Valp 2023 -den andra

Små raser växer klart på höjden kvickt så det är helt normalt, men sen ska ju kroppen mogna mer innan de är färdiga s a s.
Min phaelne har inte växt nämnvärt på höjden sedan jag fick hem honom vid 7 månader.

Däremot har han grovnat och fyllt i kroppen. Samt fått mer päls. Runt 16 månader men lyfter inte alltid på benet än. Är det kris så hukar han bara.

Små raser växer klart på höjden kvickt så det är helt normalt, men sen ska ju kroppen mogna mer innan de är färdiga s a s.
Han är nästan 20 cm och väger nära 2 kg nu. Enligt rasstandard får han inte gå över 23 cm och 2.6 kg. Hoppas han håller sig där... Oavsett har jag en underbar hund men vill så gärna ställa ut honom, i synnerhet eftersom han är så otroligt snygg och rastypisk i övrigt (tycker ju jag då😁).
20240128_010233.webp

Jag har stängt ovanför trappen upp. Mest för stt lämna katten ifred och hindra honom att gå totalt i spinn.

Ikväll har jag haft en hund som ylgråter på ena sidan avspärrningen och vill till katten
Satte på koppel och tog bor hindret. Katten fick fri lejd till nedervåningen. Han sover i soffan om nätterna.

Jag avleder, försöker få honom att släppa fokuset. Hittills utan framgång.

Men han kan vara nere om dagarna utan att krångla. Men framåt kvällen måste jag sätta dit avskärmningen. En liten ynklig framgång.

Trejde kurstillfället, vi var bara två på kursen idag. Bog var jätteduktig, men drog ifrån mig vid ett tillfälle och fram till den andra kursdeltagarens hund. Jag har uppenbarligen en massa ångest kopplad till att det händer hemska saker (från Tonto) och blev jätterädd. Hände ingenting såklart och Bog gick bara fram för att han var nyfiken och den andra personen kunde hålla i hans halsband innan han hann fram för att nosa på den andra hunden och han stod bara där, men fy vad jag blir ångestig av sådant. :( Han har aldrig lyckats sticka innan.

Men vi ska anmäla oss till en lydnadskurs i mars, det ska bli kul. Och så har vi vallningskurs som börjar i April.

Trasig trampdyna här!
Ser inte mycket ut för världen men det är en djup ficka in under den hårda ytan på trampdynan och den är mjuk och svampig och gör ont att gå på!
Den knappt 1år gamla hunden är dock proffs på krage, bra merit va?, och nu även på skor. Ute på promenad är skorna ok, inne -not so much! Då slåss han hellre med megaparapolen som krävs för att han inte ska slicka på framtassen!

IMG_4533.webp

I dag är mitt impulsköp tio månader prick. Han är betydligt mer reserverad än vad en springer spaniel ska vara men jag tycker det är ganska skönt. Han är mjuk och lättlärd. Vi är på god väg mot anlagsprovet i viltspår och går en kurs i grundfärdigheter som bas för vidare träning. Om två veckor börjar vi på en rallylydnadskurs för nybörjare.

Fridolf vilar.webp

Sixten var lös när jag tog in hästarna för första gången igår (vanligtvisär han innanför jackan). Är lite läskigt eftersom han är så liten och lite överallt. Men han måste lära sig att våga gå framför hästarna eftersom det är grunden när han förhoppningsvis ska kunna följa med ut i skogen i framtiden. Det var lite läskigt men gick fint hela vägen upp till stallet, typ 30 meter. Sen är nästa att lära sig att placera sig rätt i stallet när hästarna går in. Han var jätteduktig!

Började följa några instakonton med Praszkyvalpar och folk är ju så ambitiösa att lära sina 10-veckors sitt, ligg och vacker tass. Sixten kan inte nåt utan fokus är bara att han ska fungera och lyda i stallet. Har dock konstant ångest över att Sixten gör för lite eller för mycket🙈.

Sixten var lös när jag tog in hästarna för första gången igår (vanligtvisär han innanför jackan). Är lite läskigt eftersom han är så liten och lite överallt. Men han måste lära sig att våga gå framför hästarna eftersom det är grunden när han förhoppningsvis ska kunna följa med ut i skogen i framtiden. Det var lite läskigt men gick fint hela vägen upp till stallet, typ 30 meter. Sen är nästa att lära sig att placera sig rätt i stallet när hästarna går in. Han var jätteduktig!

Började följa några instakonton med Praszkyvalpar och folk är ju så ambitiösa att lära sina 10-veckors sitt, ligg och vacker tass. Sixten kan inte nåt utan fokus är bara att han ska fungera och lyda i stallet. Har dock konstant ångest över att Sixten gör för lite eller för mycket🙈.
Var och en sköter sin hund förstås men jag får ångest bara av att läsa om att den där lille vispen är bland hästarna. :o Om han bara är 10 veckor har han väl samma riskbedömningsförmåga och split vision som en människobebis? OBS jag säger inte att du gör fel, jag undrar nog bara hur du vågar.

Var och en sköter sin hund förstås men jag får ångest bara av att läsa om att den där lille vispen är bland hästarna. :o Om han bara är 10 veckor har han väl samma riskbedömningsförmåga och split vision som en människobebis? OBS jag säger inte att du gör fel, jag undrar nog bara hur du vågar.
Nej nej, min är snart fem månader! Han har fått vänja sig in med hästarna och hästarna är helt vana med hund. Min gamla ganska lilla JRT (5.5 kg) sprang runt benen och inne i boxarna så har ganska stort förtroende för dom.

Nej nej, min är snart fem månader! Han har fått vänja sig in med hästarna och hästarna är helt vana med hund. Min gamla ganska lilla JRT (5.5 kg) sprang runt benen och inne i boxarna så har ganska stort förtroende för dom.
Aha, då fattade jag fel på åldern! Vänja sig in med hästarna, håller han koll på var de har benen alltså?

Det låter livsfarligt för hunden, oavsett hur vana hundar och hästar är och oavsett hur snälla hästarna är.
Tja alltså för mig är det ett normalt liv för en stallhund. Det är ju inte så att han använder deras ben som slalompinnar. Men han är inne i boxarna och runt hästarna.

Tja alltså för mig är det ett normalt liv för en stallhund. Det är ju inte så att han använder deras ben som slalompinnar. Men han är inne i boxarna och runt hästarna.
Oj, jag hade aldrig haft mina hundar inne i boxarna och runt hästarna när jag hade hund + häst och dom är ändå mellanstora. Skulle aldrig riskera det faktiskt. Mina hundar fick vara med ordentligt avstånd till hästarna.

Oj, jag hade aldrig haft mina hundar inne i boxarna och runt hästarna när jag hade hund + häst och dom är ändå mellanstora. Skulle aldrig riskera det faktiskt. Mina hundar fick vara med ordentligt avstånd till hästarna.
Beror förstås på hästarna också. Mina ston jag haft har inte accepterat hund men de två jag har nu är superchill. Tyra råkade jag flera gånger stänga in i boxarna🙈. Tror också att stallmiljön i sig spelar roll. Jag är ensam i mitt lilla stall och har bara mina två hästar. De står med boxarna öppna när jag är där så då blir det förstås att hund kan gå in där. I ett större stall med mer rörelse, andras hästar osv hade jag inte gjort likadant.

(Fö fick jag liknande kritik när jag skrev om min JRT när det begav sig med henne. Att jag tex inte älskade min hund för att hon var lös på ridbanan/ridhus när jag red. Självklart är det risker men detta är hur jag har hund och jag gör mitt yttersta för att hålla koll.)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
415
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd