Välja hingst...

älgen

Trådstartare
var på nätet kan jag hitta avelshingstar. främst intresserad av halvblod/travare och ev arab/engelskt fullblod.
Har en förlegad hingstkalender någonstans ,men vill veta om det finns någon/ra sidor på nätet där jag kan få lite info.
tack på förhand!

Menar du hingstar som är korsningar mellan dom raserna? Det finns förstås inga godkända.

Vad gäller halvblod tycker jag att du ska ta och investera i årets hingstkatalog. Om dom andra raserna vet jag inte :(

Nej, nej. Renrasiga :D
Jag har tillgång till kalendern, men inte just här och nu. Tänlte någon visste om man kunde "dräggla" lite på nätet :d
Och travhingstar finns ju inte i den kalendern?

Det finns tyvärr ingenting motsvarande halvblodshingstkatalogen på nätet :( Den är ju bra för då kan man jämföra alla hingstars exteriör, prestation, pris etc!

Vad gäller de andra raserna finns det dom här på Buke som är mycket bättre på dom än vad jag är, så om du väntar lite får du säkert info av dom! :)

Jag ska betäcka mitt sto med en halvblodshingst (skäck),
han börjar att betäcka den 17 maj.
Hingsten heter Sam´s Maverick och blir avelsvärderad om några veckor. Han är en super fin skäck hingst.
Det står en annons om han i Hästfynd, kolla där!

*lånar knapp*
Inom travet är det så att du "får inte" använda en hingst som den inte är godkänd. Du får använda icke godkända hingstar på egna ston..
Är det inte likadant inom annan avel?
Skulle jag betäcka med icke godkänd hingst kan jag då registrera avkomman osv?

Ha, ha. Han är skäck och antaligen billig, vad spelar omdömet för roll då ?

Svart till älgen: I hbl aveln FÅR man betäcka med hingstar som är endast avelsvärderade, men de behöver inte vara godkända. Det finns massor av sådana hingstar. Man får registrera avkomman men den får inte gröna papper, dvs den får inte vara med i årgångstävlingar och sånt.

I halvblodsaveln får man bara använda icke godkända eller avelsvärderade hingstar till sina egna ston.

Jag tycker att du ska satsa på en godkänd hingst oavsett vilken ras du väljer. Även om du i dag tänker dig att du ska behålla avkomman själv kan livet förändras så pass att du måste sälja avkomman, och då är en häst fallen efter en godkänd hingst mycket mer attraktiv än en efter en icke godkänd.

Arabhingstar kan Du hitta på denna sidan:
http://www.runnbacken.org/svenskaarabhingstar.htm

och även på denna sidan:
http://www.sahf.se klicka på Stuterier så kan Du se enskilda stuteriers hemsida

och på denna sidan:
http://user.tninet.se/~fiw171i/index.html

Halvblod och travare kan Du bl.a. hitta på denna sidan:
http://www.avel.nu

Mitt råd! Ring till hingstägaren, åk och titta på hingsten (och ev. avkommor) INNAN Du bestämmer Dig...Ta inte första bästa, närmaste och billigaste! Den KAN vara bra men den kan lika gärna vara "skit".....Lägg helrre till lite mer pengar och ta Dig tid att åka till en hingst även om den inte står nästgårds!

Mitt råd! Ring till hingstägaren, åk och titta på hingsten (och ev. avkommor) INNAN Du bestämmer Dig...Ta inte första bästa, närmaste och billigaste! Den KAN vara bra men den kan lika gärna vara "skit".....Lägg helrre till lite mer pengar och ta Dig tid att åka till en hingst även om den inte står nästgårds!

:bow: :bow: :bow:

Xeline!!!!!!!!Vad menar du???????? :devil:

Ha Ha Ha han är skäck?
Har du problem med skäckar eller?
Om inte du gillar skäck så låt det vara för dig själv.
Det finns faktiskt dom som gillar skäckar och billig vad menar du med billig?
Diskutera som en vuxen människa och inte som en fjortis.

Hmmm jag måste säga att jag funderar självt...som du ser så både gillar jag och äger skäckar.

Denna hingst som du funderar på att betäcka med skulle ju visats på bruksprovet om jag minns rätt men blev struken.Varför ska han nu då "bara" avelsvärderas istället?

Då finns det ju andra hingstar att välja på kanske som skäcken Ace of Hearts...i och för sej inte godkänd...men du vet hans exteriöra siffror samt att han har hyfsat god hoppförmåga(blev väl nr 3 av de i samma åldersklass?).

Ja,ja var och en väljer som den vill...jag bara menar att jag förstår hur en del tänker ibland.

Sam´s Maverick var inte med på bruksprovet pga att han vart halt och inget annat.
Nu ska han visas upp i gävle för att bli avelsvärderad, då han vart halt lagom till bruksprovet.
Jag står i samma stall som Sam´s Maverick och vet att han är en bra hingst till mitt sto.
Sam´s Maverick är född på samma stall som Ace of Hearts står på nu. Jag känner till den hingsten redan men ser inte att Sam´s Maverick skulle vara sämre än han.
Sam´s Mavericks far är Sambesi och han är en känd Halvblodshingst.

Sam´s Mavericks far är Sambesi och han är en känd Halvblodshingst.

Men inte godkänd, endast avelsvärderad.

Ace of heart har As de thurin som pappa som var godkänd för avel innan han dog för ca 2 år sedan.

Vad dom menar är att dom tycker att du inte skall välja en hingst efter färgen, utan efter extriör m.m.

Kolla in andra godkända halvblods hingstar så kanske du hittar något som passar mkt bättre än denna icke godkända skäck hingst.

Ja eller varför inte ansöka om sperma import på läckre godkände skäckhingsten Icon som har egna meriter i svår dressyr samt avkommor på grand prix nivå i både hopp och dressyr?

Då hade du ju fått gröna papper på din avkomma om stoet är ett halvblod.Ja det är bara ett tips!

Icon uppfyller alla kriterier på såväl eget godkännande och meriter samt avkommermeriter.Kolla in Icon här:

http://gwranch.users.ixpres.com/icon.htm

Att Sam´s Maverick blev halt var inget jag visste.Ace of Hearts är inte godkänd...men nog känns det som lite mer i "bagaget" att han ändå deltagit i bruksprovet...det är ju ändå ett riktigt bruksprov...inget sådant där skämt som de har vid avelsvärderingstillfällena för "allmäna raser".

Ni får ursäkta men jag har själv haft en hingst som deltagit vid en allmän avelsvärdering och jag tycker det är rena rama skämtet.Jag ville då att det skulle anordnas riktiga bruksprov för dessa färgade hästar...men,men de var allt för många som gillade att gå den mera enkla vägen....tyvärr.

Visst finns det bra hingstar som idag enbart är avelsvärderade...tex Chicago Z,Chabloon etc...men dessa har dessutom visat vad de gått för på tävlingsbanan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka