Valp 2014 ?!

Sv: Valp 2014 ?!

Å vad roligt! Väntan är verkligen den värsta. Väntar du på nån speciell eller varför har det tagit 2 år?

Vill gärna ha från en specifik uppfödare och valparna räckte inte till i sista kullen:(, så jag väntar på nästa eller på en import på foder:)

*kl
Jag surfade runt på lite griffon-sidor och blev kär.... i en liten 6-veckors brabancon-tik. Som finns i... Kiev... *suck* Har skrivit och frågat om hon fortfarande är otingad, sedan vet jag om jag måste börja läsa på om import eller inte *småspännande*

Oo va snabb med alla papper så du får hämta valpen innan 12 veckor är ett tips, men det visste du säkert redan:D

Eller så tänker man igenom sitt hundköp, istället för att förälska sig i en bild (!) och impulsköpa liv.

Men de spelar väl ingen roll hur snabb man är? Jag ska importera nu och valpen är 4 veckor, har alla papper. De som styr när jag kan hämta hem den är rabiesvaccinationen. Som jag förstått ska de uppnå en viss ålder innan vaccinet får ges, och sen är det karantän i 3 veckor innan de är ok att flytta ur landet.

Men de spelar väl ingen roll hur snabb man är? Jag ska importera nu och valpen är 4 veckor, har alla papper. De som styr när jag kan hämta hem den är rabiesvaccinationen. Som jag förstått ska de uppnå en viss ålder innan vaccinet får ges, och sen är det karantän i 3 veckor innan de är ok att flytta ur landet.

Man behöver ju inte rabiesvaccinera (valpar) från vissa länder om man söker tillstånd, är nog det som åsyftas :)

Tänkte på papperet från jordbruksverket, tillståndet. Det tar ca 3 veckor att bli klart. Men valpen kanske redan är idmärkt. Det är vad de sa till mej iaf.

Ukraina är inte listat, kan inte reglerna där men de ska väl tas blodprov och grejer efter vaccinet sen beroende på om hunden har EU-pass eller inte är väl karantän mellan 30-90 dagar, mot 22 dagar i ett listat land/inom EU.

Intyg från jordbruksverket behöver man väl bara ansöka om det är flera hundar man ska ta in i landet eller om de ska byta ägare. Tror dom klassas som handelsdjur då.

Edit: Glöm inte exportstamtavla och de måste stå ditt namn som ägare för att få registrera hunden i skk!

Intyg från jordbruksverket behövs och det ska visas i original i tullen. Även om det bara är en hund.

Det här gäller för att föra in hundvalpar, kattungar och illervalpar
Djuret ska vara id-märkt med mikrochip (ISO-standard). Rabiesvaccination eller avmaskning krävs inte.
Djur som kommer från EU ska ha ett sällskapsdjurpass med sig där legitimerad veterinär fyllt i id-numret. Djur som kommer från ett så kallat tredje land (dvs. ett land utanför EU) ska istället ha ett veterinärintyg utfärdat av officiell veterinär på Jordbruksverkets blankett E9.163. Du beställer intygsblanketter på www.jordbruksverket.se/resameddjur.
Jordbruksverkets tillstånd ska finnas att visa i original för tullen vid ankomsten till Sverige.
Djuret är yngre än 3 månader (90 dagar) vid införseln.

Intyg från jordbruksverket behövs och det ska visas i original i tullen. Även om det bara är en hund.

Det här gäller för att föra in hundvalpar, kattungar och illervalpar
Djuret ska vara id-märkt med mikrochip (ISO-standard). Rabiesvaccination eller avmaskning krävs inte.
Djur som kommer från EU ska ha ett sällskapsdjurpass med sig där legitimerad veterinär fyllt i id-numret. Djur som kommer från ett så kallat tredje land (dvs. ett land utanför EU) ska istället ha ett veterinärintyg utfärdat av officiell veterinär på Jordbruksverkets blankett E9.163. Du beställer intygsblanketter på www.jordbruksverket.se/resameddjur.
Jordbruksverkets tillstånd ska finnas att visa i original för tullen vid ankomsten till Sverige.
Djuret är yngre än 3 månader (90 dagar) vid införseln.

Ja om djuret är yngre än 3 månader, och kommer från ett av de rabiesfria länderna,
Kiev är inte rabiesfritt, och inte heller med i EU. Inget svenskt godkänt rabiesvaccin får ges till valpar under 3 månader, inom EU är karensen 22 dagar efter vaccin, utanför EU måste man ta blodprov först. De får göras tidigast 30 dagar efter vaccinationen.
Har sen inte valpen EU-pass, så är karenstiden ännu längre.

CHECKLISTA
Länder utanför EU som inte är listade
Införsel kan bara ske om du kan svara Ja på följande frågor:
  • Är djuret id-märkt?
  • Har djuret en giltig rabiesvaccination?
  • Var djuret id-märkt då det vaccinerades?
  • Har du tagit provet för antikroppar mer än 30 dagar efter
    senaste vaccination och mer än 90 dagar före avresan?
  • Var mängden antikroppar godkänd (fråga din veterinär)?
  • Har du ett pass eller ett veterinärintyg på Jordbruksverkets
  • blankett samt djurets lösa vaccinationsintyg och provsvar?
  • Om du reser med sex eller fler djur: Har du gruppintyget
  • inkl. besiktning?
  • Om du har ett handelsdjur: Har du handelsintyget
  • inkl. besiktning?
  • Har du bokat inresa via rätt ort?
  • Har du bokat gränskontroll för handels- och gruppdjur?
  • Vet du hur du ska anmäla dig hos tullen?

Tack för det, hade för mig det också.

Hittade en bättre sammanfattning när jag fick ner PDFen.

Som sagt, inget svenskt vaccin får ges före 3 månader. Kan finnas andra i andra länder. Efter vaccinationen ska det gå 30 dagar sen ska blodprov tas, efter ytterligare tidigast 90 dagar, om allt är ok, får man ta in hunden.

Så även om vaccinet ges när valpen är nyfödd, hinner den bli 4 månader.

Och det här gäller min valp, som jag kommer hämta i Litauen.

Införsel kan bara ske om du kan svara Ja på följande frågor:
  • Är djuret id-märkt?
  • Har djuret en giltig rabiesvaccination?
  • Var djuret id-märkt då det vaccinerades?
  • Har det gått minst 21 dagar sedan grundvaccinationen mot
  • rabies?
  • Har djuret ett pass med id-nummer och vaccination inskrivna?
  • Om du reser med sex eller fler djur: Har du förutom passen
  • också gruppintyget inkl. besiktning?
  • Om du har ett handelsdjur: Har du förutom passet också
  • handelsintyget inkl. besiktning?
  • Vet du hur du ska anmäla dig hos tullen?

Och förutom det på listan, en exportstamtavla så jag kan registrera honom i SKK.

Sen tror jag de bara tar emot hundar utanför EU på Arlanda och Landvetter? Eftersom jag är gravid får inte jag flyga, så vi tar färjan och passerar sen gränskontrollen när vi går i land i Sverige.
Jag kan inte åldersgränserna när valpen inte längre får åka som "handbagage".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka