inte skulle klandra er om ni tog beslutet att låta honom somna in. Det är oerhört påfrestande att kämpa med en sådan hund även om jag förstår att han och bebisen är högt, högt älskade :)

Lycka till med vovvar och familj!
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

viil bara säga att det spelar ingen roll hur gammal nya hunden är,det räcker att han är YNGRE än den andra hunden..

min pb/boxer tog efter mammas dvärgpudels dåliga sidor,då är ändå min 2 år och hennes 5...:crazy:
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

du har inte funderat på att omplacera din dobberman?

det är inte kul när det inte funkar! om inte hunden räcker till till det man vill göra med den..

han kanske ska hamna hos nån som bor själv så att han får ALL tid..?

det verkar som sagt som att du/ni verkligen försökt att lösa problemen,men inte komit nån vart,och när man till och med kortar ner promenaderna till hälften för att man är lite rädd för att ta ut han på gatorna...

varken du eller han kan ju vara nöjda och lyckliga? eller?
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag håller med slangbella...
Skaffa inte en ny hund när ni har problem med den ni har. Försök att rätta till den ni har istället. Hur gammal e han/hon? missade nog det om du skrivit det redan. Det är ju en ras som kräver hård men rättvis hand, har själv en rottiskille på 1 år å 4 månader. De har inte vart någon dans på rosor mellan varven men de e bara å träna som gäller. Sen vet jag inte, de här med en handuk över buren e väl kanske inte så bra. Hunden måste ju vara med så mycke som möjligt å se så mycke som möjligt för å kunna bli van vid folk/hundar och djur över huvudtaget. Börja miljöträna honom på lite lugnare platser och avansera sedan när du märker att det börjar rätta till sig. MYCKE beröm så den vet att den gör rätt. Överdriv gärna.
Ja ja bara några tankar från mig!
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

arvidF skrev:
Jag håller med slangbella...
Skaffa inte en ny hund när ni har problem med den ni har. Försök att rätta till den ni har istället. Hur gammal e han/hon? missade nog det om du skrivit det redan. Det är ju en ras som kräver hård men rättvis hand, har själv en rottiskille på 1 år å 4 månader. De har inte vart någon dans på rosor mellan varven men de e bara å träna som gäller. Sen vet jag inte, de här med en handuk över buren e väl kanske inte så bra. Hunden måste ju vara med så mycke som möjligt å se så mycke som möjligt för å kunna bli van vid folk/hundar och djur över huvudtaget. Börja miljöträna honom på lite lugnare platser och avansera sedan när du märker att det börjar rätta till sig. MYCKE beröm så den vet att den gör rätt. Överdriv gärna.
Ja ja bara några tankar från mig!


Att jämföra en Dobermann med en Rottis är som att jämföra natt och dag. Dobermann behöver INTE en hård hand...de behöver någon som har tålamod, massor med kärlek, trygghet och som är mjuk/ tydlig i sitt ledarskap och rättvis. Rottisen är envis och mycket truligare än en Dobermann mne jag hävdar ändå att man inte behöver vara hård med en Rottis heller. Däremot tror jag att det är "peka med hela handen som gäller och prata med STORA bokstäver" då en Rottis ifrågasätter det man ber den göra på ett annat sätt.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag gjorde misstaget att skaffa valp då familjen hade en hund med just osäkerhet riktad mot andra hundar och det resulterade i två rabiata jyckar på promenaderna, inget kul alls....dessutom kan man ju då inte träna dom individuellt lika mycket.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Varför inte börja med att lösa de problem du redan har? Kontakta närmsta hundpsykolog och försök lugna ner din hund!
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Trinity 1 skrev:
Låter ju som om ni verkligen försökt göra det bästa av situationen :bow: Det är ju bara att fortsätta nöta som gäller men frågan är hur bra han mår? På din beskrivning så verkar han ha väldigt mkt ångest, oro och rädslor.

Kan ju trösta dig med att en del "speedade" dobbisar inte lugnar sig förren de är i hans ålder och kanske kan han lugna ner sig lite med åldern. Jag måste även nämna att jag inte skulle klandra er om ni tog beslutet att låta honom somna in. Det är oerhört påfrestande att kämpa med en sådan hund även om jag förstår att han och bebisen är högt, högt älskade :)

Lycka till med vovvar och familj!

Brukar också fråga mig själv om det är värt att fortsätta.. Låter jag honom leva enbart för min skull? Men när jag ser honom leka med sin boll, hoppa runt som en yster kalv i skogen och hans vänliga ögon mot alla människor och djur (förutom hundar..) han möter så ser jag att han mår bra. Det skulle kännas som ett svek om jag skulle ta bort honom för att jag skulle ha det lättare med en ny hund.

Tack :)
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

sörflickan lisa skrev:
du har inte funderat på att omplacera din dobberman?

det är inte kul när det inte funkar! om inte hunden räcker till till det man vill göra med den..

han kanske ska hamna hos nån som bor själv så att han får ALL tid..?

det verkar som sagt som att du/ni verkligen försökt att lösa problemen,men inte komit nån vart,och när man till och med kortar ner promenaderna till hälften för att man är lite rädd för att ta ut han på gatorna...

varken du eller han kan ju vara nöjda och lyckliga? eller?

Han är redan omplacerad flera gånger och jag vet att han bara skulle må sämre om han fick byta hem ännu en gång.
För min del vore det roligare med en annan hund men jag visste ju vad han hade för problem när jag köpte honom så då känns det som att jag får klara av det med.. Om han är lycklig? Jag hoppas det men jag vet inte. En sak jag ofta funderar över.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

arvidF skrev:
Sen vet jag inte, de här med en handuk över buren e väl kanske inte så bra. Hunden måste ju vara med så mycke som möjligt å se så mycke som möjligt för å kunna bli van vid folk/hundar och djur över huvudtaget. Börja miljöträna honom på lite lugnare platser och avansera sedan när du märker att det börjar rätta till sig. MYCKE beröm så den vet att den gör rätt. Överdriv gärna.
Ja ja bara några tankar från mig!

Att vi täcker över hans bur bak i bilen gör vi ju för hans skull. Han flippar ur helt och hållet av att åka förbi hund efter hund. Vi har öppet inåt mot oss så han ser oss men inte ut. När det är övertäckt så ligger han still och tuggar på sitt ben och är lugn.
När vi tränar på andra hundar så ser vi alltid till att det inte ska bli för jobbigt för honom. Det kan vara att vi tex sitter och tittar på en hund som leker 100 meter bort och bara det är jobbigt för min hund, men inte så jobbigt så att han inte kan hantera det.
Annars är jag helt inne på det du skriver och jag tror att vi menar samma sak :)
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

MaryHo skrev:
Varför inte börja med att lösa de problem du redan har? Kontakta närmsta hundpsykolog och försök lugna ner din hund!

Jag har fått hjälp av två hundpsykologer men det har inte gett några resultat tyvärr. Har försökt att lösa min hunds problem i 3 år och det är inte mycket bättre. Så jag tror att jag har gjort allt jag kan för min hund. Frågan är väl om jag ska fortsätta i dessa banor och se om han lugnar ner sig med tiden eller om jag får inse att han aldrig kommer att bli bra.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Jag tycker du gjort en otroligt bra insats för din hund :bow:

Om du inte nått de resultat du vill ha med de insatserna tycker jag du med gott samvete kan låta hunden somna in. Hunden mår inte dåligt. Du kommer må dåligt ett tag, av sorg, men kan sedan börja om och få den hund du vill ha. De flesta hundar har mognat ordentligt om de är 3+x år så det är inte mycket att hoppas på, anser jag.
 
Sv: valp.. bra eller dåligt

Basilika skrev:
Jag tycker du gjort en otroligt bra insats för din hund :bow:

Om du inte nått de resultat du vill ha med de insatserna tycker jag du med gott samvete kan låta hunden somna in. Hunden mår inte dåligt. Du kommer må dåligt ett tag, av sorg, men kan sedan börja om och få den hund du vill ha. De flesta hundar har mognat ordentligt om de är 3+x år så det är inte mycket att hoppas på, anser jag.

Tack :)
Jag klarar inte av att ta bort honom. Jag skulle nog aldrig komma ifrån tanken "tänk om jag inte gjorde tillräckligt?"
Ska träffa en ny hundinstruktör och göra ett nytt försök med henne och så får jag väl se hur det fortsätter. Hoppas fortfarande på att han ska bli bra, eller iaf bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 807
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundträning Ni som har en vuxen hund och en valp, hur tänker ni kring ganska hårdhänt "fostran" utomhus, i fart, och skaderisker? Mina två är nu...
Svar
12
· Visningar
1 427
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp