Ela
Trådstartare
Tibetansk mastiff?
just nu är det nog den rasen som känns mest intressant. =)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tibetansk mastiff?
Rottweiler
Är det ett eget stall eller ett med relativt mycket folk?
I det senare fallet är det en stor fördel om hunden är hyfsat social, även om det mest är personer man känner - och som känner hunden - i stallet så är det skönt att slippa behöva ha ögon i nacken och järnkoll på hunden HELA tiden.
Vilken nivå tänker du dig på lydnadsträningen?
Om det bara är för skoj skull så tänker jag också på Leonberger men om du vill ha lite action så lär den gå bort.
Jag är nu på jakt efter en ny hundras. Idag har vi två american akita och en shiba, anledningen till att jag vill byta hund är att jag vill ha en hund som lättare fungerar tillsammans med andra hundar och kanske en ras med lite mindre jaktlust.
Jag vill ha en stor hund, som ska trivas med att vara mycket ute. (Har en stor inhägnad gård) Vill att hunden ska ha vaktinstinkt och vara reserverad mot främlingar.
Vill träna lite lydnad och ha med hunden till stallet.
Snälla kom med tips! Raser vi kikat på är pyreneisk mastiff, tibetansk mastiff, leonberger, landseer osv. Det är så svårt då alla hundar har någon egenskap man inte gillar.
Så svårt detta med att välja ras. Står fortfarande och väljer mellan två olika raser.
Egentligen älskar jag American Akitan den har precis allt vad jag kan önska av en ras och båda mina hundar är lättsamma trevliga individer. Det som är jobbigt är att de kan vara svåra att ha med andra, tiken går med några väl valda hundvänner och hanen med dom som är lägre i rang än honom och som han introducerats väl med.
Ibland känner jag att det skulle vara kul med något enklare.
Har tittat mycket på den tibetanska mastiffen och den verkar trevlig och ganska lik akitan men är ju avlad för att kunna arbeta i flock vilket gör den betydligt enklare för att ha med andra hundar, det är heller inte lika mycket jakt vilket gör det lättare att ha den med andra djur. Tyvärr är den (vad jag förstått) svårare att träna och i princip omöjlig att ha lös. Detta är också en stor nackdel för mig.
Valet är iallafall svårt.
Har dessutom kikat på många olika raser men har kommit fram till att dom inte passar mig, jag vill ha en självständig hund med lite kattlikt beteende.
Är inte chow chow lite kattlika?
Skaffa en Canaan dog, kanske inte jätte stora men finns absolut i större storlek än min.(56cm 20kg)
Han är extremt noga med att vakta gården, springer inte fram till fråmlingar eller nya hundar. Han har haft det jobbigt med nya hundar pga en olycka/incident jag inte kunde kontrollera. Men det har gått att träna bort i det stora hela. Vet att rasen har en del rädslor, men man kan få tag på fina individer med mindre av detta. Mycket kattlik som både tvättar sig själv och håller efter klorna. Är lätt motiverad med godis men mycket självständig med egna åsikter samtidigt. Alltid härlig mot familjen.
Han "ögon"jagar och ger upp när han blir trött på promenader, sticker inte i skogen för att spåra. Han är borta max 5min och letar alltid upp en. Vill gärna vara ute 24/7 om han hade fått
Eurasier känns väl ganska rätt för dig? Lagom hund om man vill ha någonting 'mindre jaktspets' men ändå behålla viss reservation? Annars bara skaffa en hop shibor till! XD Många små klår en stor.[/
Kattlik, lite mjukare, jag tänker på skotsk hjorthund eller irl varghund. Jag har inte stenkoll på deras hälsoprogram, men det får man ju kolla oavsett
Kikat på broholmer?
Jag känner en broholmer, den ligger gärna ute oavsett årstid, så de är nog ganska tåliga. Nu vet jag iofs inte var i landet du bor, men skånsk vinter är inga problem iafJa den har jag tittat på och tycker den verkar trevligt både mentalt och är tilltalande att se på. Vill dock helst ha en hund med lite päls som kan ligga ute på gården hela dagarna utan att frysa. Dessutom tycker ja det är kul med pälsvården innan utställning. =)