Sv: Valp 2012

Jag tänkte först att det inte är lika viktigt nu vid hund nr 2 som till den första. Inte lika mycket nybörjare=färre frågor=mindre behov av fortsatt kontakt, även om det alltid är trevligt. Nu har jag ganska sporadisk kontakt med Sigges uppfödare. Å andra sidan så byter jag ju till en helt annan ras och man blir ju aldrig fullärd, speciellt om uppfödaren bor i närheten och kanske kan hjälpa vid vallningstillfällen osv som en bonus.

Men det viktigaste tycker jag är att uppfödaren har en vettig inställning till avel. Jag är själv väldigt avelsintresserad och har rätt starka åsikter. Att vara öppen med både för- och nackdelar, ha vettiga och genomtänkta prioriteringar osv känns väldigt viktigt.

Slutsats så har jag kommit fram till att uppfödaren fortfarande känns väldigt viktig, även om jag kollar mycket på kombinationen också såklart.

Åh, det som inte får hända har hänt!

Dom har gjort jättestora ändringar i vårt april/maj-schema, ändringar som gör det i princip omöjligt att ha en valp :( Det som var helt perfekt, och nu har vi plötsligt 4-timmarspass 5 dagar i veckan :mad:

Hade jag haft en respektive så hade det ju säkert gått att pussla ihop, men som singel och ny student i en stad där jag inte känner särskilt många så känns det lite hopplöst.. Men jag får väl klura lite, det är ju nån månad kvar till leverans så..

Åh så roligt!

Jag är så avundsjuk på alla vars valpar är på gång.. Känns som om det är evigheter kvar för vår del.

Men vi har bestämt namn, det blir en Elsa :)

Elsa är ett jättefint namn tycker jag. Jag kände som du fram tills valparna var födda- då visste jag att det skulle bli en till oss och lugnet lade sig. Nu känns det helt okej att vänta 6-7 veckor till. Om du är intresserad skulle vi kunna ses i sommar med valparna? Det är alltid bra att träffa nya hundar, och din är kanske lagom i storlek eftersom vår lille växt till sig lite när du får hem din.

Vi har fått bilder på alla valpar idag, drygt en vecka gamla. Svarta med lite brunt och några har lite vitt på sig också. Underbara, förstås! Nu räknar vi veckor och får börja fundera på om vi behöver preppa hemmet något... det är underbart att ha valp på ingående.

Ja det vore jättekul att ses sen när vi har fått hem vår lilla!

När vi gick och väntade på Alice minns jag att allt gick ganska fort när de väl var födda, precis som du säger. Men det här, att gå och vänta på att tiken ska börja löpa (vilket troligen inte kommer hända än på typ två månader) är ju sååå långsamt!

Jag är så valpsugen att jag till och med försöker övertala sambo om att vi ska köpa två valpar, som tur är så är han lite mer rationell än mig och sätter stopp för mina galna planer :D

*kl*

Åh, man blir ju inte mindre sugen på valp efter att ha läst den här tråden. Jag har börjat planera för valp men osäkert när det blir. Troligtvis borderterrier, vill ha en liten hund som ska användas till spår och lydnad.

Vi har också tänkt tanken på att ta två, när vi ändå är igång! Dels har man ju en i reserv om den första måste tas bort (ja, jag är lite bitter över att Tuwa var dålig), och så är det ju så svårt att välja valp... tar man två slipper man välja bort lika många:)

Men vi ska absolut bara ha en hund. Vi har två hästar och ett gäng får också, och jag tyckte det var superskönt att ha en hund att fokusera på, både vad gäller kel och träning.

För min del skulle jag vilja ha en annan ras också, eller från en annan RR-kombination. Vill inte ha två syskon..
Men det blir ju ändå väldigt mycket jobb, bäst att lugna sig och ta en i taget ;)
Vi har ju redan Camaro så det skulle ju bli tre hundar i familjen.

Ja, det är nog så att när man väl har valpen är det skönt att kunna ge den full uppmärksamhet. Vi har till och med inne på att köpa katt ett tag i höstas när längtan efter valp blev för stor, men sedan kom jag ihåg att jag inte tycker om katter. Skaplig abstinens!:) Är det inte en tröst att iallafall ha en hund hemma?

Ja, det är nog så att när man väl har valpen är det skönt att kunna ge den full uppmärksamhet. Vi har till och med inne på att köpa katt ett tag i höstas när längtan efter valp blev för stor, men sedan kom jag ihåg att jag inte tycker om katter. Skaplig abstinens!:) Är det inte en tröst att iallafall ha en hund hemma?

Jo klart att det är en liten tröst, men det är så stor skillnad på att ha vuxen hund och valp. Och stor skillnad på att ha en eller två.
Det känns helt enkelt tomt. Även om Camaro är en buse så är det ingenting mot hur det är att ha liten huligan..

Sen har det nog för vår del förstärkts då vi inte kan göra allt vi vill med Camaro. Hon är ingen direkt stjärna varken när det gäller utställning eller tex lydnadsträning.. Då saknar jag Alice extra mycket eftersom hon var så bra på de delar jag saknar hos Camaro. Och nu längtar jag efter Elsa som jag hoppas kommer uppfylla våra förväntningar på samma sätt.

Sen tror jag mycket av tomheten också är att jag saknar just Alice, och där kommer det ju inte hjälpa med en nya valp. Men om jag bara kan få resten så hoppas jag det kommer bli lättare..

Knappar

Jag har börjat kolla på lite olika kennlar, vilket jag förvisso har gjort länge. Har en riktig hundlängtar känsla i kroppen- det är snart ett år sedan min älskling fick tas bort.

Jag har däremot lite för mycket inplanerat den närmsta tiden, samt lite för velig framtid.

Rasen jag främst tittar på är sheltien, samma som min förra ras, en trefärgad, den förra var blue merle.
Mentaliten är precis så som jag vill ha min hund, lite för lätt till skall dock och lite för liten i mitt tycke.
Annars tittar jag också på aussien, men jag har ransakat mig själv, tyvärr kommer den "alltid" komma efter hästarna. Så även om jag tycker om att träna så är jag rädd att jag inte kan erbjuda tillräcklig med mentalträning i perioder.

Så jag hör nog inte riktigt hemma i tråden. :p Har däremot hittat en intressant tik som ska paras efter sommaren!

Jag tror också saknaden mildras när man får en destination för sin kärlek. Vi får hoppas det:)

Jag har sneglat lite på sheltien. Min familj har (bland annat) haft en sheltie under min uppväxt, som var jättetrevlig. Mig passar den i storlek men även jag tycker den har lite lätt till skall. Får även för mig att shelties är lite för "veka" för mig. Trivs med hundar som är tuffa och framåt.

Jag har träffat både och. Dessutom har jag för mig att de avlas mer på att ha hundar med mindre rädsla. Många hundar är ju framstående i agility tex var de ändå behöver kunna ta för sig (och då menar jag med allt runtomkring också).
Samtidigt som jag tycker det är skönt att inte behöva har skarpare åthutning än att harkla eller morra lite, så kommer jag behöva en hund som klarar av att hänga med på det mesta!
Så om det blir en sheltie, vilket är troligt, så kommer den få mycket miljöträning som liten. Jag är inte heller intresserad av "bara" en valp, utan kommer vilja ha den som är mest framåt i kullen. Om inte så väntar jag tills jag hittar det som känns bra. :)

Det är tanken, sedan så får man hoppas på att det håller hela vägen. Jag känner att det finns så otroligt många fördelar med sheltien för mig!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 644
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka