Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad konstigt? O_o Det låter ju helskumt.
Vår beskrivare tog oss åt sidan, gick igenom alla moment noga, gav en kort sammanfattning och gratulerade mig till en supertrevlig hund. Det tog kanske 10 minuter ungefär?
En kompis gick med sin tollare innan jag gick med Ladda, och han hade vissa svårigheter under BPH:t, så hon fick lite tips på hur hon kunde träna osv.
Eller hur. Jag är glad att jag har allt på film, för där syns det ju hur trygg hon är, men jag är så galet långsint ibland :angel: hoppas att jag känner mig mer nöjd med Ebrahs bph. Kanske blir hundudden även för henne.

Hos vet. igår gick det bra men han menade på att en valp som har mask och som blir avmaskad får diarre pga att alla maskar dör. Helt normalt alltså (?).

Iallafall, det lät inte som de tyckte det var någon fara med Santo men han fick iallafall två sprutor, en kortison och en antibiotika tror jag. Sedan hämtade vi ut recept på penicillin som han ska få i 10 dagar.

Inatt sov han från 23-08, skönt!! Magen är något bättre men det kommer ändå slem mot slutet när han tryckt på för 3e gången, men han känns nog piggare ändå.

Sitter i skypemöte med via min distanskurs och valpen är mer eller mindre galen:banghead: Tröttnade tillslut och tog fram en kycklingvinge, så nu har han taggat ner och ligger och gnager.

Här har det blivit en växtspurt som heter duga, plötsligt kom det ett kilo muskler typ! Han fyllde ut massor och ser mer vuxen ut, det kändes som över en natt.

Idag blev det jobbigt. När vi är ute är han oftast lös, jag kallar in och uppehåller honom om vi möter annan hund. Nu kom det ut två hundar i koppel precis där vi skulle förbi och de skulle ju såklart åt samma håll. Mycket lock och bus och till slut var vi förbi, men nej, då är nästa granne ute med sin och då blev det för mycket med sovande barn i barnvagn och galen valp som plötsligt hade tre roliga kompisar han ville leka med. Stolpade fram och lyfte upp honom under armen och gick eftersom han inte lydde. Tur att han inte är så tung än, det är mycket långa ben :-) han såg lite förvånad ut men följde sen med utan problem när vi kommit 20 meter. När vi var hemma igen och jag parkerade barnvagnen kom de två pudlarna i koppel igen, inga problem att få med honom in så det var nog mest överväldigande mycket med så mycket spännande på samma ställe.

Vad är BPH som ni talar om högre upp? Gör alla det?

(Och när jag säger att hon försöker jaga allt så menar jag allt.. Sitter en fågel högst upp på en lyktstolpe eller på andra sidan vägen högst upp i en björk så flyger hon i hopp om att ta den. Sedan är det ju alla löv, pinnar, skräp, bär och råkar det inte finnas sådant kan hon ju alltid försöka kasta runt en sten eller något.)

PRECIS så har min valp också varit nu när det varit mycket blåst ute! Helt tokig att gå ut med! :D
Men annars sköter han sig fortsatt bra tycker jag! Växlar mellan att sova och köra "fullt-ös-medvetslös" om dagarna och sen sover han mellan typ 22-8.30. Växer så det knakar gör han med, tycker nästan man ser det från en dag till en annan. När han är nödig går han och sätter sig vid ytterdörren eller piper ordentligt i buren om vi sitter i bilen. Har bara haft 3 kissolyckor inne sedan han hämtades och samtliga får jag ta på mig. Jag är så nöjd och glad över honom!
Dock så tycker jag han äter dåligt, så funderar över foderbyte. Fick Ekanuba hos uppfödaren och har fasats över försiktigt på Acana. Vissa dagar äter han upp allt, andra vill han knappt röra maten. Dessutom har han varit lös i magen rätt ofta. Börjat snegla på att ge färskfoder istället för att se om han äter bättre och blir bättre i magen.

Ni som har lite äldre valpar - har ni börjat klura något på BPH/MH? :)

Jojemän. Lasse är lite omogen i skallen än så länge, men han fyller 1 i februari så jag tänker mig ett BPH till våren/sommaren och ett MH till hösten kanske? Kanske totalt onödigt att köra båda?

Nu är ju min liten än men uppfödaren bokar BPH för hela valpkullen. Blir antagligen sommaren 2017 så lång tid kvar. Förra kullen ska göra sommaren 2016, tycker det är ett bra upplägg av uppfödaren för att få fler att göra det :) träffas allihopa med hundarna, äta mat ihop och göra bph.

Sitter och tänker på de här med valpkurs, skulle ni rekommendera att gå till lokala brukshundsklubben eller privatperson? Brukshundsklubben vet jag inte hur de ser ut med valpkurs, men antar att de blir någon till våren, de svarar inte heller på mejl. Privatpersonen med hundföretag startar en efter jul/nyår... Vad skulle ni gjort? :confused:

Sitter och tänker på de här med valpkurs, skulle ni rekommendera att gå till lokala brukshundsklubben eller privatperson? Brukshundsklubben vet jag inte hur de ser ut med valpkurs, men antar att de blir någon till våren, de svarar inte heller på mejl. Privatpersonen med hundföretag startar en efter jul/nyår... Vad skulle ni gjort? :confused:

Jag har tagit en privat för kennelklubben här hade ingen kurs förns i vår och jag vill ju gå nu när han fortfarande är liten

FB_IMG_1449571923621_zpss3vczdzo.jpg

FB_IMG_1449571930837_zpsef8dqwab.jpg

Snuttan :love:

Min uppfödare brukar ha kull MH hemma hos sig, så det ska vi på såklart. Lär väl bli i senvår/sommar. Tror hon gör det ganska snart efter att de fyllt 1, och jag ser ingen anledning till att vänta mer än nödvändigt. Ju "råare" hunden är, desto mer avelsrelaterad fakta får man ju ut :)

BPH lär vi väl inte gå, om inte klubben behöver hundar för att utb nya TL och domare igen.

Jojemän. Lasse är lite omogen i skallen än så länge, men han fyller 1 i februari så jag tänker mig ett BPH till våren/sommaren och ett MH till hösten kanske? Kanske totalt onödigt att köra båda?

Ungefär som jag tänker då, fast jag struntar nog i MH :)
De visar ju på lite olika saker, så jag tycker inte att det är onödigt så länge du själv känner att du har nytta av båda!

Nu är ju min liten än men uppfödaren bokar BPH för hela valpkullen. Blir antagligen sommaren 2017 så lång tid kvar. Förra kullen ska göra sommaren 2016, tycker det är ett bra upplägg av uppfödaren för att få fler att göra det :) träffas allihopa med hundarna, äta mat ihop och göra bph.

Så himla bra av din uppfödare tycker jag :up: Trevligt att göra det tillsammans med övriga kullen dessutom :)

Min uppfödare brukar ha kull MH hemma hos sig, så det ska vi på såklart. Lär väl bli i senvår/sommar. Tror hon gör det ganska snart efter att de fyllt 1, och jag ser ingen anledning till att vänta mer än nödvändigt. Ju "råare" hunden är, desto mer avelsrelaterad fakta får man ju ut :)

BPH lär vi väl inte gå, om inte klubben behöver hundar för att utb nya TL och domare igen.

Ännu en uppfödare som gör bra jobb tycker jag :up:
Det måste ju vara det absolut smidigaste sättet att få sina valpköpare att göra MH/BPH?

Nej, det förstår jag :) Ni har ju betydligt mycket mer nytta av MH!

Ännu en uppfödare som gör bra jobb tycker jag :up:
Det måste ju vara det absolut smidigaste sättet att få sina valpköpare att göra MH/BPH?

Nej, det förstår jag :) Ni har ju betydligt mycket mer nytta av MH!
Ja jag tycker det är kul att hon fixar. Det blir ju extra kul att få se syskonen samtidigt, iaf de som är kvar i Sverige (3/10 flyttade utomlands så).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023