Valp 2014 ?!

Sv: Valp 2014 ?!

Det beror väl på hur mycket man vill ha valpen och vad man gör med sina hundar och vill med dem i framtiden?

De är ju dock skillnad för mej som fått ställa en blandras mot en renrasig. Jag brinner för rasen, fått tillfälle att ta in unika blodslinjer i skandinavien. Det finns 44 registrerade hundar av rasen idag. Aveln är svår att få ihop. Jag kan gå prov och utställningar.
Blandrasen presterar i skogen. Så mycket mer kan hon inte göra. Hur mycket jobb jag än lägger ner får jag i slutändan ut mer med en renrasig hund.

Nej, i mina ögon beror det inte alls på hur mkt man vill ha valpen. Det beror på hur mycket man tycker om sina nuvarande hundar.
Om man har hundar som familjemedlemmar och trivs tillsammans så är det nog svårt för de flesta att göra sig av med en bara för att man får erbjudande om en hund som prestationsmässigt kan erbjuda mer.

(Inte för att det är fel att omplacera, men det har ju verkligen inget att göra med eventuell nykomlings möjligheter)

Senast ändrad:

Beror ju på om hundarna är en del av ens levebröd.
Själv har jag låtit en hund flytta eftersom hon hellre åt ällingar än vallade kor/får.
O ja, hon var en älskad familjemedlem.

Beror ju på om hundarna är en del av ens levebröd.
Själv har jag låtit en hund flytta eftersom hon hellre åt ällingar än vallade kor/får.
O ja, hon var en älskad familjemedlem.

Ja nu pratade vi ju om hundar som fungerar i flocken på alla sätt och vis men där man är sugen på valp som kan tänkas bli ännu bättre.

Vad kul med fler kelpies i tråden!
Självklart nyfiken på vilken kombination det är du tittar på ;)

Här går det lååångsamt... Inget löp än och nu måste jag ändra min semester, blir en del strul men det är ju verkligen värt det om det kommer en valp i sommar :love:

Fast vill man så gärna ha en viss hund (kan ju faktiskt vara en vuxen också) så tar man ju den oavsett hur hårt slag det blir i bröstet att omplacera en av dem man redan har.
Väljer man att tacka nej och köra på med de man har, så kanske inte den valpen/hunden har det där lilla extra man kände från början.

Det finns inte en chans i världen att jag skulle omplacera någon av mina hundar. Vi älskar varandra och i mitt tycke byter man inte ut en älskad familjemedlem bara för att man blir erbjuden någon bättre. Min första kelpie var inte riktigt så bra som jag hade hoppats på men att byta bort honom fanns inte på kartan. Som tur är hade jag möjlighet att köpa en hund till så det gjorde jag. Har även blivit erbjuden att köpa en riktig kanonhund när jag hade mina två gamla + kelpien (dvs 3 "odugliga" hundar), men 4 hundar hinner jag inte med så då fick jag tacka nej.

Inte sagt att din syn på hundar är fel, men den är annorlunda än min och Migos.

(Kelpien i fråga har blivit bättre efter kastreringen som tur var och omplaceringen är riktigt kul! Så nu har jag två roliga hundar :) )

Fast vill man så gärna ha en viss hund (kan ju faktiskt vara en vuxen också) så tar man ju den oavsett hur hårt slag det blir i bröstet att omplacera en av dem man redan har.
Väljer man att tacka nej och köra på med de man har, så kanske inte den valpen/hunden har det där lilla extra man kände från början.

Det kanske är sant för dig. Men jag själv, och typ alla mina vänner, ser på hundägandet på ett annat sätt även om vi också håller på med olika typer av prestationssporter med dem.

Kl.

Eventuellt blir det en valp för oss i höst eller vinter. Rasen är Australian kelpie. Men det är så himla svårt, jag vet ganska exakt vad jag vill ha men att hitta en kombination man tror ska ge det är svårt. Jag har anmält intresse på en kull men det finns helt klart vissa tveksamheter, men förhoppningsvis får vi träffa tik och tidigare avkommor i april och kan reda reda dem. Hanen i den kombinationen tror jag mycket på :)

Jag är också nyfiken på kombinationen! :D

Det är ju det jag försökt säga hela tiden, och för mej som då väger en blandras mot en renrasig blir fördelarna med den renrasig så mycket mer och det är hårt att tvingas skiljas från sin "bebis" men jag får tänka framåt och alla möjligheter jag kommer få med valpen.
När jag köpte blandrasen visste jag ju knappt om den här rasen, hade jag träffat på den innan så hade de aldrig blivit någon blandras utan en renrasig på en gång.

Jag har bara hundar som jag känner "har det lilla extra". Det är knappast brist på extremt bra hundar i min ras, även om de har olika egenskaper. Även om Frodo ännu inte är färdigutbildad så han försörjer sig själv i arbete så är han oumbärlig i vissa lägen. Jag kan inte vara utan nån av de jag har ( i arbete) i väntan på att en valp ska växa till sig (och sen kanske inte ens vara frisk). Så inte ens om de var rena arbetsredskap skulle jag kunna byta ut dem!

Det är ju det jag försökt säga hela tiden, och för mej som då väger en blandras mot en renrasig blir fördelarna med den renrasig så mycket mer och det är hårt att tvingas skiljas från sin "bebis" men jag får tänka framåt och alla möjligheter jag kommer få med valpen.
När jag köpte blandrasen visste jag ju knappt om den här rasen, hade jag träffat på den innan så hade de aldrig blivit någon blandras utan en renrasig på en gång.

Mina två första var också blandraser, den ene ville inte ens tävla lydnad utan trivdes bäst med att ligga i soffan. Men jag kunde helt enkelt inte skiljas från dem utan de fick vara kvar hos mig till de dog av hög ålder.

Kan nog helt säkert säga att det inte kommer bli någon valp i år heller. Är verkligen hemskt sugen på en kull som ska födas snart, men pengarna verkligen flyger i väg här. Senaste månaden har jag lagt ut mer än 2 valppris bara i veterinärkostnader och räcker inte åtgärderna som satts in nu så blir det betydligt mer än så. Dessutom har vi precis köpt hus så det finns en hel del saker som ska köpas in och om det skulle bli en operation tror jag inte att Lillfia orkar med en valp i samma veva. År 2018 kanske?:meh:

Det här året får jag väl passa på att pussa på alla valpisar jag kommer åt och min älskade skrutthund. Min tur kommer den också. Någon gång. :)

*kl*
Nu är "min" tik parad, ska ev paras en gång till idag. Nu håller jag tummarna så de blir blå att det blir en valp till mig i den magen.:nailbiting:

Tror det kan bli en superbra hund av kombon, och jag litar helt på uppfödaren.:)

Ar det en Dobe?
Du far garna PMa uppfodare / kull till mig, (har precis borjat researcha for min blivande hund om ca 10 ar...)

*KL*

Funderar på om jag köpt en hund eller ett lamm? :love:

img_2476_5310c8f92a6b225439fcd6d9.jpg

img_2463_5310c8f5ddf2b306ce01991e.jpg

img_2532_5310c8f3e087c366933dc5a8.jpg

Blandrasen är ute på prov, kändes kanonbra. Visade henne i vildsvinshägn så de fick se henne jobba. Nu blir hon där ett tag och hoppas hon och familjen kommer trivas. De jagar på bra marker och sambon är också där ibland + att de är bekanta med hennes uppfödare.
Sen är valpen hos en kompis som ska ställa ut henne i morgon. Så lugnt och skönt hemma nu med bara 5 hundar. Hoppas på att svärfar får ordning på lägenheten och hälsan så hans hund kan åka hem också.
Speciellt nu när hon ska gräva sej ur hundgården hela j-vla tiden och jag är livrädd att de andra ska ta efter.

Men vilken ulltott :love::love::love:
Vad är det för ras? (Står säkert någonstans men jag är för lat för att leta :) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka