Sv: Väljer hästmänniskor bort fullserviceanläggningar?
Själv tycker jag att jag hittat den optimala formen av fullservice stall. Har numera min häst uppstallad på en sk active stable anläggning. Stora hästvänliga hagar, bra utrymmen för skötsel, ridhus och bra ridterräng. Min häst mår bättre än någonsin och jag behöver inte göra mer än att åka ut och rida de dagar jag känner för det. "problemet" med denna form av uppstallning är att den kräver förhållandevis mycket mark vilket är svårt att få till nära storstäder. Jag har därför ganska långt till stallet nu, men känner att det lätt kompenseras av att jag inte behöver lägga tid på stallskötsel och åtaganden och inte heller behöver jag åka till stallet på hästens vilodag.
Jag tror, och hoppas, att detta är framtidens melodi och har en liten teori om att fler och fler faktiskt inser att hästar behöver få vara just hästar och att det är därför som fler och fler väljer bort de fullservicestall som har för lite utevistelse i allt för små hagar. Så som det tyvärr ser ut på de flesta fullservice anläggningarna i storstadsregionerna.