Griseo är snart 9 månader och som han ändrar sig, hela tiden! Han utvecklas ständigt åt rätt håll, blir mer och mer som en "normal" beauceronunghund - brötig, galen, framåt och verkar nu till slut ha kommit in i spökåldern, så klart flera månader senare än vad någon annan av mina hundar någonsin gjort... Skällde härom dagen ut ett av Dunits täcken som hängde på tork på innergården och kvällen innan husse när han dök upp oväntat i mörkret.
Han har minsann också börjat lära sig lyfta på benet när han kissar och är allmänt lite störig men även otroligt snäll och trevlig och jag försöker se även de störiga sakerna (som att han tuggar sönder saker) som en positiv utveckling - han vågar göra saker nu!
Han har även gått upp i intensitet när det gäller träning, rejält! Fortfarande fin stadga och ingen stress, men betydligt mer "tryck under tassarna", jättekul och han bjuder nu på beteende vilket han knappt gjorde tidigare. Jag trodde ju innan att jag hade fått en lite mer lågtempererad beauceron men så var det tack och lov alltså inte. Så otroligt roligt att se hans utveckling, det är på många sätt en helt annorlunda hund än den vi hämtade i Tjeckien för 4,5 månader sedan. Misstänker att om vi hade kunnat hämta honom redan vid 8 veckors ålder istället för nästan 16 veckor så hade det inte blivit lika jobbigt för honom men nu blev det en jätteomställning. Han verkar ju dock hämta in det bra, vilket jag från början inte var säker på att han skulle klara.
Det vi har kvar att jobba med är det här med andra hundar men även här har han blivit mycket tryggare. Härom veckan när jag låg sjuk i Covid så var husse ute med Griseo och då mötte de nästan två grannhundar - de är lydiga och ägaren kallar alltid in i tid men denna gången så kom G och husse så att de andra hundarnas ägare inte såg det förrän hans hundar hade uppmärksammat det. Hundarna vände direkt på inkallning så inga konstigheter där men de var tydligen bara 10-15 meter från G och husse men det gick fint, husse rapporterade att Griseo tog godis och bara lugnt tittade på hundarna. Stor skillnad mot de rädslereaktioner vi såg för några månader sedan.
Till helgen är anläggningen här hemma uthyrd för en helgkurs i handling så det kommer att vara en hel del hundar och flera som bor över i vandrarhemmet så vi kommer att ha chansen att träna på att titta på hundar på förhoppningsvis bra avstånd, vi kan hålla oss inne på vår innergård och titta när hundar och folk går till och från träningshallen så det blir perfekt. Har gjort några såna övningar tidigare, ser förstås alltid till att inte störa någon annan hund och jag tycker att Griseo sköter sig riktigt bra. Har lärt in "titta" och när jag nu säger titta så tittar han på vad det nu kan vara (människa, hund, kråka, traktor etc etc) och sen vänder han sig självmant till mig och får belöning.
Är så himla glad för honom!