Välja hingst

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är prioriterat. Bomba med förslag och motivering.

Befinner mig i södra Sverige men avstånd spelar i detta fall ingen roll.
 
https://hestur.sifavel.se/stallion_seasons

Vill Du ha svart avkomma så ska hingsten vara EE se nedan.
Min häst är efter Svart hingst som inte har dubbel EE, så det kan bli både skimmel, brun, fux , mm
Jag är inte en fena på hingstar eller färglära men detta är grunden för vilken färg avkomman kan få.

"En genbas är uppbyggd med gener i par, det vill säga att varje färggen en häst kan ha kan vara antingen enkel, dubbel eller avsaknad. Ett anlag kan vara dominant, vilket betyder att det räcker med ett för att det ska synas på hästen, eller så kan det vara reccessivt, vilket betyder att det krävs dubbla anlag för att synas, annars ligger det bara dolt.

I grunden är alla hästar antingen röda eller svarta. Anlaget heter Extension och betäcknas E. E står för det svarta anlaget som är dominant, alltså räcker det med ett E för att hästen ska bli svart. Avsaknad av den svarta färgen betäcknas e och blir rött. En häst kan alltså ha kombinationen EE, Ee, eE eller ee som första par. EE, Ee och eE ger alla en svart häst men EE ger en s.k. homozygot svart, den har dubbla svarta anlag vilket gör att den inte kan ge röda avkommor (se korsningsschemat nedan). En häst med Ee/eE är också svart, men bärare av ett rött anlag."
 
Viking från Österåker.
Har du råd och ett sto som är lätt att få dräktigt (Viking har lite dålig dräktighetsprocent) är han ett bra val.
 
https://hestur.sifavel.se/stallion_seasons

Vill Du ha svart avkomma så ska hingsten vara EE se nedan.
Min häst är efter Svart hingst som inte har dubbel EE, så det kan bli både skimmel, brun, fux , mm
Jag är inte en fena på hingstar eller färglära men detta är grunden för vilken färg avkomman kan få.

"En genbas är uppbyggd med gener i par, det vill säga att varje färggen en häst kan ha kan vara antingen enkel, dubbel eller avsaknad. Ett anlag kan vara dominant, vilket betyder att det räcker med ett för att det ska synas på hästen, eller så kan det vara reccessivt, vilket betyder att det krävs dubbla anlag för att synas, annars ligger det bara dolt.

I grunden är alla hästar antingen röda eller svarta. Anlaget heter Extension och betäcknas E. E står för det svarta anlaget som är dominant, alltså räcker det med ett E för att hästen ska bli svart. Avsaknad av den svarta färgen betäcknas e och blir rött. En häst kan alltså ha kombinationen EE, Ee, eE eller ee som första par. EE, Ee och eE ger alla en svart häst men EE ger en s.k. homozygot svart, den har dubbla svarta anlag vilket gör att den inte kan ge röda avkommor (se korsningsschemat nedan). En häst med Ee/eE är också svart, men bärare av ett rött anlag."
Det finns tre baser, brun, svart och röd. Brunblack är originalet, sen har allt muterat ifrån den, EE AA DD. E har förmågan att producera både svart och rött pigment, annars hade bruna hästar inte kunnat ha rött pigment. EE är homozygot dominant extension och hittas hos både bruna och svarta hästar :) Agouti säger vart det svarta pigmentet ska ta vägen. Agouti och extension måste ses på ihop för att avgöra vilken bas hästen är av.

Brun Ee/EE AA/Aa, svart Ee/EE aa, röd ee AA/Aa/aa
 
Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är prioriterat. Bomba med förslag och motivering.

Befinner mig i södra Sverige men avstånd spelar i detta fall ingen roll.

Eldjárn frá Skipaskaga. Visserligen fux men en fantastisk häst. Blup på 127, svensk mästare i A-flokk i år, bedömd 8.72 med 9 för tölt, pass, ridbarhet och helhetsintryck, 10 för man och svans (fux med ljus låååång man o svans). Var själv Landsmót-vinnare som 4-åring och är också pappa till årets högst bedömda hingst på Landsmót, 5-årige Hrókur frá Skipaskaga. Han är stor, 150 cm, och har stora rörelser. Dessutom lugn, snäll och vänlig mot både människor och ston :) Finns utanför Perstorp i Skåne.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
773
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 974
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 408
Senast: bollen__
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 540
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp