Valp biter

I

Isidor

Känner ett par som har en hundvalp på snart 4 månader. Den biter så mycket på folk hur ska man få den att sluta med det. säger man till valpen så blir han nästan bara argare och biter mera.

Sv: Valp biter

Finns flera sätt. Tex prova ignorera hunden, stick in näven i munnen på den (=obehagligt), byt ut mot en leksak, eller nyp försiktigt över nosen när den bits. Det var några tips.

Argare tror jag knappast den blir...men kanske mera leksugen. en 4 månaders har ju inte så stor koll på människans viftande med händer eller vad dom nu gör ?!..den tror det oftast är lek. Dessutom fäller den väl tänder nu ? Så det kliar väl ganska mycket i munnen...Min var så också vid 4 månader...men oftast så ville hon ha uppmärksamhet..och då gick vi ut eller så slängde jag åt henne en leksak och då fick hon uppmärksamhet på den istället för på människor kroppsdelar ;). För mig funkade detta, andra kanske har andra sätt att handskas med bitande valpar. Förövrigt har min fällt så gott som alla tänder och biter sällan på folk...Hon gnager endast på mig när jag vart slö matte och hon är understimmulerad...Men detta finns det ju bot på.. ;)

En tråd jag skulle kunna ha skrivit till viss del. :crazy:

Familjen lilla vovve är ibland på bithumör, och biter mig i händerna och på underarmarna. Mina föräldrar har lyckats få honom att förstå vad nej betyder. Men jag har inte varit lika framgångsrik :smirk: , men jag jobbar på det.

Jag brukar antingen gå ut med honom eller sticka en leksak framför nosen. Sina värsta perioder är han urjobbig, men dessa är mer och mer sällan, som tur var.
Ibland så är det "bita lite före sova" när han ligger i mitt knä, och då kan det hända att han biter lite för hårt.

Min (snart 4 månaders) valp kan också naffsa. Alla valpar försöker ju testa.

Det jag gjort är att när jag lekt med valpen och den naffsat på mig har jag sagt "Nej!" och rest mig upp och gått. Om den biter/naffsar så vill jag inte leka med honom. Nu vet han det och naffsandet har minskat MYCKET. Ibland blir han vad man nu ska kalla det, överstimulerad? Och då behöver han påminnas.
Det har funkat mkt bra.

Däremot krävs det att ALLA gör likadant. Har märkt här hemma att han vet vilka han inte får naffsa och "får" naffsa på.
När t.ex. en släkting som är här nästan varje dag säger till honom säger hon "Näämen! Inte biiita mig" och håller kvar handen och fortsätter gosa. Henne biter han såfort han får chansen :smirk:

Så få alla att göra likadant.

Sen kan ju valpen vara övertrött och biter på allting och har ingen vidare koll på vad som hamnar i munnen. Då kan det bästa vara att sätta sig i t.ex. vardagsrummet (eller ett rum med så lite saker som möjligt att bita på) och se på TV och inte bry sig om ifall valpen vill leka och bitas. Till slut (brukar gå fort om de är övertrötta) somnar valpen eftersom den har fått en chans att lugna ner sig.

Prova byta ut din hand mot nåt godare, tex. ett märgben som dessutom är tillåtet och inte "nej".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 185
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 711
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 356
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV