Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej :)
Jag tror det var P4.. Det är i alla fall där han har störst glugg :p

Jag tänker att det inte gör så mycket, han ska inte i avel ändå. Mindre tänder som kan förstöra saker :angel:
Hahahaha, tro inte att det hjälper det minsta när det gäller förstörelse. En hund som gillar tugga sönder saker, skulle säkert kunna göra det med enbart två framtänder :D:p;)

Färskfoder är fryst hundmat, typ krossat kött med tillsatta vitaminer och mineraler som behövs. Maten tinar du sedan innan du ger den. Normalt sett behöver inget tillsättas (så länge det står att fodret är ett helfoder) men till växande valpar kan det vara bra med extra kalcium i form av krossat äggskal eller benmjöl. Standardrt har jättebra sådant. För att veta hur mycket du ska ge så ger du ca 2-3% av förväntad kroppsvikt per dag, till en början, sedan får du såklart individanpassa, märker du att hunden blir smal ger du mer, blir den tjock ger du lite mindre.

Enda nackdelen är att du behöver frys. Fördelar är att hunden inte lika lätt får tandsten, kan äta vad sjutton som helst utan att bli dåliga i magen, bajsar någon enstaka gång per dag en liten och luktfri bajs, hårar mindre, glansigare päls osv :p

Hmm, det låter ju bra. Just nu bajsar han ganska mycket och det är relativt löst (till och från). Finns det något färskt helfoder du skulle rekommendera? :)

Hmm, det låter ju bra. Just nu bajsar han ganska mycket och det är relativt löst (till och från). Finns det något färskt helfoder du skulle rekommendera? :)
Har du råd så kolla på mush vaisto. Det är dyrt men bra. Billigare sorter som brukar fungera fint är nordic spannmålsfri och ibland fungerar även vom og hundemat. Det går utmärkt att variera också, eller att blanda. Själv skulle jag nog köra på antingen mush vaisto eller blanda nordic spannmålsfri och någon sort vom og hundeemat, de två sistnämnda är jag själv inte jätteförtjust i var och en för sig.

Men, alla sorters färskfoder går inte att få tag på överallt, så bäst är att googla på "färskfoder hund", då får du fram alla tillverkare och de har listor med återförsäljare på sina hemsidor. Då kan du kolla vilka foder som går att få tag på där du bor :)

Vet ni, ikväll när Ebrah behövde ut så krafsade hon på mattan vid uteplatsdörren för att fånga min uppmärksamhet :banana: Hon har länge nu gått dit när hon behövt ut, men för det mesta har hon gått dit och så har jag fått vara snabb på att släppa ut henne. Någon gång har hon väntat lite innan jag upptäckt henne. Nu märkte jag henne inte och då såg hon till att få en reaktion från mig :D Så ja, även den tok-kissande pirayavalpen kan bli rumsren verkar det som!
(Och hon kommer fortfarande på inkallning, håller sig nära ute, börjar lära sig att gå i koppel, låter ibland bli att kasta sig efter roliga människor vi möter och har inte tuggat sönder något olämpligt. Ännu ingen monstervalp alltså!)

Har du råd så kolla på mush vaisto. Det är dyrt men bra. Billigare sorter som brukar fungera fint är nordic spannmålsfri och ibland fungerar även vom og hundemat. Det går utmärkt att variera också, eller att blanda. Själv skulle jag nog köra på antingen mush vaisto eller blanda nordic spannmålsfri och någon sort vom og hundeemat, de två sistnämnda är jag själv inte jätteförtjust i var och en för sig.

Men, alla sorters färskfoder går inte att få tag på överallt, så bäst är att googla på "färskfoder hund", då får du fram alla tillverkare och de har listor med återförsäljare på sina hemsidor. Då kan du kolla vilka foder som går att få tag på där du bor :)

Tack så mycket för hjälpen! Mush Vaisto verkar dom ha lite överallt där jag bor samt VoM, men Nordic har jag inte hittat. Får spinna vidare lite på det där och kika lite mer noggrant vart det kan finnas :)

Hahahaha, tro inte att det hjälper det minsta när det gäller förstörelse. En hund som gillar tugga sönder saker, skulle säkert kunna göra det med enbart två framtänder :D:p;)

Kan du sluta att grusa mina förhoppningar? :mad: :D

Jag vet inte vad som tagit åt honom nu det senaste, men jag gissar att det är ren rastlöshet eftersom han inte fått röra sig/jaga i den mån han är van vid eftersom han haft stygn + tratt... Snaaart kan vi börja släppa honom i skogen igen, då hoppas jag att han återgår till sitt mindre destruktiva jag igen :D

Då har Chess gjort riktiga premiären ensam hemma :) Var borta ca 25 min när jag lämnade på dagis. Hon fick två toarullar med godis att pyssla med och när jag kom hem låg hon och vila :) Duktig vovve!

Hon brukar sova vid 14 tiden när det ska hämtas på dagis så jag funderar på att låta henne vara hemma även i em.

Då har Chess gjort riktiga premiären ensam hemma :) Var borta ca 25 min när jag lämnade på dagis. Hon fick två toarullar med godis att pyssla med och när jag kom hem låg hon och vila :) Duktig vovve!

Hon brukar sova vid 14 tiden när det ska hämtas på dagis så jag funderar på att låta henne vara hemma även i em.

Låter väl som en jättebra plan :)

Har uppkommit en situation där jag eventuellt måste åka iväg några dagar och valpen får självklart följa med. Bilresan tar ca 1,5 timme. Valpen i sig är lugn och finner sig väl i nya situationer. Hur skulle ni ha gjort? Försöka skippa att åka eller åka?

Har uppkommit en situation där jag eventuellt måste åka iväg några dagar och valpen får självklart följa med. Bilresan tar ca 1,5 timme. Valpen i sig är lugn och finner sig väl i nya situationer. Hur skulle ni ha gjort? Försöka skippa att åka eller åka?

Jag tycker om den klarar av det så är det väl bara att åka :)
Skulle bara se till så den har nån bädd eller nått där den känner sig trygg :)

Första gången jag hade med mig alla tre hundar ut :D
Valpen fick va i sin väska, gick rätt bra men han kraffsade en del :p

Hade jag hamnat i en sådan situation hade jag bara tänkt "så bra att valpen kan följa med så att jag slipper leta hundvakt!". Vad är det som alls får dig att tveka? Bilresan eller själva vistelsen på nya stället?

Hade jag hamnat i en sådan situation hade jag bara tänkt "så bra att valpen kan följa med så att jag slipper leta hundvakt!". Vad är det som alls får dig att tveka? Bilresan eller själva vistelsen på nya stället?

Det var nog mest bilresan faktiskt då han inte riktigt gillat det tidigare. Men vi gav oss iväg, han pep lite första 5-10 minuterna och sedan sov han gott. Så vi är framme på nya stället, vilket han verkar älska hittills. Så allt har gått kanon, bara jag som är lite för nojig helt enkelt :p

Det var nog mest bilresan faktiskt då han inte riktigt gillat det tidigare. Men vi gav oss iväg, han pep lite första 5-10 minuterna och sedan sov han gott. Så vi är framme på nya stället, vilket han verkar älska hittills. Så allt har gått kanon, bara jag som är lite för nojig helt enkelt :p

Så skönt! :D då vet du till en annan gång att din hund är duktigare än du tror ;)

IMG_1014_zpsztm2vrs6.jpg

Har en nöjd kille här som fått busa med ett människobarn, vilket han uppskattade. Nu ligger han lugnt i sin korg och tuggar på ett ben. Imorgon blir det projekt hägna in grinden så han kan få vara lös på tomten:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka