Valp 2023 -den andra

Tja alltså för mig är det ett normalt liv för en stallhund. Det är ju inte så att han använder deras ben som slalompinnar. Men han är inne i boxarna och runt hästarna.

Fast nej, en stallhund ska inte behöva leva med fara för hälsa och liv som det ändå är att överhuvudtaget röra sig så nära hästar. Bara för att det har gått bra med din förra hund så är det ingen garanti för att det går lika bra med den här. Det är helt ärligt provocerande att se dig gång på gång ursäkta de risker du utsätter din hund för.

Dina hästar kan vara hur snälla som helst men de är väl ändå inte hjärndöda? De kan bli rädda eller kliva fel som vilken annan häst som helst och då kan det gå väldigt illa om hunden är på fel plats. Vad säger du då? Hoppsan, jamen lite svinn får man räkna med för det är såhär jag har hund?

Fast nej, en stallhund ska inte behöva leva med fara för hälsa och liv som det ändå är att överhuvudtaget röra sig så nära hästar. Bara för att det har gått bra med din förra hund så är det ingen garanti för att det går lika bra med den här. Det är helt ärligt provocerande att se dig gång på gång ursäkta de risker du utsätter din hund för.

Dina hästar kan vara hur snälla som helst men de är väl ändå inte hjärndöda? De kan bli rädda eller kliva fel som vilken annan häst som helst och då kan det gå väldigt illa om hunden är på fel plats. Vad säger du då? Hoppsan, jamen lite svinn får man räkna med för det är såhär jag har hund?
Naturligtvis är hästar hästar och allt kan hända. Det är en risk att ha hund i stallmiljö öht och självklart har jag uppsikt både över hund och hästarna. Vi jobbar vardagslydnad och att hund ska uppsikt på hästarna.

Tycker du hund ska sitta i bur i stallet eller vad? Förpassad till ett hörn och inte få röra sig?

Det är en risk att ha hund lös, att de springer i skog och mark osv.

Beror förstås på hästarna också. Mina ston jag haft har inte accepterat hund men de två jag har nu är superchill. Tyra råkade jag flera gånger stänga in i boxarna🙈. Tror också att stallmiljön i sig spelar roll. Jag är ensam i mitt lilla stall och har bara mina två hästar. De står med boxarna öppna när jag är där så då blir det förstås att hund kan gå in där. I ett större stall med mer rörelse, andras hästar osv hade jag inte gjort likadant.

(Fö fick jag liknande kritik när jag skrev om min JRT när det begav sig med henne. Att jag tex inte älskade min hund för att hon var lös på ridbanan/ridhus när jag red. Självklart är det risker men detta är hur jag har hund och jag gör mitt yttersta för att hålla koll.)
Jag vet att många resonerar som du och oftast går det ju bra. Tills den dagen det inte längre gör det, då kan det jättesnabbt gå jätteilla. Jag har både haft eget stall hemma och stått i andra stall och visst har vi haft "stallhundar" men att t.ex. vara i en box när häst är i den var helt förbjudet. Det går ju att ha hund lös kring hästar men ändå se till att den inte springer runt benen och inne i boxarna. Men alla väljer väl själva vilken risk de vill utsätta sin hund för.

Beror förstås på hästarna också. Mina ston jag haft har inte accepterat hund men de två jag har nu är superchill. Tyra råkade jag flera gånger stänga in i boxarna🙈. Tror också att stallmiljön i sig spelar roll. Jag är ensam i mitt lilla stall och har bara mina två hästar. De står med boxarna öppna när jag är där så då blir det förstås att hund kan gå in där. I ett större stall med mer rörelse, andras hästar osv hade jag inte gjort likadant.

(Fö fick jag liknande kritik när jag skrev om min JRT när det begav sig med henne. Att jag tex inte älskade min hund för att hon var lös på ridbanan/ridhus när jag red. Självklart är det risker men detta är hur jag har hund och jag gör mitt yttersta för att hålla koll.)
Fast man kan lära hunden att inte gå in i boxarna, inte springa bland benen på hästarna och hålla sig på avstånd.

Stor skillnad på att ha hund lös i skogen än att låta den vara bland benen på hästar.

Tycker du hund ska sitta i bur i stallet eller vad? Förpassad till ett hörn och inte få röra sig?

Varför är det så viktigt att hunden får uppfylla en del av rörelsebehovet i just stallet? Det finns hur många andra platser som helst som passar bättre för det. Att låta hunden springa lös alldeles inpå och under hästarna, dessutom i ett begränsat utrymme som en box, är alldeles för riskabelt. Jag har inget emot hund i stall men jag anser att de isåfall ska vara drillade i att man aktar sig för hästarna, det är en ren säkerhetsfråga för alla inblandade.

Kan man inte uppfylla det så är det bättre att hunden endera får stanna hemma eller ha en ombonad plats i sadelkammare eller annat lämpligt utrymme där den kan vänta under tiden som ägaren pysslar med hästarna. Jag förstår att du känner dig kritiserad men det är bara fult att tillskriva mig åsikter om att hundar ska vara inburade eller förpassade till något hörn. Om det i ditt huvud är de enda alternativen till att låta hunden springa fritt i stallet trots riskerna så säger det mer om dig som hundägare än det säger om mig.

Varför är det så viktigt att hunden får uppfylla en del av rörelsebehovet i just stallet? Det finns hur många andra platser som helst som passar bättre för det. Att låta hunden springa lös alldeles inpå och under hästarna, dessutom i ett begränsat utrymme som en box, är alldeles för riskabelt. Jag har inget emot hund i stall men jag anser att de isåfall ska vara drillade i att man aktar sig för hästarna, det är en ren säkerhetsfråga för alla inblandade.

Kan man inte uppfylla det så är det bättre att hunden endera får stanna hemma eller ha en ombonad plats i sadelkammare eller annat lämpligt utrymme där den kan vänta under tiden som ägaren pysslar med hästarna. Jag förstår att du känner dig kritiserad men det är bara fult att tillskriva mig åsikter om att hundar ska vara inburade eller förpassade till något hörn. Om det i ditt huvud är de enda alternativen till att låta hunden springa fritt i stallet trots riskerna så säger det mer om dig som hundägare än det säger om mig.
Hade hundra procent hellre hunden i en hage än i boxarna bland hästarnas ben innan den har lärt sig. Skulle aldrig förlåta mig om hästen sparkade ihjäl min hund.

Fattar inte varför det skulle vara hemskt att hindra hunden från onödiga risker.

Och @Tonto

Jag läser vad ni skriver och förstår var ni kommer ifrån. För mig går att ha hund hand i hand med stallivet. Jag vill ha en aktiv hund som fungerar I det livet lika bra som min JRT gjorde. Som kan gå lös på gården, jaga möss och ha en god vardagslydnad för att på ett säkert sätt vistas i stallet. Det var därför jag skaffade en PK. En liten hund som fungerar I det livet.

Ni får lov att tycka att jag är en dålig hundägare, det står er fritt att göra. Har även med honom när jag rider I en väska innanför en tröja. Han älskar det! Men det är naturligtvis också en risk.
20240207_204001.webp

Och @Tonto

Jag läser vad ni skriver och förstår var ni kommer ifrån. För mig går att ha hund hand i hand med stallivet. Jag vill ha en aktiv hund som fungerar I det livet lika bra som min JRT gjorde. Som kan gå lös på gården, jaga möss och ha en god vardagslydnad för att på ett säkert sätt vistas i stallet. Det var därför jag skaffade en PK. En liten hund som fungerar I det livet.

Ni får lov att tycka att jag är en dålig hundägare, det står er fritt att göra. Har även med honom när jag rider I en väska innanför en tröja. Han älskar det! Men det är naturligtvis också en risk.Visa bifogad fil 138679
Fast det kan du ju ha även om hunden inte är inne i boxarna, springer mellan hästarnas ben och håller avstånd så att den slipper dö i onödan.

Hade hundra procent hellre hunden i en hage än i boxarna bland hästarnas ben innan den har lärt sig. Skulle aldrig förlåta mig om hästen sparkade ihjäl min hund.

Fattar inte varför det skulle vara hemskt att hindra hunden från onödiga risker.

Ja, jag tycker verkligen inte att det är något fel att ha hunden i bur eller hage när man inte kan ha stenkoll på den. Lär man in rätt så kan det bli en trevlig stund för hunden att få vara där med ett gott tugg eller något annat ofarligt att pyssla med. Handlar inte ett dugg om att hunden ska bli undanskuffad, utan att den ska vara där det är minst risk att den råkar ut för något.

Har man extremt bra lydnad på sin hund så kanske man kan ha den lös om den stannar där den blir tillsagd, men en 5 månaders valp kommer inte att vara i närheten av den typen av kontroll. Små valpar är som småbarn, de följer sina impulser och det krävs tid och arbete för att de ska lära sig annat. Dumt att ta massa risker på vägen dit.

Och rent krasst så är det en hund som är så liten att den dör om en häst råkar sparka efter en broms och den hamnar i vägen. Rasen är ju känd för att vara skör och gå sönder för ingenting.
Ja! Jag tycker inte någon hund ska springa kring benen på hästarna men att låta just en sån liten göra det är ju ännu mer vågat. Stall känns inte riktigt som den optimala miljön för en pytteliten extremt frusen hund, om man vill ha en stallhund skulle jag valt nåt lite tåligare.

Alltså jag måste ju skriva som en hel kratta eftersom ni verkar tro att jag varken har uppsikt på lilla hund runt hästarna och att han bokstavligen klättrar på benen och hänger dom i svansen.

Sixten är med i boxarna när jag är i stallet. Han gillar att snusa runt i höet och han letar lite foder/morötter som hästarna spillt. Sen är han (för) nära benen när jag lindar vilket vi jobbar på att han ska hålla avstånd. Han börjar redan lära sig och går nu runt hästarna i boxen.

Nu är det vinter och då viftas det inte runt på benen efter flugor och hästarna är som sagt kloka och hundvana. Får säga att de är bland de snällaste hästar jag mött med hundar.

Jag förstår att ni inte gjort likadant som mig, men tro inte heller att jag är helt tappad och att lilla hund bara springer vind för våg.

Jag tror inte att din hund klättrar på benen och hänger i svansen utan just det ovan är ett exempel på vad jag skulle tycka var för stor risk.
Ja och den biten är en medveten risk förstås. Just att han måste lära sig kommandon som "gå runt" och "gå framför".

Jag tror inte att din hund klättrar på benen och hänger i svansen utan just det ovan är ett exempel på vad jag skulle tycka var för stor risk.
Jag håller med. Mina hundar jobbar med kor och går mellan benen på korna, jobbar på spaltgolv, klämmer sig in mellan ko och betongvägg mm mm... Men jag skulle aldrig låta en valp drälla runt fötterna på en häst som inte är koncentrerad på vart hunden är.

Jag håller med. Mina hundar jobbar med kor och går mellan benen på korna, jobbar på spaltgolv, klämmer sig in mellan ko och betongvägg mm mm... Men jag skulle aldrig låta en valp drälla runt fötterna på en häst som inte är koncentrerad på vart hunden är.
Det är väl tur att han inte "dräller runt fötterna" på hästarna. Som sagt. Han är med i boxarna när jag är där. Han är faktiskt väldigt duktig och uppmärksam på hästarna.

Vid vilken ålder introducerar du dina för kor och får när de ska jobba med dom i framtiden? Förstår förstås att det är stor skillnad på dina BC och min lilla PK.

Det är väl tur att han inte "dräller runt fötterna" på hästarna. Som sagt. Han är med i boxarna när jag är där. Han är faktiskt väldigt duktig och uppmärksam på hästarna.

Vid vilken ålder introducerar du dina för kor och får när de ska jobba med dom i framtiden? Förstår förstås att det är stor skillnad på dina BC och min lilla PK.
Vid drygt ett års ålder, innan det kan de på sin höjd vara med vid foderbordet/utanför hagen, en väldigt klok unghund kan få träffa kalvar. Kor blir snabbt väldigt farliga om hunden har dåligt självförtroende eller dålig kroppskontroll.

Får kan de få träffa under kontrollerade former från att de är ett halvår ca. Tränar gör jag först när de är 10-12 månader, om det inte är nått exceptionellt moget litet djur jag har fått tag i 😁

Vid drygt ett års ålder, innan det kan de på sin höjd vara med vid foderbordet/utanför hagen, en väldigt klok unghund kan få träffa kalvar. Kor blir snabbt väldigt farliga om hunden har dåligt självförtroende eller dålig kroppskontroll.

Får kan de få träffa under kontrollerade former från att de är ett halvår ca. Tränar gör jag först när de är 10-12 månader, om det inte är nått exceptionellt moget litet djur jag har fått tag i 😁
Ja alltså kor kan bli rätt otäcka, väldigt imponerad över hundarna som kan jobba med dom!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 112
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka