Väljer hästmänniskor bort fullserviceanläggningar?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Det verkar ju som om hästmänniskor tänker över sin ekonomi mer och mer, innebär det också att fullserviceanläggningar tappar kunder? Jag tänker främst kring Stockholm där det har dykt upp anläggningar lite varstans.

Sv: Väljer hästmänniskor bort fullserviceanläggningar?

Dyker det upp anläggningar så måste det nästan finnas efterfrågan på fullservice?

Jag tycker att det enda folk verkar vilja stå i är stall där 'allt' ingår, det är jättesvårt att hitta folk som kan tänka sig att göra något över huvud taget i ett stall numera känns det som.

Jag föredrar fullservice. Jobbar väldigt konstiga tider o mycket i peridoer. Jobbigt att känna en massa måsten o få dåligt samvete.
Kollektivstall är uteslutet för min del, jag hjälper gärna till men som sagt, inga måsten....

På vår gård finns både fullservice-avdelningar och kollektiv. Det är oftast kö till fullservice och ibland verkar det lite svårt att fylla kollektiv-platserna.
Jag tycker de flesta verkar jobba så att de har svårt att ta fodringar.

Vi finns lite norr om stan.

Det låter motsägelsefullt, att det dyker upp fullserviceanäggningar lite var stans och att de tappar kunder. Finns det fler och fler fullserviceplatser kan det beror på en överetablering snarare än att folk väljer annorlunda.

För min del hade jag gärna stått på fullservice, problemet är att de anläggningar som finns här inte uppfyller mina andra krav (lång utvistelse, bra ridterräng). Jag tror tvärtom att fullservice är framtiden, jag har iaf svårt att hinna med allt en full jobbvecka.

*kl*

Ett av problemen är väl att många vill ha fullservice, men inte betala för det. Så är det i alla fall här uppe i norr. Det blev ganska högljudda protester när jag föreslog på klubben att "visst kan vi skaffa personal som sköter allt, men så här mycket kostar det"...

Sen vad gäller motsägelsen i att det dyker upp anläggningar men att de som finns tappar kunder... det är väl som i alla andra brancher - folk startar företag och hoppas på att lyckas helt enkelt. I en så pass stor stad som Stockholm kan det ju vara ganska avgörande var anläggningen ligger till exempel, och man kan konkurrera med just det. Jag kan tänka mig att en anläggning som erbjuder fullservice och ligger i anslutning till t-banan (vet iofs inte ens om det finns möjlighet för såna?) kan konkurrera med sina motsvarigheter på ett helt annat sätt en en anläggning som kräver att man har bil och körkort.

Här uppe får man ta det som finns och det finns oftast långt bort oavsett var man bor och åt vilket håll man än behöver åka... och att vara utan bil är uteslutet.

Jag tror inte närheten till allmänna kommunikationer är avgörande, åtminstone för vuxna, prioriterar man en stallplats på 4-7.000 i månaden så har man vanligen bil också.

Jag skulle gärna stå i ett fullservicestall, men har svårt att hitta något som har långa utomhusvistelser för hästarna, som erbjuder 'tillräckligt' med grovfoder utan att debitera extra och så. Tror på åtminstone 12 timmar ute med fri tillgång på bra foder för min häst.

Biter i det sura och står i kollektiv tills vidare, men nog vore det skönt att ha den extra servicen ibland.

Det är nog priset som avgör!

Närmast stockholm kan du ha en fullservice-kostnad på 6000-10 000kr. Och då finns det knappt hagar till hästarna.

Medan om du kan tänka dig att åka 15 minuter längre så får du mycket mer för halva priset nästan!

Folk tänker inte enbart mer på sin ekonomi utan även på hästarnas välmående, tack och lov :)

Jag skulle gärna stå i ett fullservicestall, men har svårt att hitta något som har långa utomhusvistelser för hästarna, som erbjuder 'tillräckligt' med grovfoder utan att debitera extra och så.
Och det är ju det som är problemet med fullservicestall. De har personal som inte vill jobba dygnet runt och normalt funkar det inte att ha små anläggningar ifall man vill ha bärighet i företaget utan man får ha så många hästar som möjligt.

Det funkar inte ekonomiskt att ha personal från 7 på morgonen till 19-20 på kvällen. Då hade hyrorna sett betydligt värre ut än vad de redan gör.

Och det är ju det som är problemet med fullservicestall. De har personal som inte vill jobba dygnet runt och normalt funkar det inte att ha små anläggningar ifall man vill ha bärighet i företaget utan man får ha så många hästar som möjligt.

Det fullservicestallet jag kollade på sist hade ingen personal, det var en tjej som drev det själv och själva utevistelsetiderna var väl helt okej, 7-18, men då var istället hagen en lerbassäng på 20x20 meter i snåblåst...

Här nere är marken dyr, inte så väl lämpad för hästar och folk är tydligen "okej" med allt. Att en stor häst inte äter mer än 10 kg ensilage/dygn är norm, likaså att det är helt okej att släppa ut hästarna i lera upp till knäna också ska de stå och äta i det där:eek: Där försvinner de flesta stall för mig, fullservice eller ej.

Hittar jag ett perfekt stall betalar jag mer än gärna för det, men jag hade även kunnat ta ett par pass i veckan. (lite OT:o )

Främsta anledningen till att jag är hästlös just nu är just bristen på vettig uppstallning. Hade mer än gärna betalt för ett BRA stall med fullservice som ligger i rimlig närhet.

Men det verkar omöjligt. Antingen är det halvkollektiv, pass som ska delas upp, mockning som ska skötas varje dag alt. helgjourer då man har mockning, fodring, hagtjänst - för alla hästarna i stallet, bedrövliga hagar, kassa tider för utevistelser (vem tycker att det är en bra idé att ha hästarna ute 09-15, för att det funkar för personlen?!), mycket utevistelse men utan mat (12-14 timmar i lera, utan ett strå - då får man magproblem och sandkolik), inga eller kassa ridmöjligheter.

Ja, det finns många variationer på temat.

De bra fullserviceanläggningarna får fullt, medans de som är mindre bra ständigt har tomma platser. Och då är det inte hagstorlekarna som avgör hurvida en anläggning räknas som bra eller dålig utan ägare/arrendator och i viss mån personal.

Jag vet flera ställen med små hagar med vettiga ägare som har proppfullt, precis som jag vet flera ställen med stora hagar och mindre vettiga ägare som inte har fullt.

Det är som med allt annat. Man vill betala så lite som möjligt o ändå få allt.

det är en omöjlighet att få stora hagar nära city även om du har alla bekvämligheter o annars bra hästhållning.

Det hästbästa o ridbara stället är inte ens färdigbyggt enligt plan då kundunderlaget inte finns.

De bra fullserviceanläggningarna får fullt, medans de som är mindre bra ständigt har tomma platser. Och då är det inte hagstorlekarna som avgör hurvida en anläggning räknas som bra eller dålig utan ägare/arrendator och i viss mån personal.

Jag vet flera ställen med små hagar med vettiga ägare som har proppfullt, precis som jag vet flera ställen med stora hagar och mindre vettiga ägare som inte har fullt.
:bow::bow::bow:
Helt sant.

Folk betalar ifall det är vettigt folk som driver det hela. Ifall det inte är vettigt folk blir det inte lika lätt och de som kommer dit flyttar snabbt igen så omsättningen är hög på hyresgästerna.

Det är som med allt annat. Man vill betala så lite som möjligt o ändå få allt.

det är en omöjlighet att få stora hagar nära city även om du har alla bekvämligheter o annars bra hästhållning.

Det hästbästa o ridbara stället är inte ens färdigbyggt enligt plan då kundunderlaget inte finns.

Fast jag vet inte det jag. Jag tror "folk" vill ha det bästa för sina hästar och för sig själv, därav minskat intresse. Jag betalar gärna för service och en fin anläggning, men jag betalar inte för frimärkeshagar och där hästen ska stå och titta in i en vägg 20 timmar/dygn och käka sågspån...

Nja, det finns en smärtgräns för mig. När hagarna liknar konvalcenthagar där hästen nätt och jämt kan vända och långt ifrån göra annat än skritta - nej, då får det vara för min del.

(jo, jag känner till ett medelstort inackorderingsstall där hagarna är av den storleken)

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
398
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama