F
Fruentimber
Det svåra för mig med att lära mig linjer är att många kennlar har snarlika namn, vilket bara blir ett virrvarr i mitt huvud. Du skulle blir förvånad över hur många aussiekennlar som har träd i sitt kennelnamn..
Och jag försöker visa upp vad jag och Tinja gör! Fast.. Problemet är att jag tror att folk tycker att jag är världens mest arroganta skrytmåns och därför skriver jag bara lite ibland. Sen är jag aktiv i min brukshundsklubb, jag har figgat på söktävling och sen är jag med i agilitysektorn, och jag figgar alltid när jag kan på tävlingar.
Så om jag skulle vilja ha en isländsk fårhund, malle, kelpie eller labrador så har jag en bra början på ett kontaktnät
Men att bara känna sin egen uppfödare och hanhundsägare kommer man ofta inte så långt med. Gör ett dokument på datorn om intressanta kennlar, linjer och hundar som du kommer över, så blir det lättare att hålla reda på. Träna och tävla så ni syns som ekipage. Besök uppfödare bara för en pratstund och en titt på hundarna utan att nödvändigtvis ha valp i sikte. Kika på de som kommer "före" i kön, vad har de som du saknar? Man får försöka vara strategisk om man vill bli ett namn inom sin ras.