Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu den 19e så ska det göras valptest. Är det något som uppfödaren gjorde med era valpar? Hur vanligt är det att man gör valptest egentligen och hur väl speglar det hur valpen blir som vuxen?
Min uppfödare gör två olika test på alla valpkullar, tror det är ett test när de är 5-6 veckor och ett precis innan leverans. Hon bestämmer vem som får vilken valp också, det brukar bestämmas till hundra procent ganska sent.

Åkte till stan i morse och gick ett varv o en park där det är motionsspår. Tänkte vi skulle träffa både folk och hundar men det var rätt lugnt. Men vi mötte några som gick utan hund, några cykel och hund, som vi mötte två ggr :p Chess skällde på den först men när vi var framme så var hon jätteglad och dom fick hälsa. När vi möttes andra gången så skulle den andra hunden leka och Chess kände igen honom direkt och blev glad innan vi var framme till och med :D
Eftersom vi bor som vi gör så är sånt här nyttigt för henne. Behöver möta både folk och hundar så hon lär sig att man inte behöver bry sig om dom och skälla på dom :)

Lite sol idag så vi kastade oss ut för att busa :D

DSC_6689_1_zpsbopvcbj7.jpg

DSC_6750_1_zps27olxt54.jpg

DSC_6809_1_zps7j5n99sp.jpg

DSC_6957_1_zpsl5kobo6y.jpg

DSC_6970_1_zpssv458u5i.jpg

DSC_6767_1_zpsl2mdxgqp.jpg

Haha, nu är ytterligare några av morsans grannar rädda för mina hundar... De dök upp när vi skulle in genom porten och Ebrah tänkte "vi leker!" samtidigt som hon då kastar sig mot dem och vrålmorrar... Hon kom inte i närheten av dem eftersom jag hade kort koppel, men det var ganska skönt att åtminstone slippa trängas i hissen med folk :angel:

Samtidigt önskar jag att de som anser att mina hundar är någon allmän egendom hade kunnat se det. Det är ju inte för att vara elak mot andra som jag inte vill att de ska hälsa på valpen. Det är inte för att vara en tråkig surkärring som jag säger att vi tränar på att inte hälsa. Det är just för att hon ska lära sig att hon bara får hälsa när hon fått ett ok från mig (vilket hon bara får när hon är lugn...). Lite trött på griniga människor.

Annars har vi haft vilodag idag och jag har koppeltränat galningen. Hon har faktiskt varit riktigt duktig!

Jag sitter och tittar på kurser för Tonto, men vet inte vad jag ska gå? Ungpundkurs? Allmänlydnad?

Funderar på att fråga om uppfödaren kan lära mig spåra med Tonto, Vi ska ändå dit och hälsa på Tontos pappa då uppfödaren har honom på prov. :) Tydligen så ska Tonto vara väldigt lik som far, så det ska bli roligt att se dom tillsammans!

Idag är Milou 12 veckor, så imorse blev det ett besök hos veterinären för vaccination. Han sa inte ett ljud och veterinären tyckte han var fin. Trots att han helt plötsligt var en tik som hette Milo kvittot haha...

Mätte och vägde honom nyss också, har börjat göra de varje vecka så man kan spara anteckningarna. Idag är han 24 cm hög och väger 2,5 kg. När jag hämtade honom för fyra veckor sedan var han 20 cm hög och vägde 1,5 kg, blir spännande att se hur stor han blir som vuxen :D

Bild från i måndags
33_zpspfojnyt4.jpg

Idag är Milou 12 veckor, så imorse blev det ett besök hos veterinären för vaccination. Han sa inte ett ljud och veterinären tyckte han var fin. Trots att han helt plötsligt var en tik som hette Milo kvittot haha...

Mätte och vägde honom nyss också, har börjat göra de varje vecka så man kan spara anteckningarna. Idag är han 24 cm hög och väger 2,5 kg. När jag hämtade honom för fyra veckor sedan var han 20 cm hög och vägde 1,5 kg, blir spännande att se hur stor han blir som vuxen :D

Bild från i måndags
33_zpspfojnyt4.jpg

min suris väger också 2,5 kg :)

Har spenderat kvällen på soffan med julmust,gifflar, dr who och Ammo så klart. FDrån början tyckte han jag var skum som skulle ligga där ute (det är oftast roomisarna som ser på tv) men sen låg han som en död sill och snarkade, halvt nergrävd bakom mig och under täcket med huvudet :love:

Suris sov hela natten inatt :banana:
Vaknade 7 gick ut o kissa honom gav honom sedan mat medan jag va ute me dom äldre hundarna
Somnade om sen vid åtta o vaknade nu vid 10 :angel:

Yngsta dottern verkar ha en sovdag! Hon vakna 7.15 men sen somna både jag och hon om och vakna 9.30! Chess var ute med husse vid kl 6 i morse men sov sen tills vi gick upp. Dottern somna sen igen vid 11.30 och har alltså sovit i snart 2 h igen. Valpen börjar bli rastlös och vill ut och busa i blåsten. Hon har fått toarullar att underhålla sig ned och så har vi haft godissök i vardagsrummet men hon vill ut och springa också :p Får nog väcka ungen för mat snart så vi kan gå ut på en liten promenad sen.

Alltså min sambo har noll koll när det gäller våra hundar :D

Santo äter 50g / mål x4 men idag har sambon gett honom 100g till frukost, och skickat med 100g x2 till svärfar som varit hundvakt. Nu när jag hämtade honom tog jag med mig en matpåse hem och frågade varför det var så mycket mat i den :laugh: "Ja men han ska väl ha 100g/mål?" Eehh njae :angel:

Sen när man ringer och påminner sambon om diverse saker som rör hundarna svarar han alltid sarkastiskt "nej de har inte fått mat på hela dagen och jag lämnade av dom på soptippen på vägen hem", fast det är ju inte konstigt att man påminner :angel:

Idag är yngsta dottern febrig så det blir ingen skogspromenad som vi planerat. Vill hellre ha henne nerbäddad i vagnen när hon är sjuk är sittandes i selen. Så vi får gå en tur på grusvägen där det går att köra vagn sen när vi ska gå promenad med Chess.

Jag har börjat klicka in henne på pinnarna som ska ligga i spåret när vi spårar och hon fatta snabbt att hon skulle ta upp dom och ge dom till mig :) Vi körde lite av det förut plus lite kontaktövningar så hon skulle vara nöjd ett tag nu på fm medan yngsta dottern sover. Nu ligger hon i sin bädd och tuggat oxben :)

Imorse var det precis som om gammelhunden bestämde sig för att NU ska slyngeln läxas upp. Tage har aldrig gått så fint i koppel som på morgonpromenaden idag :rofl: Så fort han fick en blick av gammelhunden fick jag en hund klistrad till min sida :laugh: Det ser rätt kul ut för gammelhunden är typ hälften så stor som Tage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka