Valp 2015 - del 3

Hur ska man få unga hanhundar att tänka på något annat? Det är svårt nog ändå att träna på klubben med så många dofter. Det är ingen elitlydnad vi talar om, utan normal vardagslydnadskurs, helt bortkastade pengar och risk för att förstöra istället. När du tränar dressyr börjar du väl inte direkt på en stor bana med musik, ballonger och stor publik bara för att det är där man kommer vara sen?
Risken att stöta på löptik är ju överhängande i vardagen med, så det är ju lika bra att vänja sig.
Dessutom så måste man ju inte stå precis brevid tiken eller på samma fläck som löptiken var på om ens hund har svårt att fokusera.

Risken att stöta på löptik är ju överhängande i vardagen med, så det är ju lika bra att vänja sig.
Dessutom så måste man ju inte stå precis brevid tiken eller på samma fläck som löptiken var på om ens hund har svårt att fokusera.
Att möta en löptik är en helt annan sak än att träna på ett fält där hon är närvarande hela tiden. Tror du hunden bara känner doften precis där hon sitter?

Hur ska man få unga hanhundar att tänka på något annat? Det är svårt nog ändå att träna på klubben med så många dofter. Det är ingen elitlydnad vi talar om, utan normal vardagslydnadskurs, helt bortkastade pengar och risk för att förstöra istället. När du tränar dressyr börjar du väl inte direkt på en stor bana med musik, ballonger och stor publik bara för att det är där man kommer vara sen?

Min unga hanhund går utmärkt att träna med löptikar på samma bana. Han har suttit i bur på utställningar med höglösande tik en meter ifrån och sovit, det berör honom inte för han vet att det inte blir något. Han är helt enkelt bra i skallen.

Min sambos hund klarade inte av löptikar så honom kastrerade vi.

Om det är nått man har nytta av i vardagslydnad så är det ju att kunna kommunicera med sin hanhund trots löptik i närheten...

Så här mitt i en diskussion om löptikar på träning måste jag bara få sticka emellan med något riktigt roligt;

Disa var på sitt bästa humör när vi gjorde BPH:n idag - trots sämsta tänkbara väder, kallt o regnigt, hon frös så hon skakade. Men hon fick riktigt trevligt omdöme och muntliga kommentarer som "en pigg och positiv hund", "ett praktexemplar" och "dagens behållning"!
Nu ska jag ringa till uppfödaren och berätta för henne vilken härlig hund hon har fött upp:)

För att återgå till det här med löptikar; när Disa är i höglöp avstår jag från träningen - dels för att hon brukar vara lite disträ då, men även för att jag tycker det är taskigt mot övriga deltagare.

Även Lasse tränar med löptikar på plan. Det är ett måste. Är tikarna i höglöp får de helt enkelt vara lite längre ifrån övriga. Men som någon tidigare skrev kan det ju lika gärna ha varit en hel grupp löptikar där innan. Sen är det ju så att man får verktygen på kursen, och tränar sedan hemma/själv. Även på kursen finns det ju massor av störningar om man har en lite ovan hund. Nya marker, nya dofter, nya hundar. Då kan man inte räkna med att momenten man tränar sitter där och då.

Nu har Betty visserligen bara löpt en gång men snart dags igen. Jag tränar på sånt vi kan under löpet, inga nya grejer för det hade hon då iallafall inte hjärna till. Får se hur hon beter sig under nästa löp men går in med den tanken iallafall.

Vi har vart på sökläger i helgen och Bettan charmade i vanlig ordning alla i sin omgivning med sin härliga attityd. Hon älskar söket :) De flesta förväntar sig inte att hon ska jobba så hårt som hon gör, extra roligt och för mig är det njutning att se henne kämpa så målmedvetet.

Om hon kunde älska lydnaden lika mycket :rofl:

Disa är likadan - fast det kan ju bero på att matte inte heller tycker att det där med lydnad är speciellt kul. Det är mycket roligare att dra igenom en agilitybana eller köra ett spår :D
Haha ja nog känner dom det alltid :p men hade Betty haft lite mer tryck i lydnaden hade det vart roligt men nu är hon en tramsmaja :angel: därför rallylydnad passar så bra :rofl:

Då har Chess gjort MH! Hon skötte sig jättebra hela helgen tyckte maken. De hälsade på uppfödaren på lördagen och hon konstaterade att det med att hon är reserverad mot en del främlingar har hon fått efter sin far. Men vi jobbar ju med självförtroendet där så hon inte ska bli så osäker. Vi har inget problem med att hon är reserverad men hon behöver inte morra och bli så osäker, så det jobbar vi vidare med :) Men annars tyckte hon vi hade en fin hund :love: De gjorde ett litet "inför MH" också.

På söndagen så var hon lätt en av de som var lugnast och mest väluppfostrad (tror inte maken är bara partiskt här faktiskt :p) så maken var väldigt nöjd med henne. Själva testet gick bra! Men hon vill inte leka med främlingar utan det vara bara maken som gällde ;) Och spökena gillade hon inte! Annars så reagerade hon på det andra men släppte det och blev helt obrydd snabbt, precis som hon skulle göra :up:

Jösses vad folk tränar sök till höger och vänster?! O_o Jag vill också! Lasse går garanterat bättre i söket än spåret, men häromkring (Norrköping) kan jag inte hitta en enda sökkurs :(.

Jösses vad folk tränar sök till höger och vänster?! O_o Jag vill också! Lasse går garanterat bättre i söket än spåret, men häromkring (Norrköping) kan jag inte hitta en enda sökkurs :(.
Sökkurser är få förunnat :cautious: Jag anmälde mig till en men den blev inställd. Som tur var kunde jag genom kontakter i hunderiet nästla mig in i en sökgrupp :D Men det tog ett halvår.

Sökkurser är få förunnat :cautious: Jag anmälde mig till en men den blev inställd. Som tur var kunde jag genom kontakter i hunderiet nästla mig in i en sökgrupp :D Men det tog ett halvår.

Jag skulle nog kunna böna och be lite jag också, vet ju flera som kör sök, men det skulle inte kännas schysst mot dom att komma som ren gröngöling och ha noll koll så jag vill ju väldigt gärna gå en kurs först.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka