Väljer hästmänniskor bort fullserviceanläggningar?

Sv: Väljer hästmänniskor bort fullserviceanläggningar?

Fast det är inte sant. Nära Linköping city finns flera stall ned stora o bra hagar.

Själv tycker jag att jag hittat den optimala formen av fullservice stall. Har numera min häst uppstallad på en sk active stable anläggning. Stora hästvänliga hagar, bra utrymmen för skötsel, ridhus och bra ridterräng. Min häst mår bättre än någonsin och jag behöver inte göra mer än att åka ut och rida de dagar jag känner för det. "problemet" med denna form av uppstallning är att den kräver förhållandevis mycket mark vilket är svårt att få till nära storstäder. Jag har därför ganska långt till stallet nu, men känner att det lätt kompenseras av att jag inte behöver lägga tid på stallskötsel och åtaganden och inte heller behöver jag åka till stallet på hästens vilodag.

Jag tror, och hoppas, att detta är framtidens melodi och har en liten teori om att fler och fler faktiskt inser att hästar behöver få vara just hästar och att det är därför som fler och fler väljer bort de fullservicestall som har för lite utevistelse i allt för små hagar. Så som det tyvärr ser ut på de flesta fullservice anläggningarna i storstadsregionerna.

Jag tror också att det är framtiden. Hade det funnit här i närheten hade jag inte tvekat att köra en bit för att kunna ha min häst så.

Fast jag tycker att det kan vara värt de där extra hundralapparna för att få stå på en bra anläggning med möjlighet till fullservice. Med jobb och företag vid sidan om är det guld värt att veta att hästen alltid kommer in till mockad box, får mat på regelbundna tider och alltid hanteras av samma stallpersonal:)

Men visst, det kostar och svider i plånboken varje gång stallhyran ska betalas...men i slutändan är det värt så mycket mer i tiden jag sparar genom att slippa in och utsläpp, iordningställande av foder och mockning. På den tiden kan jag rida en häst till istället!

Nu är jag ju bara "ungdom" då, dvs rider ponny fortfarande. Bor inte vid någon storstad i den bemärkelsen (Göteborg, Malmö, stockholm) men ändock inte mitt ute på landsbygden ;)

Föredrar kollektivstall därför att dom ofta är mindre. Tycker ofta det blir en bättre sammanhållning = trivsam stämning i små stall (max 10-15 hästar). Flyttade min gamla ponny från ett stall där ut-insläpp ingick, fodringar ingick och all mat ALLA DAGAR OM ÅRET. Stod dock 40 hästar där och hagtider var 10-16! Hö kl 6 morgon och 6 kväll..... Då la gårdsägarens sambo (som skötte allt) in så mkt hö "hon tyckte hästen behövde" Oavsett vad man skrev å boxen: Var hästen tjock- lite mat, smal- mycket mat. Samma med havren... Min häst var helt knäpp i flera veckor, ser en dag att hon lägger in fera kilo havre när den ska skulle ha två nävar????

Står nu i ett mindre kollektivstall där allt funkar utmärkt! Vi har ett jourschema som slutar så man har en helg att ta hand om var 10:e vecka. Eftersom det finns fri tillgång på hö i hagen (:love:) så är det ända man behöver göra frukost+utsläpp mellan 6-8 och kvällsmat+insläpp 6-8.

Allt annat tar vår stallägare hand om! Vi hjälper han att rulla in hösilagebalen om vi är i stallet (den är ju tung lixom) sen så satte vi upp staket i somras men det var inget krav utan vi som erbjöd oss! Han högtryckstvättar+oljar även alla boxar under sommarsäsongen!

Jag är jättenöjd med mitt stall jut nu! Har en trevlig diaolg och känner inte alls att det är massa krav som i ett "klassiskt" kollektivstall! :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
398
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama