Vallhundar onödiga i framtiden?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte läst artikeln men jag tror hundar är svåra att ersätta på många vis, inklusive vallning.

Tillägg: Nu har jag läst men står ändå fast vid min tanke.
I just vallning är det ju ett samspel får/hund och inte bara hundens springande som räknas (vet inte hur jag ska förklara). Där tror jag en robot har svårt få samma samspel med djuren som ska vallas.

Jag har tänkt mycket i liknande banor på det där eftersom jag har nordsvenskar.

Vad händer med ett arbetande djur när arbetsuppgifterna försvinner? För nsv är det ju ett problem med krympande avelsbas. Det finns ingen efterfrågan på hästar till skogsindustri eller brukskörning. För att rädda rasen avlar man fram en mer allroundinriktad häst. Vad händer då med det sinnelag och den fysik som passar så väl för drag i skog och jordbruk?

Ursäkta att jag kom släpande med ett annat djur men jag är nyfiken på om eller hur man kan jämföra arbetande hästar respektive hundar.

Jag funderar vidare. Att ersätta hund med maskin/robot verkar mer som show. I skogsbruket kan man ju fälla hur många träd som helst och ju snabbare desto mer ekonomiskt.

Vad är den ekonomiska vinsten med roboten? Är det det att den kan fjärrstyras så att ingen, varken hund eller människa, behöver ta sig långt ut i vildmarken?

Tror man att en vallhund går att ersätta med en robot så har man inte fattat vad en vallhund gör. Att spinga runt på plan yta och flytta flockar ned får går ju göra med en radiostyrd bil också. Vallning är så mycket mer.

Nu läste jag artikeln och det är ju bara den fåniga journalisten som jämför den med vallhund. Syftet med maskinen verkar ju vara att kunna ha bättre koll på djur som finns avlägset, dvs där det är svårt med tillsyn ofta nog.

Tror man att en vallhund går att ersätta med en robot så har man inte fattat vad en vallhund gör. Att spinga runt på plan yta och flytta flockar ned får går ju göra med en radiostyrd bil också. Vallning är så mycket mer.

Kan du förklara vad en vallhund gör som är mycket mer än att flytta flockar/djur, hålla ihop dem, hitta/föra tillbaka enstaka djur osv? Du är ju experten, själv har jag faktiskt svårt att föreställa mig vilken syssla som är totalt omöjlig att ersätta med en robot, men jag vet väl inte exakt vad en vallhund gör heller så därför jag frågar :)

Jag har tänkt mycket i liknande banor på det där eftersom jag har nordsvenskar.

Vad händer med ett arbetande djur när arbetsuppgifterna försvinner? För nsv är det ju ett problem med krympande avelsbas. Det finns ingen efterfrågan på hästar till skogsindustri eller brukskörning. För att rädda rasen avlar man fram en mer allroundinriktad häst. Vad händer då med det sinnelag och den fysik som passar så väl för drag i skog och jordbruk?

Ursäkta att jag kom släpande med ett annat djur men jag är nyfiken på om eller hur man kan jämföra arbetande hästar respektive hundar.

Well...svaret på din fråga finns ju redan. Användning av brukshästar är ju redan ersatt i huvudsak av maskiner, och efterfrågan försvinner som du säger. Samma med arbetshundar förstås, det är ju bara att se vad som hänt med div. "arbetande" raser som på senare tid har avlats mycket mot exteriör för utställningsssyfte. Det som händer är ju att mentaliteten och fysiken försämras (ofta iaf).

Jag funderar vidare. Att ersätta hund med maskin/robot verkar mer som show. I skogsbruket kan man ju fälla hur många träd som helst och ju snabbare desto mer ekonomiskt.

Vad är den ekonomiska vinsten med roboten? Är det det att den kan fjärrstyras så att ingen, varken hund eller människa, behöver ta sig långt ut i vildmarken?

Den ekonomiska vinsten med en robot vore förstås att de kan massproduceras och hålla exakt samma kvalitet. En hund är en individ som måste tränas, och föraren måste vara kunnig och veta hur de ska hantera hunden. De måste födas upp vilket tar tid, och kan inte "justeras i programmeringen" lätt ifall någonting med deras beteende inte fungerar 100%. Maskiner kan lagas eller bytas ut mot en likvärdig väldigt fort om den går sönder, ett djur måste rehabiliteras och ska det ersättas är det ett större projekt. De blir inte trötta. De har inget humör. De kräver inte någon särskild hänsyn. Osv..

Är väl ganska lätt att tänka sig många vinster med en robot vs en hund? Det enda som begränsar är ju om teknologin är bra nog eller ej. Idag är den nog absolut inte det och kan säkert inte ersätta en bra border collie tex, men som utvecklingen med robotik går - vem vet i framtiden?

Kan du förklara vad en vallhund gör som är mycket mer än att flytta flockar/djur, hålla ihop dem, hitta/föra tillbaka enstaka djur osv? Du är ju experten, själv har jag faktiskt svårt att föreställa mig vilken syssla som är totalt omöjlig att ersätta med en robot, men jag vet väl inte exakt vad en vallhund gör heller så därför jag frågar :)
Djurkänsla går aldrig att ersätta med en robot! Hur ska en robot kunna avgöra hur hårt/eller inte hårt den behöver gå på ett djur för att få den att flytta sig. Eller hur hårt den behöver hålla fast ett djur innan vi kan ta över? Nä, djurkänslan som en riktigt bra vallhund har går absolut inte att ersätta med en robot, anser jag i alla fall.

Djurkänsla går aldrig att ersätta med en robot! Hur ska en robot kunna avgöra hur hårt/eller inte hårt den behöver gå på ett djur för att få den att flytta sig. Eller hur hårt den behöver hålla fast ett djur innan vi kan ta över? Nä, djurkänslan som en riktigt bra vallhund har går absolut inte att ersätta med en robot, anser jag i alla fall.

Kanske. Men vi har ersätt såna saker förut, och robotar idag har börjat bli otroligt mer avancerade. Kan mycket väl tänka mig att folk sa samma saker när nån föreslog att man kunde bygga en robot som mjölkade kor automatiskt ("den kan ju inte ha rätt känsla" tex). Hur många trodde att bilar skulle kunna parkera själva? Förarlösa bilar i stadsmiljö (ser inte omöjligt ut längre...)?

Nu är detta bara spekulationer, men ändå som svar..

Robotar kan ex. med div. sensorer mäta rörelsemönster hos djuren de vallar, och därigenom styra fart och sitt egna rörelsemönster. Robotar idag och i framtiden kan rimligtvis lära sig genom iterationer hur hårt den bör gå på djuret för att det skall flytta sig. Ser inte vad som är omöjligt med att den kan hålla i ett djur "lagom" hårt heller, men förstås är det en utveckling som behövs för att det ska fungera.

Senast ändrad:
Djurkänslan plus...

På många av de platser där man fortfarande använder vallhundar kommer inte saker med hjul fram - vi talar extrem terräng. Hydraliken hjälper inte. Robotar som de som visas på bilderna skulle köra fast eller välta. Jag har sett filmer på hundar på de engelska öarna som jobbar i terräng där människor inte kommer fram. Och jag tror att djurhållning på ytor som varken lämpar sig för odling eller bebyggelse kommer att vara ännu viktigare i framtiden. Här finns små skalfördelar tillskillnad från djurstall, feedlots etc.

Hundar spårar bortsprungna djur - de konstgjorda näsor som finns klarar inte av att hitta sprängämnen i resväskor

Hundar är flexibla på ett sätt som vi kanske inte vill att robotar ska vara.

Riktiga vallhundsrobotar kanske går att bygga - men blir de ekonomiskt försvarbara? De handlar om tekniskt mycket avancerade maskiner med rejält avancerade expertsystem för att hantera djur och miljö, som dessutom skulle gå ut i mycket små serier till småskalig verksamhet där kostnaden inte kan slås ut på ökade volymer (Migos norska berg kan inte föda mycket fler får, fåren kan inte vallas snabbare och effektiviteten kan därför inte ökas så mycket. Robotvallaren är därför inte intressant förrän den är billigare än en hund per vallat får).

PS det finns maskiner som rör sig självständigt i svår terräng - men de är extremt dyra och tar sig inte fram särskilt fort. Alternativet är kanske en drönare

Eftersom du TS inte lägger två strån i kors för att ta reda på vad jobbet går ut på för en bra vallhund, så känns det ganska meningslöst för mig att lägga timmar på att beskriva för dig vad det handlar om.

Djurkänslan plus...

På många av de platser där man fortfarande använder vallhundar kommer inte saker med hjul fram - vi talar extrem terräng. Hydraliken hjälper inte. Robotar som de som visas på bilderna skulle köra fast eller välta. Jag har sett filmer på hundar på de engelska öarna som jobbar i terräng där människor inte kommer fram. Och jag tror att djurhållning på ytor som varken lämpar sig för odling eller bebyggelse kommer att vara ännu viktigare i framtiden. Här finns små skalfördelar tillskillnad från djurstall, feedlots etc.

Hundar spårar bortsprungna djur - de konstgjorda näsor som finns klarar inte av att hitta sprängämnen i resväskor

Hundar är flexibla på ett sätt som vi kanske inte vill att robotar ska vara.

Riktiga vallhundsrobotar kanske går att bygga - men blir de ekonomiskt försvarbara? De handlar om tekniskt mycket avancerade maskiner med rejält avancerade expertsystem för att hantera djur och miljö, som dessutom skulle gå ut i mycket små serier till småskalig verksamhet där kostnaden inte kan slås ut på ökade volymer (Migos norska berg kan inte föda mycket fler får, fåren kan inte vallas snabbare och effektiviteten kan därför inte ökas så mycket. Robotvallaren är därför inte intressant förrän den är billigare än en hund per vallat får).

PS det finns maskiner som rör sig självständigt i svår terräng - men de är extremt dyra och tar sig inte fram särskilt fort. Alternativet är kanske en drönare

Jag ska börja med att säga att när jag pratar om detta så talar jag inte om vad vi kan ersätta en hund med iväll, utan under kommande år! Tråden handlar om framtiden :)

Jag håller med om robotarna i artikeln, men att säga att en robot inte kan ta sig fram i lika extrem (och mycket mer extrem) terräng som en hund är 100% fel. Det finns redan idag robotar som tar sig fram i väldigt extrem terräng, och bättre lär det bli då de utvecklas för användning av militären som nog gärna inte vill vara begränsad av jobbig terräng. Att säga att människor inte tar sig fram är ingen bra måttsticka då vi är låångt efter många djur och maskiner i hur snabbt/lätt vi kan ta oss fram i div. terräng.

"Hundar spårar bortsprungna djur - de konstgjorda näsor som finns klarar inte av att hitta sprängämnen i resväskor"

Sant att det nog tar ett låångt tag innan vi kan göra en robotnäsa lika bra näsa som hundars! Det är nog en av de bästa argumenten för just vallhundar. Jag funderar dock på om det inte kan finnas sätt att kringgå det, men jag har faktiskt ingen bra spekulation på det som inte låter för dyr..

"Hundar är flexibla på ett sätt som vi kanske inte vill att robotar ska vara."

Vet inte riktigt hur du menar? Tänker du på att vi inte vill göra dem för självständiga?

Håller med om allt det sista du säger! Och ja, det vore helt klart för dyrt idag, men som vi alla vet kan priset på "för dyr" teknologi förändras ganska drastiskt på inte alltför lång tid. Drönare är definitivt ett alternativ, som inte blir begränsad av terrängen och dessutom kan "se" ett väldigt stort område på en gång genom att ha möjligheten att gå på höjden.

Eftersom du TS inte lägger två strån i kors för att ta reda på vad jobbet går ut på för en bra vallhund, så känns det ganska meningslöst för mig att lägga timmar på att beskriva för dig vad det handlar om.

Happ, sorgligt att du har den inställningen men samtidigt kan slänga ur dig saker som att "det är helt omöjligt för en robot att göra X,Y,Z" när du inte verkar veta någonting alls om utvecklingen på robotik eller vad som kan göras med robotar redan idag.

Jag trodde i min enfald ett av de två stråna i att lära sig om vad vallhundar gör vore att fråga en person med erfarenhet av att träna/arbeta med vallhundar, men uppenbarligen frågade jag fel person. Trodde faktiskt inte alls att du skulle ta det så fientligt. Du kan nog vara lugn, dina hundar kommer garanterat inte behöva ersättas under din verksamma tid, det jag spekulerar om är framtiden.

Kanske. Men vi har ersätt såna saker förut, och robotar idag har börjat bli otroligt mer avancerade. Kan mycket väl tänka mig att folk sa samma saker när nån föreslog att man kunde bygga en robot som mjölkade kor automatiskt ("den kan ju inte ha rätt känsla" tex). Hur många trodde att bilar skulle kunna parkera själva? Förarlösa bilar i stadsmiljö (ser inte omöjligt ut längre...)?

Nu är detta bara spekulationer, men ändå som svar..

Robotar kan ex. med div. sensorer mäta rörelsemönster hos djuren de vallar, och därigenom styra fart och sitt egna rörelsemönster. Robotar idag och i framtiden kan rimligtvis lära sig genom iterationer hur hårt den bör gå på djuret för att det skall flytta sig. Ser inte vad som är omöjligt med att den kan hålla i ett djur "lagom" hårt heller, men förstås är det en utveckling som behövs för att det ska fungera.
Fast att mjölka en ko som står (i princip) stilla tycker inte jag går att jämföra! Inte heller att jämföra med att parkera en bil på en specifik yta, där pratar vi enbart hårda ting så det känns för mig helt uteslutet att jämföra.

Såklart att de kan styra fart utefter att mäta djurens rörelsemönster, men djur är inte statiska och det går fort från att dom går rakt fram till att de girar tvärt höger.

En bra vallhund läser omgivningen, de vet vilka passager som djuren gärna tar och kan redan innan situationen uppstår löst den, det tror inte jag att en robot kan lösa. Oavsett hur bra med sensorer och teknik den utrustas med.

Aspekterna som @BornAgain tar upp håller jag helt med om, tex terrängen tror jag är en sak som roboten kommer att ha svårt att klara av.

Den här tråden är ett lysande exempel på mansplaining. Hett tips TS: om du har noll koll på saker gör du ett rätt fåning intryck när du föreläser om det.

Hahahah va??????? Herregud människa vad har hänt dig? Förlåt så mycket om du tror detta var en enda lång hat-tråd mot vallhundar, för det är det verkligen inte. Men nu börjar du bli extremt fjantig.

Gillar den här kommentaren till filmen:
This thing gets too close to a bovine that doesn’t want to move, and it will end up in dozens of pieces. :p
Vilket i sig är en jäkla bra poäng. Hur är det tänkt att den här prylen ska hantera djur som inte vill bli hanterade? Det är ju just det som vi har vallhundarna till. Kor som vill gå från hage A till hage B är ju inga problem att flytta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka