Välja hundklubb? Lära sig lydnad, agility, hopp? Var ska man börja

hjarterdam

Trådstartare
Hejsan!
Nu när tiden räcker till har jag börjat bli intresserad av att träna hundarna utöver vanliga motionen. Men skulle vilja ha lite tips.
Vad tänker ni på när ni väljer klubb?
Jag har en blandras och en corgi och har fått höra att en av klubbarna här i luleå är emot blandraser och det känns ju inte roligt.

Hade tänkt börja med lydnad med corgin då han bara är 9mån och ska röntgas osv innan jag börjar med agility och hopp. Vill även börja med lydnaden eftersom han lätt pratar då han går upp i varv och vill inte förstöra med att han blir för hetsig i agility. Dessutom behöver han lite mer lydnad då vi får en ny minsting i familjen har bara vardagslydnad.
Blandisen ska få gå allt. Han ska också röntgas i sommar men jag tror att just agility skulle han älska.

Men vad har ni för tips för mig som nybörjare? Har ni några hemsidor med bra läsning på olika sporter?
Jag vet att vissa håller agility där man får komma och träna, men jag står helt enkelt inte ut med alla dessa jävla skällande hundar så ska se om det finns någonstans där man kan få hyra lokalen och träna själv typ 1h.

Bra övningar som ni brukar göra till respektive sport? :laugh:

Sv: Välja hundklubb? Lära sig lydnad, agility, hopp? Var ska man börja

För att det ska fungera att göra agility så behöver du en bra grundlydnad, så jag skulle börja där... ;)

Sen skulle jag aldrig träna agility en timme i sträck och det är bra träning för både dig och hundarna att träna ihop med andra eftersom det ser ut så på en tävling oxå, och du kan få många värdefulla råd, även en del dumma råd men på det stora hela så ger det mer att träna ihop med andra än träna själv.

När jag tränade med min förra så körde vi kanske 5-10 min, pausade en stund eller gjorde någon annan övning, körde igen osv

Det du kan lära in redan nu är höger, vänster och framåt men jag skulle absolut rekomendera en nybörjar kurs för att komma in på rätt sätt för att förenkla för både dig och hundarna.

Höger respektive vänster kan dom. har en bra vardagslydnad.
En timme så tänkte jag inte köra 1h per hund utan att man byter av hundarna eller liknande :) har inte hittat där man kan hyra en halvtimme.
Träna med andra kan jag göra mellan varven för träningens skull men just momenten vill jag träna i lugn och ro då jag på kollade på agilitytävling för ett tag sen och många hetsade sina hundar för fartens skull och därmed blev det på vissa hundar så jävla mycket skällande och jag står helt ärligt inte ut. Vill inte heller att det ska smittas av på mina hundar då dom i lydnad får minus för att skälla (har jag fått lära mig).
Försökt hitta nybörjarkurser men har missat startdatumen :(

Bor du i norra Halland så finns Hallåhund, bor du i södra delen så finns Halmstad Hundarena och Hundratio procent och Lilla Hund. Jag är inte helt säker, men tror att det finns kurser på dessa ställena. Så finns det i princip en Brukshundklubb och/eller Hundungdom i varje stad och även på vissa andra orter i hela länet.

Bor du i norra Halland så finns Hallåhund, bor du i södra delen så finns Halmstad Hundarena och Hundratio procent och Lilla Hund. Jag är inte helt säker, men tror att det finns kurser på dessa ställena. Så finns det i princip en Brukshundklubb och/eller Hundungdom i varje stad och även på vissa andra orter i hela länet.

Ojsan, har visst glömt att ändra - bor i norrbotten :)

Ooops, ja då är det "några" mil emellan....................

Min rottis och jag tavlar i elit lydnad ... men jag borjar en agility nyborjar class nasta vecka. Det ar inte riktigt lika enkelt som det ser ut. Vill man tavla ar det viktigt att lara in momenten ratt fran borjan, hur de gar in i 'weaven' till exempel. Dessutom behover ju inte traningen vara lika skallig som tavling. Har ar det mest vissa raser som skaller, medan de flesta inte gjor det.

Den har skaller ... men det ar det mest fantastiska agility team jag sett sa jag skulle latt ta skallet for att fa se dem live.:p
http://www.facebook.com/photo.php?v=623368864345737&set=vb.130670013667808&type=2&theater

På en nybörjarkurs lär man sig oftast hindernas utföranden. Det gör man med fördel med hjälp av instruktör då det alltid är svårt att lära om något man tränat fel från början. Hinderna lär man ju bara in en gång.

På mina nybörjarkurser får de hundar som jobbar skälla, eftersom vissa helt enkelt gör det, dock är den andelen väldigt liten. Hundarna vid sidan av ska vara tysta annars får de vara i bilen eller i bur och lugna ner sig.

Min egen klass 3 hund skäller när vi står i startfållan på tävling för hon tycker det är så kul. Hon skäller inte på det viset när det är lydnad eller rally på schemat utan det är för hon tycker agility är så roligt.

Om du inte är rutinerad så tror jag att det är riktigt dumt att försöka lära in agilityn på egen hand. Agility är SVÅRT och involverar mycket mer småsaker än man tror. Har hunden lärt sig fel från början är det ett helvete att lära om.
Jag tycker därför att du ska gå en nybörjarkurs eller ta privatlektioner med fokus på nybörjarinlärning.

När man sedan har bättre koll på vad man håller på med så går det självklart jättebra att träna själv. De flesta varierar nog mellan att träna själv och att träna i grupp eftersom man i gruppen ofta hjälper och utmanar varandra för att bli bättre.
Detta kan naturligtvis även uppnås med hjälp av en bra tränare om man absolut inte vill köra i grupp.

Angående skällandet så skulle jag inte alls vara orolig för att hunden börjar skälla vid annan träning. Min hund är extremt skällig vid agility men inte vid annan träning. Eller jo, hon har lätt till skall även där men det har jag tränat bort till stor del. Jag tror dessutom det har med hennes personlighet att göra, inte som en konsekvens av agilityn.

Sen kan man ju ändå tycka att skällandet är jobbigt och då får man försöka lösa sin träning på bästa sätt ändå.

Ang vilken klubb man ska välja så har jag noll koll på klubbarna uppåt i landet. Själv är jag medlem i en brukshundsklubb där jag trivs jättebra. Här tränar jag både agility, lydnad, spår och sök.
Åk runt och kolla hur det ser ut på klubbarna omkring dig. Hur ser planerna ut? Hur är människorna? Vad har de för kurser?
Man kan ju vara medlem på flera ställen eller skifta om man upptäcker att man trivs bättre någon annan stans.

Jag har valt klubb efter den som ligger närmast. Bland det viktigaste tycker jag är att ha lätt att ta sig dit så man kan träna på egen hand.

Sen har jag även kollat på kursutbud och ev. tillgång till inomhuslokal.

Blir man dåligt bemött på BK för att man har blandis så tar man upp det med styrelsen.

Blir man dåligt bemött på BK för att man har blandis så tar man upp det med styrelsen.

:bow::bow:

Det kan ju vara så att någon eller några få personer i klubben har något emot blandraser men ALLA hundar ska vara välkomna på brukshundklubben. Ganska få klubbar har dessutom så bra ekonomi att de har råd att nobba vissa typer av hundar och ffa inte att få dåligt rykte!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 268
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 674
Senast: giovanna
·
Hundavel & Ras Japp då var det en rastråd igen! ;) Jag har nu en lång tid funderat på en brukshund. Jag har i dagsläget en sällskapshund av något...
2
Svar
21
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka