Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rollo fick vattensvans tidigare i veckan, på grund av kylan antar jag? Även fast han har en hurtta frost jacket + BoT vintertäcke på sig ute. Det blev dock bra efter någon dag, men är lite orolig över att gå längre promenader nu när det är ner till -20 grader här. :down:

Tonto börjar sin andra valpkurs imorgon. Det ska bli jätteroligt! :)

Vet inte, men innehållet är betydligt bättre i alla fall. (Minns dock inte exakt vad bas innehöll, kommer bara ihåg att jag tänkte att det inte lät som något bra för hundmagarna när jag själv skulle välja färskfoder)

Enda skillnaden är att bas innehåller vetekli mot spannmålsfritt som har rå morot. Gör det så stor skillnad?

Någon skrev idag ett inlägg i FB-gruppen om att hen var intresserad av cardigan men funderade över PRA-test, och om detta ändå inte var fasligt dyrt? Hen hade fått 2500 kr som prisuppgift när hen hade kollat en annan ras. Påpekade att den summan var en piss i havet om man jämför med vad man lägger ut på sin hund en hel livstid. Blir då i princip LYNCHAD av en annan person som påpekar att jag "absolut inte kan jämföra på det viset för det är ju inte alla som kan lägga ut en sån summa direkt!!!". Va? :confused:

Om jag står och jämför mellan olika abonnemang så tar jag väl det som kostar mig minst i det långa loppet, inte per månad. "Men det är ju en annan sak??!" Eh, nej? Påpekar då att jag ärligt talat aldrig sålt till någon som inte hade kunnat hosta upp 2500 som en engångskostnad, eftersom det är ungefär vad det kostar att numera sätta foten hos en veterinär ägd av riskkapitalsbolag eller betala en självrisk, utan de extra procenten för totala veterinärvårdssumman. "Men man måste väl ändå få säga att det är dyrt, och man kan inte jämföra så!! Du fattar ju inte, jag ger upp nu, du fattar inte ändå!!"

:confused: :banghead:

Någon skrev idag ett inlägg i FB-gruppen om att hen var intresserad av cardigan men funderade över PRA-test, och om detta ändå inte var fasligt dyrt? Hen hade fått 2500 kr som prisuppgift när hen hade kollat en annan ras. Påpekade att den summan var en piss i havet om man jämför med vad man lägger ut på sin hund en hel livstid. Blir då i princip LYNCHAD av en annan person som påpekar att jag "absolut inte kan jämföra på det viset för det är ju inte alla som kan lägga ut en sån summa direkt!!!". Va? :confused:

Om jag står och jämför mellan olika abonnemang så tar jag väl det som kostar mig minst i det långa loppet, inte per månad. "Men det är ju en annan sak??!" Eh, nej? Påpekar då att jag ärligt talat aldrig sålt till någon som inte hade kunnat hosta upp 2500 som en engångskostnad, eftersom det är ungefär vad det kostar att numera sätta foten hos en veterinär ägd av riskkapitalsbolag eller betala en självrisk, utan de extra procenten för totala veterinärvårdssumman. "Men man måste väl ändå få säga att det är dyrt, och man kan inte jämföra så!! Du fattar ju inte, jag ger upp nu, du fattar inte ändå!!"

:confused: :banghead:

Det känns lite som de som inte röntgar pga de inte har råd/det är dyrt :confused:
Man bara: jaha, men när du köpte hunden så visste du ju att om 2 år behöver du lägga ca 2k på röntgen/patellaundersökning, det går inte att börja spara till det då? Om hunden kostar 12k kan du väl spara ihop till 14k innan du köper den? Jag har svårt att förstå det argumentet!O_o

Betty 12 veckor. Långbent, lite tunn men världens bästa :love:

IMG_20160117_121137_zpsw9aqbs8d.jpg

För andra gången i mitt liv ställde jag precis upp ett par skor på hatthyllan. Jag har bekantingar som tycker att det är korkat att ha skor på golvet oavsett ålder på hund, men jag vill ha skorna i skostället/på golvet redan från början för att Ebrah ska fatta att skorna står där och inte är leksaker...

Hur som helst, det började med att jag räddade upp mina sandaler på hatthyllan. Såna där "vandringssandaler" som kostar tokmycket. Ebrah var på sandalernas kardborreband som en tok när hon var pluttliten. Nu var det dags igen med ett par andra skor. Nya dyra saker? Nej. Mina foppatofflor som kostade kanske en femtiolapp på skopunkten. Hon älskar dem. Jag kan ta dem från henne en gång varannan minut. Kör byteshandel med allt möjligt men nej, hon ska ha de där foppatofflorna tycker hon :banghead: Jag som gillar att ha dem på golvet för att snabbt kunna sticka fötterna i dem och rusa ut vid behov. Hoppas att hon någon gång kan bli galen i att hålla på med leksaker istället :angel:

För andra gången i mitt liv ställde jag precis upp ett par skor på hatthyllan. Jag har bekantingar som tycker att det är korkat att ha skor på golvet oavsett ålder på hund, men jag vill ha skorna i skostället/på golvet redan från början för att Ebrah ska fatta att skorna står där och inte är leksaker...

Hur som helst, det började med att jag räddade upp mina sandaler på hatthyllan. Såna där "vandringssandaler" som kostar tokmycket. Ebrah var på sandalernas kardborreband som en tok när hon var pluttliten. Nu var det dags igen med ett par andra skor. Nya dyra saker? Nej. Mina foppatofflor som kostade kanske en femtiolapp på skopunkten. Hon älskar dem. Jag kan ta dem från henne en gång varannan minut. Kör byteshandel med allt möjligt men nej, hon ska ha de där foppatofflorna tycker hon :banghead: Jag som gillar att ha dem på golvet för att snabbt kunna sticka fötterna i dem och rusa ut vid behov. Hoppas att hon någon gång kan bli galen i att hålla på med leksaker istället :angel:

Santo var likadan när han var yngre :angel: vet inte huuur många gånger vi tagit skor ifrån honom. Dock har våra stått nere från start så nu rör han dom sällan :D

Santo var likadan när han var yngre :angel: vet inte huuur många gånger vi tagit skor ifrån honom. Dock har våra stått nere från start så nu rör han dom sällan :D

Nu när jag tog bort foppatofflorna så provade Ebrah att stjäla mina svindyra vinterkängor istället :banghead: Såå jag satte kompostgaller runt hela skohyllan och då somnade hon :devil: Det börjar kännas som om det helt klart går att utöka promenadlängden nu, hoppas att det även kan medföra att hon slutar stjäla skor. Inte riktigt rätt årstid för att gå barfota!

Har era valpar förstört mycket? Jag tror vi varit väldigt förskonade när det gäller det! När hon var pytteliten så tog hon nån leksak för ungarna ibland så det är lite bitmärken men har nog aldrig bitit sönder nåt som inte är hennes. Hon smakade på hörnet upp till trappan också men det var en gång och aldrig mer.

@FengurLaugar @Red_Chili

Vi har varit ganska förskonade från att få saker förstörda. Däremot har han knaprat på vårt vackra, mörka trägolv :( så nu är det liksom en vanlig träfärgad "fläck" vid matbordet. Nåja, när vi gör om kommer det vara matta där så det gör inte så mycket.

Annars så har foppatofflor även varit en grej här, så även alla skor som är fodrade med någon form av ull-liknande material. Hemma har han bara nafsat på ulltofflorna, men sedan några veckor tillbaka har han tuggat sönder sko efter sko hemma hos mamma... :o som har honom på dagarna när jag t ex är i skolan. Skorna i vår egen hall rör han inte. :confused:

Ja, Tage fångade faktiskt en mus igår när sambon gick en lite längre runda med honom. Men han hade tappat den och musen sprang iväg. Men visste inte om jag "vågade" skriva det här på forumet, tänkte att några kanske skulle tycka synd om musen ;) Men bor en i hus där det finns både möss och en råtta som kryper i väggarna är känslorna gentemot möss och råttor endast negativa :p

Lasse hjälper katterna mer än gärna när de drar in möss. :angel:
Han både jagar och, om han får chansen, äter. Men då ska den nog redan vara död, har inte kommit på honom med att döda en mus än.

Har era valpar förstört mycket? Jag tror vi varit väldigt förskonade när det gäller det! När hon var pytteliten så tog hon nån leksak för ungarna ibland så det är lite bitmärken men har nog aldrig bitit sönder nåt som inte är hennes. Hon smakade på hörnet upp till trappan också men det var en gång och aldrig mer.

Hon har smaskat i sig 10 cm dragkedja, knappar på en tvdosa, en porslinstupp, lite strumpor och gjort nått hål på nån kofta. Vantar är gott med men där har hon inte ätit upp nått än. Känner att det är lite av ett under att grabbens leksaker vart så förskonade för de trodde jag skulle vara attraktiva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka