Vallar Post bilen

M

merenwen

Vi har två Border collies tiken är 14 (men beter sig som om hon var 5) och en valp på 4 månader.
Våran äldre hund (omplacering) har alltid varit lite knepig med postbilar och brevbärare på cykel...
Idag var hundarna ute på gården och postbilen åker förbi på vägen, ammie (tiken) rusar fram till staketet och skäller å har sig, men det är inte bara när de åker förbi hemma utan även när man ute och går.
Har det enbart med vallnings instinkt att göra eller kan det vara något annat som har satt spår??
vi vet ju inte allt om hennes bakrund eftersom vi tog henne som ompl. innan vi tog henne hade hon varit omlpac 4 ggr och hon var 4 år när vi tog henne!
så vad tror ni!?

//Merenwen

Jag vet inte svaret på din fråga.. men jag har också en border collie ( en hane, 5 år ) han vallar i princip ALLT! heeelt otroligt vad stark den egenskapen kan vara asså..

och min mamma har en BC som inte vallar något öht.. hade hon fått hade hon aldrig gått utanför sin korg.. finns nog inte mkt latare hund än henne :smirk: :D

Vallar ni med henne? Eller hur aktiverar ni henne på dagarna?

Låter som om hon inte får utlopp för sitt behov.

När vi tog över henne så hade var hon helt understimulerad.
Hon hade börjat äta på sig själv för att hon hade tråkigt.
Vi pratade med en erfarande BC ägare/uppfödare, och eftersom vi inte hade får eller dyl så rekomenderade han boll... att kasta så att hon fick träna upp likt sinne m.m igen.
Sen var hon ju med i stallet vilket hon älskade.
Nu orkar hon ku inte riktigt vara med över allt, men leka med valpen orkar hon minsann :p

Eftersom att hon är så gammal som hon är så kan hon ju inte göra för mkt, problemet är ju att BC´s aldrig blir trötta.

Jag tror inte att hon är understimulrelad. Vi hittar alltid sätt att aktivera henne på.

Ett bra sätt att aktivera hunden på är spår. Det är heller inte så krävande varken för föraren eller för hunden. Jag tycker att det låter som en mycket bättre aktivering för hunden än att kasta boll till den. Hundar brukar bli väldigt trötta av att arbeta med nosen! Släng t ex ut en näve godis på gräsmattan eller i en hög med ris. Då får din hund utlopp för en hel del energi!

/Anna

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 019
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka