Status
Stängd för vidare inlägg.
För att göra det hela än värre: massor av folk på internationella vallhundsgrupper försvarar filmen och tycker att rottisar ska valla. Eller ja, en massa AKC-folk i USA då. Den vallnings"grenen" som är på väg hit tack vare föreningen kroppsvallarna. Jävla djurplågare :rage:

Helt OT men det är väl helt ok när folk håller på och klåpar sig med andra hundsporter (så länge hunden inte kommer till skada, givetvis) men när folk ska "leka vallning" så är det ju en helt annan djurskyddsaspekt.
Stackars får :crazy: !
Kan inte sådana personer hålla sig till Treibball och tro att de vallar...?

Slåss med mina namn jag med. Hittar inget som jag känner mig helt nöjd med :(

Udo gillar jag. Även om jag känner en männsklig sådan...:D
Visst är det svårt! Det får dessutom inte bli för likt förra hundens namn, dels då det gör lite ont i hjärtat fortfarande och för att jag tror att jag skulle säga fel då.

Jag gillar Ulv också men det gör inte maken :rage::arghh::cautious:

Har kollat lite raser och fastnar lite för kelpie och working kelpie...någon som känner till dessa? Får gärna skicka pm för att inte ta över tråden.
Jag tycker du ska träffa lite olika hundar och se hur de arbetar. Evallen avlar fram vallande AK, så de finns. Man ska också vara medveten om att WK och vallningsavlade AK generellt har en sämre mentalitet (mer rädslor) än bruksavlade AK. Förvånande nog har WK också sämre leder än AK (fast det var nog minst 5 år sedan jag såg siffrorna, kan ha ändrats). Rent utställningsavlade AK tror jag inte existerar.

Om du ska ha en arbetshund till en stor flock borde dock valet stå mellan WK och BC. Det är ett för osäkert kort att köpa AK om du vill vara säker på att få en bra vallhund.

Senast ändrad:
@Hyacinth, tror jag läste någonstans i tråden att ni var sugna på corgi, en omplacering? Har lagts ut en tik i en Facebook-grupp jag är med i. En cardigan över året tror jag, läste bara lite snabbt.

Jag tycker du ska träffa lite olika hundar och se hur de arbetar. Evallen avlar fram vallande AK, så de finns. Man ska också vara medveten om att WK och vallningsavlade AK generellt har en sämre mentalitet (mer rädslor) än bruksavlade AK. Förvånande nog har WK också sämre leder än AK (fast det var nog minst 5 år sedan jag såg siffrorna, kan ha ändrats). Rent utställningsavlade AK tror jag inte existerar.

Om du ska ha en arbetshund till en stor flock borde dock valet stå mellan WK och BC. Det är ett för osäkert kort att köpa AK om du vill vara säker på att få en bra vallhund.
Är på inget sätt intresserad av utställningsdelen utan är ute efter en sund och bra hund som orkar hänga med hela dagarna ute. Har tillgång till boskap som vi kan träna på och jag har en liten dröm om att samköra boskapsjobb med häst och hund. Är westernryttare med boskapsinriktning. Jag står och väger nu mellan de mindre heelers som finns och AK. Västgötaspetsen är ju vår egen ras så jag ska läsa in mig lite på dessa...

Är på inget sätt intresserad av utställningsdelen utan är ute efter en sund och bra hund som orkar hänga med hela dagarna ute. Har tillgång till boskap som vi kan träna på och jag har en liten dröm om att samköra boskapsjobb med häst och hund. Är westernryttare med boskapsinriktning. Jag står och väger nu mellan de mindre heelers som finns och AK. Västgötaspetsen är ju vår egen ras så jag ska läsa in mig lite på dessa...

Ska du använda hunden i praktiskt arbete så finns det i praktiken bara två raser att välja på. Varken västgötarna, heelers eller AK är avlade på vallning på många generationer och är i princip helt oanvändbara till annat än dirigeringsträning runt djur.

Dessutom kommer djurskyddsaspekten in, ska man hantera boskap bör hunden vara väl avlad för ändamålet för att minimera stress och skaderisk.

Om du är djurvan nybörjare så räkna med att det tar ett halvår att lägga grunderna och två år att utbilda hunden till full tjänst. Om det är en bra hund. Är den av en ras som inte avlas för ändamålet tar bara grundträningen många många år- om den ens är möjlig att uppnå.

Ska du använda hunden i praktiskt arbete så finns det i praktiken bara två raser att välja på. Varken västgötarna, heelers eller AK är avlade på vallning på många generationer och är i princip helt oanvändbara till annat än dirigeringsträning runt djur.

Dessutom kommer djurskyddsaspekten in, ska man hantera boskap bör hunden vara väl avlad för ändamålet för att minimera stress och skaderisk.

Om du är djurvan nybörjare så räkna med att det tar ett halvår att lägga grunderna och två år att utbilda hunden till full tjänst. Om det är en bra hund. Är den av en ras som inte avlas för ändamålet tar bara grundträningen många många år- om den ens är möjlig att uppnå.
Ja, det är svårt det där. Vill självklart ha en hund som har bra grund, blir ju mer lättjobbat då, men heller inte en så extrem vallare som den BC:n jag har men, hon är en omplacering och mycket skit var befäst när hon kom till oss och som vi fått slita rätt mycket med för att få ordning på. Den ska fungera på så mycket mer än bara vallning dessutom. En bra hund som arbetar och funkar som gårdshund i stort är väl kontentan av vad jag söker. Har ju en stor fördel som jobbar natt och djuren har för det mesta någon hemma hela tiden. De gånger vi råkar jobba nattpass båda två anlitar jag ett hundpensionat nära jobbet.

Ja, det är svårt det där. Vill självklart ha en hund som har bra grund, blir ju mer lättjobbat då, men heller inte en så extrem vallare som den BC:n jag har men, hon är en omplacering och mycket skit var befäst när hon kom till oss och som vi fått slita rätt mycket med för att få ordning på. Den ska fungera på så mycket mer än bara vallning dessutom. En bra hund som arbetar och funkar som gårdshund i stort är väl kontentan av vad jag söker. Har ju en stor fördel som jobbar natt och djuren har för det mesta någon hemma hela tiden. De gånger vi råkar jobba nattpass båda två anlitar jag ett hundpensionat nära jobbet.

En bra BC som får en bra start och har vallningsjobb att göra regelbundet, är en mycket enkel hund att ha.

Det är tyvärr svårt att säga att man inte vill ha en "extrem vallare" - det är en extrem hund som behövs för att sköta den typen av jobb. Det betyder inte att den måste vara manisk, het på djuren, svår att samarbeta med i hagen, bita djur i sin ungdom eller behöver valla 14 h/dygn för att kunna sova. Vill du träffa bra BCs kan jag koppla ihop dig med nån, så du får känna på hur de är när de är som de ska! :love:

En bra BC som får en bra start och har vallningsjobb att göra regelbundet, är en mycket enkel hund att ha.

Det är tyvärr svårt att säga att man inte vill ha en "extrem vallare" - det är en extrem hund som behövs för att sköta den typen av jobb. Det betyder inte att den måste vara manisk, het på djuren, svår att samarbeta med i hagen, bita djur i sin ungdom eller behöver valla 14 h/dygn för att kunna sova. Vill du träffa bra BCs kan jag koppla ihop dig med nån, så du får känna på hur de är när de är som de ska! :love:
:) Jag har träffat många fina och fantastiska hundar och det är ju rätt väsentligt att dom hamnar rätt från början. Min donna fick ingen ultimat start men är idag, vid 12 års ålder, älskad och mycket nyttig på gården men hon börjar bli lite sliten i kroppen så jag får hålla tillbaka henne. Hennes största problem har varit att lyssna...jobbat mycket efter eget huvud och varit fixerad på hästar, tyvärr. Det var hon redan när hon kom och det var ett elände att få henne att hejda sig från början. Jag ska fundera lite och åka och träffa lite olika individer, lyssna på uppfödare och sen får vi se vad vi får hem för nåt.

Sent svar men ändå, jobbigt för dem som har hundratals får ;)
Nä - det fanns inget måste i citatet! ;)

Men oavsett så vet jag ingen som har färre än tre fullt arbetsföra hundar om de har fler än 200 får. Det är helt enkelt katastrofalt att stå utan hund, och man vill ofta ha två samtidigt att jobba med. Alltså tre i tjänst, nån pensionär och nån på tillväxt.

Men oavsett så vet jag ingen som har färre än tre fullt arbetsföra hundar om de har fler än 200 får. Det är helt enkelt katastrofalt att stå utan hund, och man vill ofta ha två samtidigt att jobba med. Alltså tre i tjänst, nån pensionär och nån på tillväxt.
Sant ;)

Vet inte om du skrivit det någonstans, men jag blir ju nyfiken nu ;)
Hur många får har du? Eller var det så att du jobbade med någon annans får? I så fall undrar jag hur många får det finns där :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 252
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 266
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 656
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden