Valp 2015 - del 3

Gratulerar! (Jag är alltid så imponerad av vildsvinshundar)

Tack! :) Det kändes riktigt bra, han har varit lite försiktig sedan han blev sprättad i halsen i höstas och sedan han blev översprungen av en gris i mitten på september. Pappa fick skjuta för honom också, så det var ju extra kul :up:

Det kändes annars inte helt kul att släppa iväg dem på vildsvinsjakt idag efter att kompisens hund opererats för sprättskador i bröstkorgen i natt :(

Tack! :) Det kändes riktigt bra, han har varit lite försiktig sedan han blev sprättad i halsen i höstas och sedan han blev översprungen av en gris i mitten på september. Pappa fick skjuta för honom också, så det var ju extra kul :up:

Det kändes annars inte helt kul att släppa iväg dem på vildsvinsjakt idag efter att kompisens hund opererats för sprättskador i bröstkorgen i natt :(

Är det vanligt att hundarna blir sprättade?
En arbetskamrat till mig fick sin tax sprättad förra veckan. Det går bra med henne som tur är.

Är det vanligt att hundarna blir sprättade?
En arbetskamrat till mig fick sin tax sprättad förra veckan. Det går bra med henne som tur är.

Det är dessvärre inte ovanligt. Det beror lite på vad det är för hund, hur de arbetar och på vilka marker och typer av vildsvin de jobbar med.
Många drivande hundar (som i regel jobbar med näsan lågt och är ovana vid att djuren plötsligt stannar upp och går till motattack, typ tax, drever och i viss mån wachtel) blir ofta sprättade för att de helt enkelt inte hinner upptäcka en attack innan det är för sent. Ibland kan det vara att det är trångt och jäkligt och att hundarna helt enkelt inte kommer undan, eller att de inte hinner se dem. Vid jakt i stora vassområden och majsfält är det vanligt med sprättade hundar t ex.
Ju tyngre hund desto allvarligare brukar sprättskadorna bli. En tyskterrierkropp t ex "svarar" ju inte emot på alls samma sätt som en jämte. Där tyskterriern får sig en flygresa kan jämten få riktigt allvarliga skador.
Vildsvin är intelligenta och man försöker som regel att skjuta de djur som skadat hundarna, de lär sig snabbt att det är ett vinnande koncept annars och kan bli riktigt luriga.

Ojoj, nu är det mycket hormoner i omlopp hos Tage :p Hemma är det inga problem, han är fortfarande en otroligt okomplicerad hund :heart Men ute på promenad och på klubben märks det att dofter från andra hundar är väääldigt mycket mer intressanta än tidigare. Kvällens agilityträning gick... sådär :p Han tar hinderna utan problem, springer inte iväg så långt ifrån mig som han gjorde innan men koncentrationen är noll och det är liksom inget driv hos honom. Inte lätt att vara tonåring :D

Skrutte har under en tid nu börjat kissa inne:meh: även fast han precis varit ute..
Händer inte varje dag men iaf 1-2 ggr i veckan

Idag är Betty 1 år och en dag.
Vart sprang det här året iväg :confused: Förbered er på bildbomb!

Nykläckt :love:
12321605_10205254374707939_8430250812473795652_n.jpg

3 veckor
12360368_10205254373627912_3316583021816456882_n.jpg

5 veckor
12391433_10205254374027922_2675271622031333721_n.jpg

7 veckor
12316087_10205254375027947_6672614616263764015_n.jpg

8,5 månader och hade precis betat av första löpet.
13592551_10206628080049714_7393304376126227620_n.jpg

Liten fis. Kommer ihåg att jag tyckte hon var fulast i kullen :angel: Allt vitt gjorde att hon såg så grov ut.
13879331_10206943239368500_1881317431518916331_n.jpg

Men nu är hon den vackraste jag vet. Med en lång smal näsa :rofl: Väldigt intressant att se hur mycket hon ljusnade!
13592664_10206628080249719_6622864432050943328_n.jpg

DSC_1046_zps9olj9zi6.jpg

Det är dessvärre inte ovanligt. Det beror lite på vad det är för hund, hur de arbetar och på vilka marker och typer av vildsvin de jobbar med.
Många drivande hundar (som i regel jobbar med näsan lågt och är ovana vid att djuren plötsligt stannar upp och går till motattack, typ tax, drever och i viss mån wachtel) blir ofta sprättade för att de helt enkelt inte hinner upptäcka en attack innan det är för sent. Ibland kan det vara att det är trångt och jäkligt och att hundarna helt enkelt inte kommer undan, eller att de inte hinner se dem. Vid jakt i stora vassområden och majsfält är det vanligt med sprättade hundar t ex.
Ju tyngre hund desto allvarligare brukar sprättskadorna bli. En tyskterrierkropp t ex "svarar" ju inte emot på alls samma sätt som en jämte. Där tyskterriern får sig en flygresa kan jämten få riktigt allvarliga skador.
Vildsvin är intelligenta och man försöker som regel att skjuta de djur som skadat hundarna, de lär sig snabbt att det är ett vinnande koncept annars och kan bli riktigt luriga.

Dom är sluga dom där grisarna :down:
Vi har inte så mycket vildsvin här uppe. kommer några enstaka grupper ibland bara. Jag såg spår i vintras men såg aldrig några grisar men vet några som gjort det.

Dom är sluga dom där grisarna :down:
Vi har inte så mycket vildsvin här uppe. kommer några enstaka grupper ibland bara. Jag såg spår i vintras men såg aldrig några grisar men vet några som gjort det.

Ja, dom är ju det. Samtidigt kan jag förstå dem, de fightas ju för sina liv liksom :p

Okej :) De tar ju sig sakta men säkert uppåt i landet. Vi har rätt mycket vildsvin i våra trakter nu, men inte ohanterbart många.

Ja, dom är ju det. Samtidigt kan jag förstå dem, de fightas ju för sina liv liksom :p

Okej :) De tar ju sig sakta men säkert uppåt i landet. Vi har rätt mycket vildsvin i våra trakter nu, men inte ohanterbart många.

Dom kommer nog spridas hit till Värmland snart också. Det kommer som sagt fler och fler även fast man långt ifrån kan kalla dom vanliga än :)
Kronhjort däremot har exploderat! Älgen minskar pga mycket varg. Men vargen verkar inte gilla Kronhjort?

Dom kommer nog spridas hit till Värmland snart också. Det kommer som sagt fler och fler även fast man långt ifrån kan kalla dom vanliga än :)
Kronhjort däremot har exploderat! Älgen minskar pga mycket varg. Men vargen verkar inte gilla Kronhjort?

Det kommer de säkert att göra, men det går nog inte lika fort eftersom ni har så mycket varg :)
Vargen äter kronhjort, men kron går i princip alltid i flock och har nog lättare att värja sig mot varg än älgar som mer sällan går i flock. På många håll i världen är kronhjort vargens huvudsakliga byte.

Det kommer de säkert att göra, men det går nog inte lika fort eftersom ni har så mycket varg :)
Vargen äter kronhjort, men kron går i princip alltid i flock och har nog lättare att värja sig mot varg än älgar som mer sällan går i flock. På många håll i världen är kronhjort vargens huvudsakliga byte.

Vildsvin och varg kanske inte vill bo på samma ställe?

Vildsvin och varg kanske inte vill bo på samma ställe?

Vildsvin vill nog helst inte vara där vargen är :D
Vargen lär däremot begränsa vildsvinens utbredning till viss del i Värmland och på andra ställen där det finns mycket varg.

Här står t ex:
"Hur klarar vildsvinen mötet med den växande vargstammen i Sverige? Vargar kan visserligen ta kultingar men föredrar älg och rådjur och andra hjortdjur. Det är ytterst sällan vargar tar ett vuxet vildsvin.

Detta enligt Henrik Thurfjell, doktorand vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö i Umeå. Hans forskning finansieras av Jägareförbundet. Henrik Thurfjell är en av de forskare som vet mest om vildsvin och vildsvinens utbredning i Sverige.
Enligt Henrik Thurfjell kan det finnas både vildsvin och varg i markerna.
– Men de lever inte direkt i symbios eftersom vargen äter upp vildsvinens kultingar, säger han till NWT, Nya Wermlands-Tidningen

Äter upp över 90 procent av kultingarna
Forskningsresultat från Polen visar att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar. Men samma forskning visar att vargen hellre väljer hjortdjur framför vildsvin. I Polen är vargens huvudsakliga bytesdjur kronhjort.
Sviktar hjortstammen för predatortrycket måste vargarna välja andra bytesdjur och då står vildsvinen på tur.
– Det är ytterst ovanligt att en varg lyckas fälla ett vuxet vildsvin, kommenterar Henrik Thurfjell i NWT. "

Vildsvin vill nog helst inte vara där vargen är :D
Vargen lär däremot begränsa vildsvinens utbredning till viss del i Värmland och på andra ställen där det finns mycket varg.

Här står t ex:
"Hur klarar vildsvinen mötet med den växande vargstammen i Sverige? Vargar kan visserligen ta kultingar men föredrar älg och rådjur och andra hjortdjur. Det är ytterst sällan vargar tar ett vuxet vildsvin.

Detta enligt Henrik Thurfjell, doktorand vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö i Umeå. Hans forskning finansieras av Jägareförbundet. Henrik Thurfjell är en av de forskare som vet mest om vildsvin och vildsvinens utbredning i Sverige.
Enligt Henrik Thurfjell kan det finnas både vildsvin och varg i markerna.
– Men de lever inte direkt i symbios eftersom vargen äter upp vildsvinens kultingar, säger han till NWT, Nya Wermlands-Tidningen

Äter upp över 90 procent av kultingarna
Forskningsresultat från Polen visar att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar. Men samma forskning visar att vargen hellre väljer hjortdjur framför vildsvin. I Polen är vargens huvudsakliga bytesdjur kronhjort.
Sviktar hjortstammen för predatortrycket måste vargarna välja andra bytesdjur och då står vildsvinen på tur.
– Det är ytterst ovanligt att en varg lyckas fälla ett vuxet vildsvin, kommenterar Henrik Thurfjell i NWT. "

Intressant! Tack för infon :)
Att dom inte går på ett vuxet vildsvin förstod jag men tänkte inte på dom stackars smågrisarna :p

På söndag är det dags för MH för fröken galenpanna :D Det är som sagt maken och hon som åker ner och dom ska passa på att hälsa på uppfödaren också. Är rätt avundsjuk! Men det blir meckigt med barn och övriga djur om vi båda ska vara borta en hel helg.

14666084_10207550887237252_7822612155504273279_n.jpg
Och min lilla toka ska göra BPH på söndag. Jag måste erkänna att jag är lite nervös - trots att jag vet att det bara är en ren beskrivning och inte ett prov. Hoppas att det inte ösregnar, för då lär inte Disa tycka att det är kul :crazy:

Vi hoppade av lydnadskursen i början av hösten, den fungerade inte riktigt och jag blev bara frustrerad och irriterad vilket inte är särskilt bra. Men vi har tränat i mindre doser hemma på det som togs upp på kursen (där de bland annat lät en höglöpande tik vara med!) och idag kom verkligen examensprovet.

Vi gick i skogen på väg hem, inget koppel eller halsband (jag vet, utmanar ödet...) och möter grannens besökshundar, en tax och en stor spets av något slag som skäller och drar galet i kopplet. Ozzy följer mig, tittar intresserat och tänker gå fram till taxen men när jag säger att "nu går vi här" så följde han med direkt. Så himla duktig och killen med spetsen var väldigt imponerad
1f642.png
:-) Sen sprang Ozzy omkring med nosen i backen precis där de andra gått för det var mer spännande.

Vi hoppade av lydnadskursen i början av hösten, den fungerade inte riktigt och jag blev bara frustrerad och irriterad vilket inte är särskilt bra. Men vi har tränat i mindre doser hemma på det som togs upp på kursen (där de bland annat lät en höglöpande tik vara med!) och idag kom verkligen examensprovet.

Vi gick i skogen på väg hem, inget koppel eller halsband (jag vet, utmanar ödet...) och möter grannens besökshundar, en tax och en stor spets av något slag som skäller och drar galet i kopplet. Ozzy följer mig, tittar intresserat och tänker gå fram till taxen men när jag säger att "nu går vi här" så följde han med direkt. Så himla duktig och killen med spetsen var väldigt imponerad
1f642.png
:-) Sen sprang Ozzy omkring med nosen i backen precis där de andra gått för det var mer spännande.

Varför skulle den löpande tiken inte ha fått vara med?

Varför skulle den löpande tiken inte ha fått vara med?
Hur ska man få unga hanhundar att tänka på något annat? Det är svårt nog ändå att träna på klubben med så många dofter. Det är ingen elitlydnad vi talar om, utan normal vardagslydnadskurs, helt bortkastade pengar och risk för att förstöra istället. När du tränar dressyr börjar du väl inte direkt på en stor bana med musik, ballonger och stor publik bara för att det är där man kommer vara sen?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur