Valp 2023 -den andra

Sixten ska till veterinären imorgon för jag är lite lur på om något fastnat långt bak i munnen. Han grejar med munnen och roterar underkäken. Så vill ha honom kollad. Han har tappat flera tänder och nya är på gång, så blir bra med en koll på det också!

20240222_182606.webp

Nu har vi varit hos veterinären och jag är ju hysterisk uppenbarligen. Inga fel alls i munnen, antagligen är det tandbytet som spökar bara🙈. Men känns skönt att få honom kollad och han fick beröm för sitt fina temperament 🩷. Så grönt ljus för honom att delta på utställningen på lördag!

Han väger 2.2 kg nu så jag hoppas hoppas han ligger före i kurvan och inte tar sig över 2.6. Han ser väldigt färdig ut i kroppen men är trots allt bara 5.5 månad.
20240223_162627.webp

Senast ändrad:
Sixten pep iväg till andra stallet på gården idag för en annan inack var där med sin lapphund som också var lös. Inga problem alls med hundarna och de lekte på gårdsplan. Sixten kom tillbaka och hade med sig den andra hunden i släptåg. När ägaren kom stormandes över gårdsplan blev hennes hund så rädd. La sig platt och gjorde sig så liten. Sen släpade hon tillbaka hunden till sitt stall. Sixten krävde lite lockande för att stanna hos mig men gjorde det och fick massor av beröm (godiset var slut). Blev så himla illa berörd 💔. Min hund ska aldrig behöva vara rädd för mig.

Sixten pep iväg till andra stallet på gården idag för en annan inack var där med sin lapphund som också var lös. Inga problem alls med hundarna och de lekte på gårdsplan. Sixten kom tillbaka och hade med sig den andra hunden i släptåg. När ägaren kom stormandes över gårdsplan blev hennes hund så rädd. La sig platt och gjorde sig så liten. Sen släpade hon tillbaka hunden till sitt stall. Sixten krävde lite lockande för att stanna hos mig men gjorde det och fick massor av beröm (godiset var slut). Blev så himla illa berörd 💔. Min hund ska aldrig behöva vara rädd för mig.
Nu vet jag ingenting om vare sig situationen eller hunden, men vallhundar har ett väldigt övertydligt språk och kan se alldels döende och strykrädda ut utan att nånsin varit med om något aversivt 😬🤷‍♀️

Nu vet jag ingenting om vare sig situationen eller hunden, men vallhundar har ett väldigt övertydligt språk och kan se alldels döende och strykrädda ut utan att nånsin varit med om något aversivt 😬🤷‍♀️
Visst är det intressant och märkligt det där? Jag tänkte på det bara häromdagen när jag var hemma hos en klient som har en ung labrador - de har haft det jobbigt i familjen de senaste veckorna och vi pratade om generellt rätt tunga saker medan hunden konstant försökte hoppa upp, slicka en på knäna, buffa och vara med. Till slut DROG han hunden till sig i svansen och gav henne en "smäll på stjärten". Jag blev helt storögd och paff, jag skulle aldrig i mitt liv göra så, men tror man hunden brydde sig? Nej, hon var en lika glad skit ändå.
Hade någon gjort så med shiban hade hon antingen skriat så högt att det hördes till förfäderna eller suttit fast i handen på människan (antagligen en kombination), och relationen hade behövt lagas till.
Här finns många cockerspaniels och jag upplever att de är väldigt övertydliga också, fast fjäskande runt fötterna vid minsta förändring i tonfall snarare än det du beskriver.

Senast ändrad:
Nu har vi fått problem med valpis. Hon hör när någon kommer på trädgårdsgången och ställer sig i beredskap och smiter ut som blixten när dörren öppnas. Och låter sig inte infångas. Lärt in beteendet senaste dagarna självbelönande såklart hon har jätteroligt och rusar runt i segertåg och glädjeyra ute.
Invallningen som vi tränat sen dag ett glömmer hon för det är sååå kul att vara ute på fria tassar.
Mindre roligt för oss.
Vi behöver ha sele på konstant nu för infångandet, låst dörr ( hon öppnar den snart själv om hon är som Virrpannan ) vara i beredskap när vi går in och ut och vi måste få henne att fatta att detta är FÖRBJUDET
Hm får fundera på hur vi går vidare här. Helt ohållbart nu.

Vi är på utställning och Sixten är helt vild🙈. I ringen var han ändå som rimligast och absolut perfekt på bordet. Skönt att det faktiskt syns lite att vi tränat😅. Hittills har vi fått BIR valp (eftersom vi är själv haha) och HP. Vi väntar på finalringen nu med alla andra valpar. Blir intressant att vara i ringen med flera hundar..

20240302_132709.webp

Fick tips av ringsekreteraren att dra honom uppåt "så frambenen" lättar när han yr runt. Är det rätt väg att gå?

Vi är på utställning och Sixten är helt vild🙈. I ringen var han ändå som rimligast och absolut perfekt på bordet. Skönt att det faktiskt syns lite att vi tränat😅. Hittills har vi fått BIR valp (eftersom vi är själv haha) och HP. Vi väntar på finalringen nu med alla andra valpar. Blir intressant att vara i ringen med flera hundar..

Visa bifogad fil 140258

Fick tips av ringsekreteraren att dra honom uppåt "så frambenen" lättar när han yr runt. Är det rätt väg att gå?
Låter inte speciellt snällt att lyfta hunden i ett smalt koppel så att den ska lätta fram.

Låter inte speciellt snällt att lyfta hunden i ett smalt koppel så att den ska lätta fram.
Nej det är ju min känsla också. Blev lite förvånad. Sen röjer han ju väldigt mycket, så kan tänka mig att folk tycker jag borde fostra honom mera. Men men, det är första gången så han får vara lite för vild.

Nej det är ju min känsla också. Blev lite förvånad. Sen röjer han ju väldigt mycket, så kan tänka mig att folk tycker jag borde fostra honom mera. Men men, det är första gången så han får vara lite för vild.
Ja, och fostra honom lär du ju inte göra genom att lyfta upp honom med ett strypkoppel runt halsen. Han är en liten valp, klart att han kommer busa runt.

Som tonto skrev -han är en valp, klart han ska röja.
Och han verkade ju dessutom skött sig bra i ringen och på bordet när det krävdes!
Är den spontana känslan att rådet är konstigt, så är det troligtvis det också! 🤷‍♀️
Hur gick det sen då? 😊

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 111
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
412
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka