Sv: Valp 2012

Haha, alla sätt är ju bra.. :D
Ibland ska man nog ha lite tur dock, det ligger väl en tråd här på Hund om en användare som inte kände att hon och hunden klickade?

Jag har bett uppfödaren att kolla ut den som hon tror kommer passa mig bäst, men helst utan att berätta det innan jag bestämt mig för vilken jag vill ha.. Hon kommer ju känna båda valparna och rasen bättre, så får vi väl se om mitt hjärta och hennes åsikter går hand i hand!

Ja, jag kan nog tycka att mitt sätt kanske inte är det mest genomtänkta, men det blev så fruktansvärt bra ändå! Och jag kommer nog inte införskaffa hund nr 2 på samma sätt ;) För som du säger, det kan bli dåligt också!

Ja, det låter som ett väldigt vettigt sätt att välja valp, det du ska göra :)

Och jag är lite avundsjuk på alla er som får ha valp igen! Min är en slyngel i sin bästa tid just nu och ger matte en del gråa hår.. Men det är hon värd!

lånar min egen knapp.

Ja jag skrev ju här att det antagligen blir en JRT t våren .. de blir nog ändring där ^^ har satt opp mig på kö på en Australisk Terrier, som om det bli en bra o fin tik jag ska ha :D
ev kan det hända att det blir en JRT oxå ^^ vi får se hur det hela utspelar sig :p JRT kanske blir t nästa år eller nått, har haft aussie terrier tidigare och saknar rasen så det kändes som att jag ska börja med dt ^^
så i April får jag förhoppningsvis hem en liten valp :D

*lånar*

Nu har vi fått kontakt med en uppfödare vi fastnat för också, så förhoppningsvis blir det en labbe till nästa vinter/jul.

*lånar också*

Nu börjar det hända lite här. Den blivande fadern till valpkullen är utsedd. En trevlig hane som har HD grad A och UD ua vilket känns viktigt. Inte så lätta att hitta bland bullmastifferna.

I början av februari ska tikägaren åka och besöka honom och eventuellt följer jag med :) Sedan är det bara invänta löp och det borde ske i slutet av mars eller början av april.

*kl*

Nu har det rörts om i grytan! Har fått förfrågan från en person om denne inte skulle kunna få använda vår hanhund i avel! Hur ska man kunna motstå en valp därifrån sen?:crazy: Speciellt för sambon, som gärna vill ha en stövare till. Men tre hundar, en bebis+ att vi båda ska studera? Och valparna borde komma ungefär samtidigt...

Låter som om det kan vara läge att hålla sig kall och prioritera, välja vilken kull ni vill satsa på.
Jag går också och tänker att jag skulle vilja ha tre hundar, två RR och en aussie eller kelpie. Men där går RR först, sen får vi se om vi fortfarande vill ha en annan ras också och i så fall vänta något år. Inte schysst mot någon att ta på sig mer än man kommer hinna med.

*kl

Nu har vår Lovis fötts! Fem dagar efter beräknat valpdag, och vi som hade bett om tikar fick så vi teg... sex stycken tikar, och en hane hade hon i magen. Vilken lycka! Nu får vi se hur svårt det blir att välja valp, vi har första tjing så valet lär bli svårt...

*kl

Nu har vår Lovis fötts! Fem dagar efter beräknat valpdag, och vi som hade bett om tikar fick så vi teg... sex stycken tikar, och en hane hade hon i magen. Vilken lycka! Nu får vi se hur svårt det blir att välja valp, vi har första tjing så valet lär bli svårt...

vad roligt! finsk lapphund? samma ställe?

kl
Jag var på första uppfödarbesöket igår :bump:
Vettig uppfödare, trevliga (vuxna) hundar och jättenyttigt att sitta och diskutera allt möjligt kring rasen i 3 timmar.
Har en uppfödare till och ska kontakta fler också, om inte annat så för att få så många infallsvinklar som möjligt. Började plötsligt tveka lite kring bruks- eller vallinjer också men det ger sig, en blandning känns ju mest perfekt.
Så nu har jag en del kombinationer att kika extra på också :) Spännande det här, suget efter valp blev inte direkt mindre!

Kul! Hur viktigt tycker ni andra att det är att uppfödaren känns rätt?

KL

Jag är i valet och kvalet om jag ska bli med valp detta året, har en 2 årig collieblandis som jag ska börja starta i agility med, eller iallafall testa om hon gillar det.
Är dock jättesugen på att köpa en Welsh corgi cardigan, och i höstas förlorade familjen en kär familjemedlem (hund) i en olycka så det känns som att det ska vara 3 hundar i familjen (vi har en 12 årig bc också).
Har hittat en jättebra och seriös kennel med fina hundar i närheten och har pratat lite med uppfödaren så det verkar som att det blir en corgi till sommarn :)
Min älskade Tekla (2 åringen) känns lite omogen ännu så det blir tufft med två "valpar" men men, jag är intresserad av utställning också så det är lite trist med en blandis :)

kl

Jag funderar på och skaffa hund antingen till hösten 2012 eller våren 2013.
Men måste då lyckas övertala min mor då jag bor hemma fortfarande, kan ju nämnas att vi har hund just nu en liten lhasa apso på 12år.

Så får se hur det går med den saken.

Någon av de här små telningarna är det som blir vår:

alldeles-nya_186431511.jpg

Hur viktigt tycker ni andra att det är att uppfödaren känns rätt?

Jag tänker att det beror lite på vilken situation man befinner sig i. Om man tex är nybörjare är det ju jätteviktigt att man känner att man kan få hjälp av uppfödaren.

I övrigt så tänker jag att man inte måste "bli bästisar" eller vad man ska säga, men man ska ju få en känsla av att det är en person man kan lita på.
Man vill ju inte bli lurad, eller att det ska komma fram senare att uppfödaren ljugit om en massa saker.

Så jag vill iallafall få en bra känsla för uppfödaren. Även om det är själva kombinationen som är viktigast.

Kul! Hur viktigt tycker ni andra att det är att uppfödaren känns rätt?

Jag vill inte köpa av nån jag tycker är otrevlig, för min hund kommer ju representera dennes kennel. Vi behöver inte bli bästisar, som någon skrev, men vi ska komma bra överrens och känna tillit för varandra.

Jag tänker lite likadant. Att det är någon man vill ha kontakt med framöver, både om det händer roliga och tråkiga saker.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 629
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka