Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår hane kom hem från en kärlekstripp igår, och tar sig tiken så blir det förhoppningsvis en valp därifrån :bump:
Det blir första valpen efter honom i så fall, han har tre kullar sedan tidigare men vi har tyvärr inte haft möjlighet att spara någon då.
Han är 7 till sommaren och lill-tiken är 2 i april så det börjar bli dags :)

Och här har det gjorts en tvärvändning efter att ha enbart träffat på totalknäppisar till uppfödare av den lite ovanligare rasen vi var intresserade av. I samma vända träffade vi en extremt klok, sympatisk och erfaren uppfödare av schnauzers som råkade ha en överbliven valp. Valpen var dundertrevlig, valpens båda föräldrar var otroligt fina och snälla, uppfödaren har fött upp schnauzers i 45 år och är "the" breeder inom rasen här på östkusten, och allt klickade helt enkelt. Dessutom bor uppfödaren inte så långt härifrån vilket är guld värt för oss då detta är vår första icke-vuxna hund tillsammans. Så på söndag, lagom till jul, kommer det en liten svart minischnauzer hem till oss!

Jag är så otroligt glad och nervös och exalterad och livrädd på samma gång!! :bump::nailbiting::confused::eek::love::D:nailbiting::nailbiting::bump:

Världens bästa julklapp!!! (Julgranen fick stanna utomhus och det blir inget farligt pynt i år och gud vad många växter som får flytta till min svärmor men ååååh! Tomtevalp!)

Kolla magen! Snart föds de :love:
(uppfödarens bild)
10675630_859483670768842_1097286295840217350_n.jpg

Jag drömde inatt att tiken jag vill ha valp med var parad med en hane som jag inte var jätteförtjust i (eller ja, det skulle inte varit mitt förstahandsval i alla fall). I kullen fanns en liten röd tik med stora mörka ögon och hon skulle visst bli min :love: Möjligtvis att hon var rödgrizzle, hon var lite ljusare i ansiktet i alla fall. Hur fin som helst var hon!

Så ja, nu sitter jag här och hoppas på att det var en sann-dröm, eller ännu bättre en lite halvt sann dröm, så att det ändå blir min favorithane som får bli pappa till kullen ;)

Mer valpfunderingar, bara för att jag sitter ensam på julafton, dricker te och inte har något att göra :p

Alltså. Jag brukar aldrig se salukis som jag vill ha, jag är helt enkelt för kräsen. Nästa år kommer det kanske födas TRE intressanta kullar. Tre. Det är ju hur många som helst och vem vet, kanske ytterligare någon uppfödare planerar en intressant kull utan att jag vet om det än?

Visst, det är inte säkert att det blir något. Uppfödarna kanske ångrar sig, tikarna kanske går tomma eller så. Men ja, tre eventuella parningar där det kan födas riktigt bra valpar, men det är inte säkert att någon av parningarna blir av och jag vet faktiskt inte vad för hane som ska användas till någon av tikarna. Med lite tur paras bara en av tikarna med en riktigt bra hane precis när det passar mig att ta valp samtidigt som de andra antingen paras med hanar jag ogillar eller inte paras alls. Men tänk om alla paras med superbra hanar och att jag tidsmässigt och ekonomiskt kan ha valp från alla? Vilket problem jag får då! (och ja, jag vet att jag får köpa från alla tre uppfödarna)

Jag är ju nyfiken på vad det flyttar in för hund här sedan!

Mer valpfunderingar, bara för att jag sitter ensam på julafton, dricker te och inte har något att göra :p

Alltså. Jag brukar aldrig se salukis som jag vill ha, jag är helt enkelt för kräsen. Nästa år kommer det kanske födas TRE intressanta kullar. Tre. Det är ju hur många som helst och vem vet, kanske ytterligare någon uppfödare planerar en intressant kull utan att jag vet om det än?

Visst, det är inte säkert att det blir något. Uppfödarna kanske ångrar sig, tikarna kanske går tomma eller så. Men ja, tre eventuella parningar där det kan födas riktigt bra valpar, men det är inte säkert att någon av parningarna blir av och jag vet faktiskt inte vad för hane som ska användas till någon av tikarna. Med lite tur paras bara en av tikarna med en riktigt bra hane precis när det passar mig att ta valp samtidigt som de andra antingen paras med hanar jag ogillar eller inte paras alls. Men tänk om alla paras med superbra hanar och att jag tidsmässigt och ekonomiskt kan ha valp från alla? Vilket problem jag får då! (och ja, jag vet att jag får köpa från alla tre uppfödarna)

Jag är ju nyfiken på vad det flyttar in för hund här sedan!

DILEMMA!

Vilken julaftonsfundering du bjuder på. :)

Jag kan spontant säga att en valp i taget räcker för minst fem år framåt. De senaste åren har vi skaffat en hund till vart femte år.

Nu har vi raser som ofta blir gamla också, så innan jag vet ordet av så sitter vi där med en tioåring, en femtonåring och en femåring.

Just nu är de knappt fyra månader, snart sex år och 10,5 = en del jobb.

Kunde ingen sagt till mig att det räcker med två hundar? Den yngsta är sjövild och mycket påhittig så här i juletider. Den fina halmgrisen som alltid prydit sin plats vid julgranen har i år en skada på ena frambenet. Toalettrullar har yrt i hemmet och julklappar har gnagts på innan julafton och och och..... aldrig mer valp i detta hem runt jul.

Så.... hmm... när skall du ha dina tre valpar tänkte du? ;)

Helt ok att julfilosofera @Red_Chili jag gör detsamma. Har funderat länge på både jägarexamen och hund, verkar nu ha hittat ett bra sätt att kombinera det båda!
Trevliga uppfödare och valpkull planerad i år, men är så himla harig. Student, kommer förhoppningsvis att flytta till sommaren, så jag undrar om ekonomin och orken finns.. det är ju sådant man ser till att lösa. Har löst det, worst case scenario, men kan inte låta bli att oroa mig ändå.
Det är Parson jag har jag fastnat för!

@prinsessfeminist, haha, ja, det räcker gott och väl med en salukivalp, faktum är att jag knappt förstår hur jag ska orka med en... Du vet kanske hur vilda folk brukar säga att border collie-valpar är? När min Wahidah var valp så hade jag bekanta som hade unga BCs. Samtliga sa att de inte förstod hur jag orkade med Wahdiah... (Nu var Wahidah den vildaste valp jag sett, vilket delvis berodde på en del okunnighet från min sida som gjorde det hela värre, men jag var inte mer okunnig än vad flera BC-ägande vänner varit när de skaffade sina hundar).

Det blir lite extra klurigt eftersom ena uppfödaren är perfekt på pappret, men jag har inte träffat hundarna på riktigt (dock halvsyskon som varit fantastiska). Uppfödaren befinner sig inte i Sverige heller, så det är inte bara att åka och hälsa på över en helg eller så, men OM jag ska köpa valp därifrån ska jag absolut hälsa på innan för att se hur de vuxna hundarna är. En vän med ungefär samma salukisyn som mig har däremot träffat uppfödarens hundar och har gillat dem. Här har vi nackdelen med att vinthundar sällan mentaltestas. Jag vet inte alls hur de är, mer än genom uppfödarens ord och vännens ord samt att jag sett en del tävlingsresultat från dem och flertalet bilder.

De andra två kombinationerna är med tikar som jag känner och utan tvekan hade tagit hem om de skulle behövt omplaceras. Ena tikens syskon har jag träffat (nästan alla) och andra tikens stamtavla är fantastisk. Ingen av de valpkullarna kommer dock bli perfekta sett till ena uppfödarens hundsyn och andra hundens stamtavla. Å andra sidan kommer jag utan tvekan veta vad jag får där, och veta att jag får en mentalt kanonbra hund som mest troligt har väldigt sund och trevlig kropp på alla sätt och vis, vilket ju absolut är det viktigaste i grund och botten.

Pga mitt mående så har jag insett att jag behöver en hund. Så jag kan träna, sätta mål, och så småningom tävla. Så jag har faktiskt börjat kika lite på kennlar, framför allt är det en tik 6-24 månader jag är ute efter. Så får se vad jag hittar för något.

Rasen är Jack Russel Terrier, jag måste ha blivit galen som kikar på en ras som jag i alla år sagt att jag INTE ska ha. Men det är den som utan tvekan passar bäst in i min livssituation just nu, och med mängder av energi så att jag har något att jobba med.

En kompis nämnde en vuxen tik som hon trodde skulle passa mig, så tanken är väl att jag ska träffa henne framöver, och se hur det känns...

På grund av osämja i hundflocken så blir det en valp igen. Min lilla skitteriier behöver vara ensamhund så när han åker är det dags för en kiss och bajsmaskin igen. Hämtas den 4:e januari en bc/labbe/golden korsning. Så våren blir kantad ov torka golv och valpkurs.

Min är född!! Fyra hanar och två tikar föddes kvällen den 23, och jag var med på fem av sex födslar :love:

En ljus tik med splitface och streck över ryggen och en lite mörkare med bred bläs. Båda helt bedårande. Tyvärr fick de tre riiiiiktigt fina bröder också. Visst ska man bara ha en? ;)

Tik 2
141223-7.jpg

Tik 1
141223-4.jpg

Och så hanarna. Kolla hane 1 och 4 :love: Alla är ju bedårande, men hane 3 är lite väl vit för min smak. Har ju redan en sån ;)

Hane 1
141223-3.jpg

Hane 2
141223-6.jpg

Hane 3
141223-2-1024x715.jpg

Hane 4
141223-5-1024x800.jpg

Ska bli SÅ spännande att följa dem, se vilken som känns bäst och så äntligen få hem en bebis :love:

@Migo Hane 1 var ju helt underbart tecknad! Är väldigt svag för "svart med halsband" looken på BC's :D

Måste säga att trots att jag har en 7 månaders spoling är jag nästan sugen på en till valpis :o *sätter sig på händerna*

Ja hane 1 är väldigt klassiskt BC-tecknad. I en del kullar är de så lika att man inte ser skillnad på dem, här råkade det bli ett gäng piffiga varianter så ettan sticker ut med sin normalitet ;)

(Självklart är det inte färgen som avgör beslutet sen, och kullen är tagen "trots" att föräldrarna riskerar att lämna en del vitt, inte för att få fram fräna variationer. En bra hund har ingen ful färg!)

Planerar valp mot slutet av sommaren, har fått långledigt från 1 augusti. Känns just nu både nära och väldigt långt borta.
En mittelspitz är det tänkt att bli :)

Min är född!! Fyra hanar och två tikar föddes kvällen den 23, och jag var med på fem av sex födslar :love:

En ljus tik med splitface och streck över ryggen och en lite mörkare med bred bläs. Båda helt bedårande. Tyvärr fick de tre riiiiiktigt fina bröder också. Visst ska man bara ha en? ;)

Tik 2
141223-7.jpg

Tik 1
141223-4.jpg

Och så hanarna. Kolla hane 1 och 4 :love: Alla är ju bedårande, men hane 3 är lite väl vit för min smak. Har ju redan en sån ;)

Hane 1
141223-3.jpg

Hane 2
141223-6.jpg

Hane 3
141223-2-1024x715.jpg

Hane 4
141223-5-1024x800.jpg

Ska bli SÅ spännande att följa dem, se vilken som känns bäst och så äntligen få hem en bebis :love:

Man skall bara ha en. (en är = tio hundar)

Vänliga hälsningar och i all uppriktighet
/Priffe (valpmatte just nu och helt utslagen efter julbestyr med valp hack i häl (alternativt tyst i något annat rum och hittar på rackartyg))

Man skall bara ha en.

Vänliga hälsningar och i all uppriktighet
/Priffe (valpmatte just nu och helt utslagen efter julbestyr med valp hack i häl (alternativt tyst i något annat rum och hittar på rackartyg))

Jag har inte råd och tid att tävlingsmeritera två, så det blir bara en till. Även om det hade gått att rodda rent praktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka