Välja hundras. Gårdshund

Ela

Trådstartare
Jag är nu på jakt efter en ny hundras. Idag har vi två american akita och en shiba, anledningen till att jag vill byta hund är att jag vill ha en hund som lättare fungerar tillsammans med andra hundar och kanske en ras med lite mindre jaktlust.

Jag vill ha en stor hund, som ska trivas med att vara mycket ute. (Har en stor inhägnad gård) Vill att hunden ska ha vaktinstinkt och vara reserverad mot främlingar.
Vill träna lite lydnad och ha med hunden till stallet.

Snälla kom med tips! Raser vi kikat på är pyreneisk mastiff, tibetansk mastiff, leonberger, landseer osv. Det är så svårt då alla hundar har någon egenskap man inte gillar.

Ursäkta, att jag undrar. Du vill byta hund, skriver du. Vad ska du/ni göra med de tre hundar ni redan har?
Tror tanken är att gå över till den nya rasen och låta de övriga hundarna leva kvar på gården tills de blir gamla och dör, men att efter det inte skaffa några "likadana" igen utan sikta på det nya. Typ långsamt fasa över.

Är det ett eget stall eller ett med relativt mycket folk?
I det senare fallet är det en stor fördel om hunden är hyfsat social, även om det mest är personer man känner - och som känner hunden - i stallet så är det skönt att slippa behöva ha ögon i nacken och järnkoll på hunden HELA tiden.

Vilken nivå tänker du dig på lydnadsträningen?
Om det bara är för skoj skull så tänker jag också på Leonberger men om du vill ha lite action så lär den gå bort.

Fast rottweiler är ju brukshund och ska väl vilja lite mer än gårdshäng?
Sant men det beror mycket på individen.
Min nuvarande rottis är mer än nöjd med att agera gårdshund, han ser inte tjusningen med att vara tvungen att jobba när han är i skogen och tappar intresset för att finslipa lydnanden efter 10 sekunder. Han älskar när hyresgästerna i stallet är här, funkar bra med alla sorters hundar efter mitt godkännande.
Just mitt exemplar saknar vakt och reservation mot främlingar men normalt har rottisen vakt i sig, mycket reservation mot främlingar är kanske inte det bästa om man vill ha med hunden i olika sammanhang.

Den dagen jag slutar jaga blir det lappskvallhund som gårdshund, men så tycker jag att alla hundar jag träffat med undantag lång drivande hundar är lätta att ha lösa på gården.

Sant men det beror mycket på individen.
Min nuvarande rottis är mer än nöjd med att agera gårdshund, han ser inte tjusningen med att vara tvungen att jobba när han är i skogen och tappar intresset för att finslipa lydnanden efter 10 sekunder. Han älskar när hyresgästerna i stallet är här, funkar bra med alla sorters hundar efter mitt godkännande.
Just mitt exemplar saknar vakt och reservation mot främlingar men normalt har rottisen vakt i sig, mycket reservation mot främlingar är kanske inte det bästa om man vill ha med hunden i olika sammanhang.

Absolut finns det hundar som går emot rasstandarden. Om man letar vuxen omplacering går det ju. Men jag tycker inte man ska köpa från uppfödare som medvetet avlat soffpotatisar på en bruksras.

Absolut finns det hundar som går emot rasstandarden. Om man letar vuxen omplacering går det ju. Men jag tycker inte man ska köpa från uppfödare som medvetet avlat soffpotatisar på en bruksras.
Nu har jag inte sagt att det är en soffpotatis bara för att just mitt exemplar inte är road av klassiska bruks- och lydnadsgrenar. Hur som helst, rottweiler är fortfarande mitt inlägg i debatten och jag hoppas TS hittar en ny kärlek till flocken :)

Kan inte förstå hur dessa kan klassas som "gårdshundar". Har flera i släkten ur olika linjer och alla får våra bruksschäfrar att framstå som hundar på valium!

Vilken beskrivning :) Nån tvättäkta "gårdshund" som nöjer sig med att lufsa runt på gården och hålla koll är det definitivt inte. Även om vissa linjer är mer åt det hållet. Men man får ju räkna med att de behöver sysselsättas lite om de inte ska bli odrägliga.

Vilken beskrivning :) Nån tvättäkta "gårdshund" som nöjer sig med att lufsa runt på gården och hålla koll är det definitivt inte. Även om vissa linjer är mer åt det hållet. Men man får ju räkna med att de behöver sysselsättas lite om de inte ska bli odrägliga.
Kan lova dig att dessa sysselsätts och tränas väldigt mycket och är som påtända duracellkaniner ändå :o

Kan lova dig att dessa sysselsätts och tränas väldigt mycket och är som påtända duracellkaniner ändå :o
Låter som en hoffe ;)

Tror att just benämningen "gårdshund" lever kvar från namnet som betyder gårdsvar (gårdsväktare) och då tänker man direkt på gårdshundar. Sen att de inte längre är det, det missar många. Men vill man ha en hund att träna med som dessutom ska va gårdshund är de perfekta :)

Haha herregud vad har vi skaffat? :D (Jag är uppväxt med schäfrar och andra bruksraser men detta är vår första hoffe. Är inte orolig för att vi tagit vatten över huvudet utan är väl påläst på rasen.)

Nej ren gårdshund passar de nog inte till för de behöver ju mer både psykiskt och fysiskt än att lufsa runt. Men fattade som att ts även tänkt träna :) Kan ha missuppfattat.

Ursäkta, att jag undrar. Du vill byta hund, skriver du. Vad ska du/ni göra med de tre hundar ni redan har?

Givetvis får de bo kvar hos oss så länge de lever det är ju underbara individer och familjemedlemmar. Men jag väljer nog inte samma ras nu när det är dags att skaffa en ny hund. (vår gamla tik har spondylom och artros i knäna och får nu leva sin sista tid på smärtlindrande)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 832
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar