Vallhundsraser, för och nackdelar.

Tramptass

Trådstartare
Jag går i tankarna på att införskaffa mig en vallhund att ha med på gården, främst för att vara till hjälp när korna flyttas eftersom att vi alltid tycks vara en man kort. Jag är även på det klara med att träna någonting mer för att hunden inte ska bli understimulerad när det är lågsäsong på kofronten.
Självklart kommer vi att delta i kurser eftersom att jag är grön på vallningsfronten så tankarna går lika mycket åt att det kanske vore bra att köpa en hund som redan är invallad för att jag ska kunna lära mig och sedan ta en valp som hunden efter det.

Vilka för och nackdelar har vallhundsraserna efter era erfarenheter?
Finns det någon ras som är mer lämplig än någon annan för kor eller är det en smaksak?
Om det är barn i familjen, är det någon ras som man ska undvika?

Sv: Vallhundsraser, för och nackdelar.

Jag har egentligen inga svar på dina frågor, men brukar inte Australian Shepherd användas på kor?
Har för mig att jag har läst det någonstans, är i övrigt inte speciellt insatt i rasen.

Aussien vallar det mesta, den är inte så noga, så den går utmärkt på kor.

Nackdelen, eller för vissa även en fördel, är att den är reserverad mot främlingar. Att tänka på om tex ungarna har många kompisar som hälsar på.

En annan kovallare som dessutom är en väldigt smidig storlek är ju västgötaspets.

Tycker du ska satsa på en bc faktiskt om du ska valla och är helt nybörjare + att du ska ta en valp.

Ang vuxna vallhundarna som säljs, så säljs de ju av en anledning.. :cool:

Pigg o smart en corgi så klart:) Du vet väl om att det finns 2 varianter av Welsh Corgi? Welsh Corgi pembroke ( den lite mindre, och ofta stubbsvansade) Och Welsh Corgi Cardigan. Båda två är ju storboskaps vallare. Bara ett litet tips:)

Tycker du ska satsa på en bc faktiskt om du ska valla och är helt nybörjare + att du ska ta en valp.

Ang vuxna vallhundarna som säljs, så säljs de ju av en anledning.. :cool:

Håller med, många har erfarenhet av den också.
Aussien kan vara VÄLDIGT hård, vilket inte är någon lyckad nybörjar hund.

Sedan är väl nackdelen den att de ofta tar sig uppgifter och kanske vallar för gärna, eller helt enkelt inte blir att funka på kor. Kolla linjer och föräldrardjur noga, besök flera kennlar. Kolla deras intresse att hjälpa dig i vallningen..de känner ju sina linjer! FRÅGA Fråga fråga, och ta ingen "bara för att" :)

De går nog bra de där!

Själv har jag Kelpie, men har inte mer än provat på att valla.
Dom används på både får och kor, och är i övrigt himla trevliga hundar :love:
Dom vallar utan att vara vallning-freak, dom är inte reserverade eller vaktiga.

Att ta en vuxen, "invallad" hund lät som en bra ide,
vet Borderfolk som tävlar med sina hundar som omplacerar om hunden inte är bra nog. En sån hund skulle mycket väl passa som "gårds-vallare", men dom håller inte måttet för tävling på hög nivå.

På våran bondgård arbetar en kelpie 7dagar i veckan. Han älskar sitt jobb! Vi har mjölkkor och ungdjur. Han hämtar korna på betet, hjälper oss att flytta djur, hämtar kalvar och även testad på hästar med bra resultat.

Han har även räddat en människas liv när den höll på att bli ihjälklämd av en tjur. Det är en lojal och trogen hund, alltid kvick och mycket samarbetsvillig.

Nackdelar? Hmm tja ibland kan han ta egna beslut om vi inte ger honom tillräckligt med instruktioner. :D

En bild av herren ifråga:)
treo.jpg
[/IMG]

Det jag hört förr var att västgötaspetsen var bra vallare just till kreatur för att de var små och inte i "sparkhöjd". Men om den idag är en vallhund vet jag inte.

austrailen catteldog är också bra för kor vet jag...

Under ett studiebesök på en får- och kogård i våras såg jag både en västgötaspets och en bc in action på kor. Det var ungnöt så djuren var ju lite ystra och spetsen var lite för ivrig så det gick inte lika smidigt som för bc:n!

Jag skulle säga tvärtemot många andra och INTE rekommendera en BC. De är så otroligt mycket mer högtempererade än de mindre raserna som nämnts, även kelpie och ACD är lite mer laidback även om de har bra med motor. Jag håller med någon annan som skrev att ACD kan vara hård. Västgötaspets eller Welsh Corgie skulle jag tycka vore ett bra val. Jag tror att det är svårt att hänga med en BC om man själv är vallarnybörjare, tror att man kan "uppgradera" till BC senare liksom. :)

Pigg o smart en corgi så klart:) Du vet väl om att det finns 2 varianter av Welsh Corgi? Welsh Corgi pembroke ( den lite mindre, och ofta stubbsvansade) Och Welsh Corgi Cardigan. Båda två är ju storboskaps vallare. Bara ett litet tips:)

Om man väljer en Corgi så rekomenderar jag Cardigan eftersom den är lite större och mildare i humöret än Pemmen.

Går utmärkt att ha många på en gång och det är en ras som är lugna och kräver inte aktivitet mellan varven så under lågsäsong så går det utmärkt att inte göra mer än det vanliga som för vilken annan hund som helst.

De orkar mer än man tro så man ska inte låta sig luras av dom korta benen ;)
Det bästa är att sparkar en häst så slänger dom sig till sidan och platt fall så de inte blir träffade. De vallar genom att nafsa i hasorna på djuren.

Mina föräldrar har 4 st cardigan (inte till vallning) så jag vet hur dom är.

Det jag hört förr var att västgötaspetsen var bra vallare just till kreatur för att de var små och inte i "sparkhöjd".
Stämmer alldeles utmärkt.

Men om den idag är en vallhund vet jag inte.
I mitt tycke är inte rasklubben tillräckligt hårda med avelskraven, de får stå tillbaka då avelsbasen är snäv. Dock finns det naturligtvis uppfödare som lägger vikt vid avelsegenskaperna, så man får leta och fråga runt. Rasklubben kan bistå med resultat på anlagstest. Och ja, jag skulle vilja påstå att västgöten fortfarande är en vallhund, de flesta hundar har i någon grad vallanlag, även om den i regel inte används som det idag.

/Kimz0r, med västgöte (med mycket goda vallanlag)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det är svårt att hänga med en BC om man själv är vallarnybörjare, tror att man kan "uppgradera" till BC senare liksom. :)

Nja.. Som total nybörjare är BC bästa hunden att börja med, eftersom man får så mycket "gratis" som förare.

Nja.. Som total nybörjare är BC bästa hunden att börja med, eftersom man får så mycket "gratis" som förare.

Som belgarägare måste jag respektfullt ha en annan åsikt, eftersom hundens drifter kan vara så stora att man absolut inte hänger med. Visserligen har BC otvivelaktigt vallningsegenskaper som vida överstiger alla andra vallhundsraser jag sett och då inkluderar jag de australiska raserna men de är också betydligt mer högtempererade och det går överstyr så otroligt mycket snabbare än med många andra raser. Det håller jag fast vid. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka