Valp 2014 ?!

Sv: Valp 2014 ?!

Som rasnörd blir jag lite beklämd när folk importerar hundar som avlas tvärt emot rasstandarden, men jag hoppas du kommer trivas med din valp:)

De reggas i landets rasklubb. Andra kennlar jag har frågat reggar i båda. Vet du skillnaden?
Vad är det för skillnad på deras rasstandard och Sveriges?

Hundarna är inte avlade på vallning, gör inga vallhundsprov för registrering. I Sverige krävs det att föräldrarna avlägger godkänt vallhundsprov utöver höftledsröntgen och ögonlysning, för att valparna ska kunna registreras. Vi är måna om att bevara BCns egenskaper som vallhund, inte sporthund. I Sverige får du heller inte ställa ut BC på annat än internationell utställning, något rasklubben har drivit igenom för att motverka den delning av rasen som skett i länder där de ställs ut. Genom att importera färgavlade hundar från kennlar som skiter fullständigt i vallningsanlagen så bidrar du aktivt till att förstöra border collien som ras. Och nej, kenneln du nämner avlar inte på vallning.

Okej aa de visste jag. De hundarna jag köper valp av vallar och eftersom jag själv vill valla så kommer även valpar att valla. Om hon vill, vill säga. Håller inte med om att det är färgavel.

Det finns inga vallningsmeriter på hundarna, och de är typiska showhundar om man tittar på typ och färg. Om det är vallhund du vill ha skulle jag rekommendera en annan kennel.

Du verkar väldigt lite påläst om rasen för att ha fattat beslutet att importera. Hur kommer det sig att det är just BC du vill ha?

Förövrigt är det inga problem att ta hit valp från Storbritannien, ta kontakt med ett avelsråd i rasklubben så kan de hjälpa dig med kontakter till folk som både känner de brittiska hundarna och åker regelbundet och kan ta med en extra valp.

Jag har en bc och älskar allt med han så vill ha en till som är högaktiv.

Jag har läst och planerat för det här i 1 år.

Det står överallt att hundar från England inte får åka i kabinen och de vill jag inte utsätta en valp för.

Hur kommer det sig att en hund från den kenneln Keenay skriver om är registrerad i SKK om föräldradjuren saknar vallmeriter? Gäller registreringskraven för hemlandet även när hundarna exporteras?
(Jag har ingen koll!)

Planerat och läst i ett år utan att ha hittat vad som är skillnad på reggning i ISDS eller kennelklubb? Hur och vart har du läst på då?

Hundar reggade i den officiella kennelklubben får (tyvärr!!) reggas in i SKK utan arbetsprov. Det finns en del mindre nogräknade uppfödare som missbrukar det.

Misstänkte att det var så tokigt.. Men för att sedan få avla vidare på dom i Sverige och kunna regga valparna krävs att man gör arbetsprovet och hälsotesterna eller fortsätter undantaget ännu längre?

För det har jag inte läst om. Pratade med skk och de berättade för mej. Men visste inte att man kunde regga i både och. Jag är noga med alla hälsotester och om jag nu ska ta valpar på henne så är det endast om hon klarar vallprovet.
Min bc som jag har nu är oreggad. Det var okunskap från min sida, men nu vet jag!:)
Men iaf, han har jag ögonlyst och röntgat och han ska även göra vallprovet:)

Jag tror du får svårt att komma med på vp med en oreggad hund.

Squarepants: undantaget gäller bara importhunden.

Som sagt, jag blir beklämd när folk aktivt motarbetar ett flera hundra år långt avelsarbete. Speciellt när det handlar om nått så trivialt som färg på hunden!

Får jag fråga vart du blivit erbjuden VP-plats med din oreggade hund? Enligt vallreg är det nämligen något näst intill unikt.

Fast du behöver inte låta så för det. Du har din åsikt och jag min. Jag håller med dej till endel. Jag ser inget fel i mitt val eftersom föräldrarna vallar.

Fast vadå "vallar"? I vilken utsträckning? Jag hittar inte ett dugg om vallning på kennelns hemsida, vilket säger en del om deras prioriteringar. Hittills har jag inte hittat en enda hund på hemsidan som inte är av rena showlinjer. Det är INTE VALLHUNDAR!!!

Och ang VP med oreggad hund så är den välkommen att delta i mån av plats, men resultatet registreras inte.

Senast ändrad:

Hej!
Hoppar in i tråden, väntar på en beauceronvalp/hund under 2014. Har väntat i ca 2 år nu och hoppas verkligen att det blir av i år!!!
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka