Vallhundsraser, för och nackdelar.

Sv: Vallhundsraser, för och nackdelar.

Som belgarägare måste jag respektfullt ha en annan åsikt, eftersom hundens drifter kan vara så stora att man absolut inte hänger med. Visserligen har BC otvivelaktigt vallningsegenskaper som vida överstiger alla andra vallhundsraser jag sett och då inkluderar jag de australiska raserna men de är också betydligt mer högtempererade och det går överstyr så otroligt mycket snabbare än med många andra raser. Det håller jag fast vid. :)

Ja, det får du väl ha, men med erfarenhet av både BC och 2 andra vallhundsraser, så är min erfarenhet att som total nybörjare är BC bästa valet.

Om BC'n är högtempererad och går över styr, så har man fått tag på en dålig uppfödare :cool:

Kurs måste man dessutom gå oavsett ras och tro mig: Att komma in på kurs med annan ras än BC (och möjligtvis kelpie) är det tji med och var står nybörjaren då??

Ensam, utan kunskap och med en hund som den inte klarar av att bedöma om nödvändiga egenskaper för vallning finns i eller träna till en fungerande och duglig hund :crazy:

När man som förare har nödvändiga kunskaper kan man kika på andra raser om man vill det.

Jag har rekommenderat ts vidare till en kunnig, seriös vallhundsägare med personlig bred kunskap om de flesta vallande raser och jag hoppas ts tar den kontakten.

dålig och dålig. en del föredrar BC's med mer ös än andra. det finns ju BC's som är rätt lugna och sansade och så finns det de med nerverna utanpå. båda kan vara suveräna vallhundar, så det är mer en smaksak vad man vill ha. vet att det finns minst en större uppfödare av BC med en diger meritlista som avlar på rätt högtempererade hundar. men hur som helst så håller jag med dig om att en lugn och stadig BC borde vara den ultimata nybörjarhunden till den som vill valla.

något som kan vara intressant är att jag tränar med en tjej som har BC's (och lite andra vallhundraser) till vallning, och när hon hörde att jag ville ha en kelpie som nästa hund himlade hon med ögonen och sa "då kommer du få att göra". enligt henne är kelpies överlag mer aktivitetskrävande än BC's.

Nja, det vet jag inte, men de är enligt min uppfattning vassare och tuffare i både psyket och i vallningen. De riktigt fula bett på får jag sett har alla kommit från kelpies :crazy:

Tillägg: Det är också skillnad på rena tävlingshundar och arbetshundar!

Ts ska ha en arbetshund.

Tramptass söker en gårdshund som även kan valla deras kor när de ska flyttas och så ska den passa en nybörjare i vallning. En hund som kan koppla av och vara familjehund när den under andra tider inte behövs för flytt av djur. Den ska inte behöva arbeta med kropp & knopp hela tiden och varenda dag för att må bra.

Jag tror därför att en västgötaspets (om hon söker efter rätt uppfödare som KimzOr nu lärt mig) eller corgi skulle passa bättre än en BC eller annan superavlad vallhundsras.

Jag tänker direkt på en Australian shepherd som är riktiga gårdshundar, leta efter dom amerikanska linjerna (finns några uppfödare i sverige) som inte är så hårt avlade på vallning, dom flesta fullkomligt älskar barn, vakta lite lagom och vallar det som behövs, men behöver mer stimulans än att bara skutta runt på gården, kanske lydnad eller agility, många är väldigt bra på att spåra.
jag_01.jpg

Om BC'n är högtempererad och går över styr, så har man fått tag på en dålig uppfödare

Behöver inte alls stämma. Bara för att man köper sig världens bästa Ferrari så betyder det inte att man är kapabel att köra den.

En Beauceron då? Om man nu inte ska tävla eller ha en snabb fårvallare utan fösa boskap såattsäga, kan en bra lite mindre Beauceron göra ett kanonjobb! Jag vet minst en djurägare som just köpt sin andra Beauceron som just arbetande boskapsvallare - det är ju egentligen rasens arbetsområde!
Där jag bor finns en känd BCuppfödare som håller kurser i vallning med andra vallar-raser än BC. Hon har iochförsig får, inte boskap.

Nej, men det är tusan så mycket lättare att som totalt grön att få till en BC eller möjligtvis kelpie i vallning, än övriga vallraser som finns, eftersom de i dagsläget inte avlas för vallning i huvudsak..

jag tror inte att hon menar att BC's är dåliga nybörjarhundar. bara att en högtempererad BC inte är det samma som en dålig BC. dålig för nybörjaren kanske, men det är inte samma sak.

Högtempererade BC's är ofta ganska stressiga och "heta" och sådana har mycket lätt för att ryka in och bita djuren under arbete när det inte går som den vill. Det är inte bra vare sig ur tävlingssynpunkt eller ur arbetssynpunkt.

Jag håller med Gnist. och dessutom är inte BC helt fanatiska vad de gäller aktivitet.
Jag har min BC på 11 mån med mig på mitt butiks jobb hela dagaran mellan 9-18 och hon är inte dum i huvet...

Om BC går som gårds hund och vallar nån några dagar i veckan så SKA den inte bli jobbig..och tycker man att den blir jobbig får man väl ta en cykeltur med den, precis som vilken annan hund som helst..

Tramptass söker en gårdshund som även kan valla deras kor när de ska flyttas och så ska den passa en nybörjare i vallning. En hund som kan koppla av och vara familjehund när den under andra tider inte behövs för flytt av djur. Den ska inte behöva arbeta med kropp & knopp hela tiden och varenda dag för att må bra.

Jag tror därför att en västgötaspets (om hon söker efter rätt uppfödare som KimzOr nu lärt mig) eller corgi skulle passa bättre än en BC eller annan superavlad vallhundsras.
Det tror jag också.

Jag är supergrön på vallning men det har gått bra de gånger jag försökt ändå, hunden gör ju jobbet. ;)

Han vallar inte barn, cyklar, joggare, bilar. Hemma kopplar han av och är sällskapshund. Och vakthund, när det behövs.

Jag är supergrön på vallning men det har gått bra de gånger jag försökt ändå, hunden gör ju jobbet. ;)

Hur styr du hunden till att göra det du vill, när du vill? Kan du läsa av fåren och skicka honom åt rätt håll ur och i balans för att de ska gå dit du vill. Klarar han av att trycka, fösa, driva på korrekt sätt etc.

Vallning handlar om vansinnigt mycket mer än att hunden ska cirkla, stoppa och få djuren att gå efter matte.

Jag är som sagt supergrön på vallning, men på något vänster gick det. OBS även att VGS vallar på ett annat, mer självständigt sätt och alltid har använts på annat sätt än t.ex. BC.

Och oavsett mina vallningskunskaper kan jag ju föreslå VGS, eftersom det är en nötvallare (förutsatt att man hittar rätt uppfödare) som även passar bra som familjehund. Lära sig att valla, utöver mina gröna kunskaper, måste man ändå göra oavsett ras.

Förstår inte riktigt med vad du menar att Cardisen skulle vara lugnare än pemmen??? Har själv 5 Welsh Corgi Pembroke som är helt underbara i temperamentet. Tyvärr så har jag dom inte till vallning, men hade jag haft tid så tror jag att de varit utomordentligt bra till nöt.Och som sagt, dessa vallhundar/hasnypare duckar eller rullar undan spark från större boskap;) riktigt härliga hundar kan jag bara säga att det är. Och helt underbara familje hundar också för den delen.

Förstår inte riktigt med vad du menar att Cardisen skulle vara lugnare än pemmen??? Har själv 5 Welsh Corgi Pembroke som är helt underbara i temperamentet. Tyvärr så har jag dom inte till vallning, men hade jag haft tid så tror jag att de varit utomordentligt bra till nöt.Och som sagt, dessa vallhundar/hasnypare duckar eller rullar undan spark från större boskap;) riktigt härliga hundar kan jag bara säga att det är. Och helt underbara familje hundar också för den delen.

Har 4 cardisar och det är ju så att pemmen är mer "aktiv" svårt att förklara. Har även haft en pemm innan så jag känner till skillnaden på dessa. Du märker även på utställning att det är mer liv och revirtänkande från pemmarna. Inget negativt utan dom är bara så.

Båda raserna är helt underbara som familjehund. En corgi är som en stor hund i litet förmat. Det är mer en smaksak om man vill ha en pemm eller cardis.

Hur styr du hunden till att göra det du vill, när du vill? Kan du läsa av fåren och skicka honom åt rätt håll ur och i balans för att de ska gå dit du vill. Klarar han av att trycka, fösa, driva på korrekt sätt etc.

Vallning handlar om vansinnigt mycket mer än att hunden ska cirkla, stoppa och få djuren att gå efter matte.

Tävlingsvallning kanske, men som bruksvallare räcker det med en intuitiv vovve som kan grundläggande/viktiga kommandon och slutför i alla situationer.

Jag minns min absolut första erfarenhet av vallning, den inkluderade ett par hundra bångstyriga nöt och en border collie. 'Balans' och 'avläsning' var totalt irrelevant i det läget.

Själv är jag totalt ointresserad av tävlingsvallning, det framstår närmast som löjligt i jämförelse med just bruksvallning och allt som ingår även när man inte är ute i hagarna och hämtar djuren.

håller med gnist att och rek en BC.

vi har en ren BC och en tollare-BC de är inte alls svåra att hänga med eller stressiga..

med rätt uppfostran, träning o vardagsmotion är inte en bc värre än vilken annan hundras som helst.:idea::grin:

en lancashire heeler kanske?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3