Välja hundras??!!

B

**BORTTAGEN**

Ja nu är det dax att köpa hund till våren men vet inte vad jag ska välja för ras. Mycket lutar åt att det blir en schäfer då jag vill träna lydnad och skydd.
Var ute och surfade lite på nätet igår och såg då en hund som verkade trevlig, det var en Mellanpinscher. Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan berätta lite mer om dem?? :)

Sen skulle jag gärna vilja ha några bra förslag till bra uppfödare som föder upp bruksschäfrar.

Det heter numera bara Pinscher. :)

Har inte träffat så många personligen men jag tycker dom verkar va riktigt trevliga hundar, ungefär som dvärgpinschern fast större :D

Du kan kolla på hem.passagen.se/mpdp och www.sspk.nu :)

Vill du köra skydds så är nog Pinchern i minsta laget. En bra brukskennel om du vill ha Schäfer är kennel Passat. Dom brukar alltid ha några hundar på prispallen på Polishunds SM.
Lycka till med ditt val.

Cicci

Pinscher ( fd mellanpinscher ) och Schnauzer ( fd mellanschnauzer) är två raser som har mycket gemensamt.

Jag själv har en Schnauzer.
Jag har deltagit i olika kurser som Schnauzer/Pinscher klubben anordnat och har på så sätt kommit rasen Pinscher ganska nära.

Både schnauzer och pinscher är tuffa raser som kräver sin ledare ( speciellt hanar )
Men å andra sidan, har man vunnit deras respekt och fötroende kan man inte ha en roligare hund att jobba med. Lyhörda, smarta och stor kämparglöd.

Men som någon skrev ovan, skall du träna skydd i STOR utsträckning kan Pinschern vara i minsta laget.
Andra bruksgrenar samt lydnad är däremot ypperliga för rasen.

Den största skillnaden mellan Pinscher och Schnauzer är pälsen :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 364
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 385
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 711
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar