Valp 2014 ?!

Sv: Valp 2014 ?!

Tack för informationen :) Nu var tyvärr valpen redan tingad, så jag väntar och ser om uppfödarens nästa kull är något av intresse. (Och mentalt räknade jag med att hon skulle vara drygt ett halvår innan jag fick hem henne.)

Migo: Lite trevligare ton uppskattas. Söthet är INTE enda kriterium jag har på ett eventuellt framtida avelsdjur, men i en tråd av det här slaget är det knappast intressant för andra att höra om exakt vilka blodslinjer som skulle komma in i landet (och vilka vanliga linjer som INTE är med) i och med henne (i en ras med rätt liten avelsbas), att jag konstant är uppmärksam på när det dyker upp valpar av (enl mig) lämpliga linjer sedan något år tillbaka, men att jag inte har kontakter nog att få veta det innan de föds än. Om 10-15 år kommer situationen vara annorlunda. Att valpen så här långt uppfyller de exteriöra kriterier jag anser viktiga, att hälsokontrollerna på föräldrarna är gjorda (i ett land där det inte är ett krav, vad jag förstått iaf), att de är utställningsmeriterade (rasens huvudsakliga meriteringsområde), att jag rådfrågat uppfödarkollegor, varav en gärna hade köpt henne själv om h*n haft råd osv osv osv. Vem är intresserad av att läsa detta i en valptråd? En valptråd ska väl ändå handla om glädjen i en ny varelse i ens liv? Och söta bilder :)

Senast ändrad:

Så om nån la in bilder på en krokbent schäfervalp som de skulle importera så skulle ni bara säga "Åh så sööööt, hoppas ni kommer trivas ihop!"? Speciellt om det tillades att "den funkar visst till skydd, uppfödaren säger det!"

Eller är det mer okej att avla sönder BC?:mad:

Detta var vad jag motsatte mig, iom att det alldeles uppenbart var riktat mot mig.

Eller så tänker man igenom sitt hundköp, istället för att förälska sig i en bild (!) och impulsköpa liv.

Ang BC-valpen håller jag med dig i sak.

Nej det var inte menat till dig, utan till kommentaren "skynda dig att tinga den". Ber om ursäkt om det inte framgick!:)

*kl*

Nu är det slutligen bestämt vilken kennel det blir för oss, eftersom våran favorit fick ett återbud så där blev en tik till oss även om det inte verkade så från början :)

Så i början av mars flyttar en liten staffetik in hos oss! :D

*kl*

Nu har uppfödaren fått sina papper på valpkullen och beställt exportstamtavla, det närmar sej :love:

KL

Jag planerar inte att köpa en valp 2014 - men jag planerar att para en av mina tikar till sensommaren och om jag har tur så kanske en egenuppfödd valp kvar här i år. Jag hoppas oavsett vad det blir att det ska tassa runt lite valptassar här i höst :)

Åh spännande, har du börjat kika efter någon lämplig hane?
Jag har redan börjat söka efter en åt min tik fast hon bara är 1 år. Men jag vill göra allt för att pressa ner inavels% i rasen så det blir nog till att söka sej utomlands om det inte kommer några nya hanar under sommaren som gör bra prestationer.
Har testparat på skk's hemsida och det lägsta jag kommer på är 3,6%

Åh spännande, har du börjat kika efter någon lämplig hane?
Jag har redan börjat söka efter en åt min tik fast hon bara är 1 år. Men jag vill göra allt för att pressa ner inavels% i rasen så det blir nog till att söka sej utomlands om det inte kommer några nya hanar under sommaren som gör bra prestationer.
Har testparat på skk's hemsida och det lägsta jag kommer på är 3,6%

Har spånat på hanar i typ 2 år och återkommer hela tiden till den jag funderade på först till den tiken och idag bestämde jag mig för att det blir den hanen - han är kanon och jag tycker han kompletterar dom brister tiken har väldigt bra :) Om det sedan blir vad man önskar är en annan sak - det återstår att se :D Eftersom jag fortfarande är rätt ny i rasen, så började jag kolla runt tidigt och detta blir då förhoppningsvis min första kull av denna ras.

KL

Planen för mig var ju att få en egenuppfödd aussievalp i år, men jag valde bort den planerade parningen till förmån till tävling och träning :D. Vi har bl.a kvalat till lydnads-SM i år och ska testa våra vingar på rankingtävlingar (del av landslagsuttagning), så det vann ;).

Men jag kände ändå att jag ville ha valp, så om ett par veckor flyttar vår ena dvärgschnauzers son hem till oss :love:. Han kommer kallas Boss och är en ashäftig liten valp med massa kampvilja och leklust, och han blir förhoppningsvis mitt nya lydnads/bruksprojekt och min mans nya agilitytävlingshund :)!

boss11.jpg

1794649_712101378823462_942673335_n.jpg

Och så två små filmklipp på honom:

Boss 9 veckor kamplek

Boss 9 veckor inkallning

Vilken söting.

Min valp är nu chipmärkt och fått sin första vaccination. I början på mars får han rabiesvaccinet och sen är de bara att börja räkna ner!
Väntar på nya bilder som jag borde få här när som helst. Anciaras heter han, hur man nu uttalar det, får väl kallas Ankan :p

Supersöt! Grattis till valpen :)

*kl*

Ändrade planer, har jag tur får jag en valp från första kullen - men tiken är inte ens parad och det är ganska många som vill ha valp. Så vi får se hur det blir..

Fuuuuusk att du får hem busvalp och en annan får sitta här med allt valpsug kvar :mad:
Jäkla SM och rankingtävlingar!

;)
Boss är så sööööööt att jag skulle kunna äta opp han! Som den lilla kaka han är! :love:

Fuuuuusk att du får hem busvalp och en annan får sitta här med allt valpsug kvar :mad:
Jäkla SM och rankingtävlingar!

;)
Boss är så sööööööt att jag skulle kunna äta opp han! Som den lilla kaka han är! :love:

Hahahah, förlååååååt så mycket :D!!!

Det är ju nästan så att jag tar hem en oreggad BC från blocket istället bara för att uppfylla de här valpmammakänslorna som fullständigt svämmar över om våren. Men bara nästan :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka