Välja bort vägar?

Gramse

Trådstartare
Jag kör mer med min häst än rider nu för tiden och kan inte låta bli att fundera och oroas för fordonsmöten. Hästen har inga problem med möten av bil moppe traktor mm utan det jag är orolig för är om fordonet inte hinner stanna i tid tex i möte i en skarp kurva. Grusvägarna häromkring har många snäva kurvor och det går ju an att sitta på hästryggen för då kan jag ju styra ut betydligt längre än med vagn efter... Att då försöka välja bort de vägar med flest dumma krön och kurvor gör att det inte finns så många vägar kvar att köra på. Hur gör ni andra? Försöker hitta andra vägar eller "hoppas ni på det bästa"?

Jag hoppas typ på det bästa.......fan alltså, att det ska behöva vara så!!

Jag har inhandlat stingpinnar (de där med orange flagga man sätter på barncykeln) och hoppas på att någon kanske ser en före de kör på en.....
Dessutom funderar jag på att sätta en ut åt sidan också eftersom de kör så fasligt nära att det skjuter upp grus på vagnen.

Jag väljer bort fina körvägar tyvärr på grund av trafik, det är inte mycket men de som kör, kör inte bra.

Har nyligen mött en bil i full fart i ett backkrön trots att jag hade massvis med reflexer och även cykelflagga på vagnen, det var så jäkla nära att han inte kunde stanna, sedan dess är jag ännu mer försiktig. Det är tråkigt men samtidigt litar jag inte för fem öre på förarna med personbil, fyrhjuling, mc etc.
De som köra stora maskiner runt stallet däremot kör mycket mer försiktigt, de är jag faktiskt inte ett dugg orolig för, sedan ser de ju mycket längre också! Har mött fullastad timmerbil i en kurva med båda hästarna, och det var då bra mycket enklare än den där personbilen! Han körde ju sakta och hann med god marginal stanna vilket inte bilen gjorde!
Trafiken är mycket värre sedan det flyttade in några nya längre bort på vägen.

Ska skaffa fler flaggor och även sätta flagga åt sidan, bra tips :) Ser hellre ut som ett tivoli än riskera bli påkörd!

Ni båda tipsar om flaggor vilket ju kan vara en bra idé, synd att man är lite fåfäng bara ;) här är ju ingen vidare trafik precis men ändå tar oron lite överhand att det kan hända.. Och jag är absolut ingen erfaren kusk än och vet ju inte hur jag ska el kommer reagera vid ett möte o fordonet har hög hastighet. Min kompis undrade om jag inte kunde sätta ut varningsskyltar vid de mest knepiga kurvorna :) någon som vet om man ens får det el tror ni det triggar folk att köra fortare i så fall :confused:

Jag väljer bort fina körvägar tyvärr på grund av trafik, det är inte mycket men de som kör, kör inte bra.

Har nyligen mött en bil i full fart i ett backkrön trots att jag hade massvis med reflexer och även cykelflagga på vagnen, det var så jäkla nära att han inte kunde stanna, sedan dess är jag ännu mer försiktig. Det är tråkigt men samtidigt litar jag inte för fem öre på förarna med personbil, fyrhjuling, mc etc.
De som köra stora maskiner runt stallet däremot kör mycket mer försiktigt, de är jag faktiskt inte ett dugg orolig för, sedan ser de ju mycket längre också! Har mött fullastad timmerbil i en kurva med båda hästarna, och det var då bra mycket enklare än den där personbilen! Han körde ju sakta och hann med god marginal stanna vilket inte bilen gjorde!
Trafiken är mycket värre sedan det flyttade in några nya längre bort på vägen.

Ska skaffa fler flaggor och även sätta flagga åt sidan, bra tips :) Ser hellre ut som ett tivoli än riskera bli påkörd!
Och hur gick det för er med mötet med personbilen förresten?? Hur reagerade hästen? För föraren fick väl tvärnita antar jag?:crazy:

Ja, han fick tvärnita så det tjöt i däcken och bilen dog i all hast.. :nailbiting: Blev fina spår på asfalten och i dikeskanten där han kastade ut bilen.. Hästen gjorde tvärnit på hasorna (kom i skritt som tur var) och formligen hoppade bakåt några steg, sedan lyssnade hon till mig igen och lugnade sig direkt :love: 23 år dam som har mycket rutin i det mesta, men KAN vara osäker i trafik då hon varit med om otäcka saker, om det händer plötsligt, så hon var mycket duktig!

Lite därav jag undviker sådana vägar ute om jag kan, hon kan vara lite osäker när det kommer hastigt mot henne men blir bättre ju mer man kör.

Var själv lite med på noterna som tur var då jag på något vis insåg att bilen inte tänkte stanna, innan jag för sent upptäckte att han inte såg oss, alls.. Går inte att köra undan alls där heller.
Var på henne framåt så hon inte skulle försöka kasta sig runt. Ett under att man hann med att tänka, men man har fått sin beskärda del av sånt och nåt lär man sig väl under tiden man råkar ut för saker.

Skulle jag välja bort körvägar pga trafik, då skulle jag få stanna med hästarna på går´n...tyvärr :(
Ja trafik går ju inte undvika om man inte bor på ett riktigt bra ställe, men dessa fördömda kurvor är ju rena skräpet.. Är därför jag funderar på om en kunde fixa egna varningsskyltar o sätta upp på lämpliga ställen. Men tråkigt som satan att behöva sitta och vara nervös när man egentligen borde njuta. Och sedan funderar jag vidare på om man vågar ta med sej någon mer i vagnen? För hur fasen skulle en må om det hände den personen något och det orsakas av en person modell yngre som gillar att gasa fort i skogen? Ja det finns många "tänk om"....

Jag kör mer med min häst än rider nu för tiden och kan inte låta bli att fundera och oroas för fordonsmöten. Hästen har inga problem med möten av bil moppe traktor mm utan det jag är orolig för är om fordonet inte hinner stanna i tid tex i möte i en skarp kurva. Grusvägarna häromkring har många snäva kurvor och det går ju an att sitta på hästryggen för då kan jag ju styra ut betydligt längre än med vagn efter... Att då försöka välja bort de vägar med flest dumma krön och kurvor gör att det inte finns så många vägar kvar att köra på. Hur gör ni andra? Försöker hitta andra vägar eller "hoppas ni på det bästa"?

Har aldrig sett detta som ett problem..
Vid smala vägar så håller jag bara så mkt jag kan till dikeskanten vid en kurva och möter jag en bil mitt i kurvan så har alla bilar saktat in utan problem.
En väg jag kör på är så smal att 2 bilar med nöd och näppe kan mötas, har mött både traktorer och lastbilar på denna väg.... utan problem=)

Har aldrig sett detta som ett problem..
Vid smala vägar så håller jag bara så mkt jag kan till dikeskanten vid en kurva och möter jag en bil mitt i kurvan så har alla bilar saktat in utan problem.
En väg jag kör på är så smal att 2 bilar med nöd och näppe kan mötas, har mött både traktorer och lastbilar på denna väg.... utan problem=)
Ja jag kanske överdriver, det blir ju lite att man förstorar upp saker man inte varit utför tidigare. Men ibland när jag är ute kan jag se att någon räjsat med sin bil av spåren att döma. Och då går väl tankarna igång när jag inte känner mej 100 som kusk än :)

Ja jag kanske överdriver, det blir ju lite att man förstorar upp saker man inte varit utför tidigare. Men ibland när jag är ute kan jag se att någon räjsat med sin bil av spåren att döma. Och då går väl tankarna igång när jag inte känner mej 100 som kusk än :)

De allra flesta billister rejsar inte i en snäv kurva där sikten är noll, gör ont å krocka med en annan bil=)
Men på en raksträcka med god sikt kan till å med jag sladda lite :D

De allra flesta billister rejsar inte i en snäv kurva där sikten är noll, gör ont å krocka med en annan bil=)
Men på en raksträcka med god sikt kan till å med jag sladda lite :D
Japp jag är inte oskyldig till att gasa ibland heller men jag ser ju vad jag ser ;) nu menar jag ju inte dom värsta kurvorna utan krön tex. Åkte med en kompis i hennes bil häromdagen som inte är så hemma på byvägarna häromkring och hon låg mitt i vägen i god hastighet i ett krön som man inte ser över innan det är en bil eller häst i vägen.

Jag har tröttnat på fjantar som inte kan respektera en häst med vagn så jag kör helt enkelt mitt på vägen (på de mindre vägar jag hålls på, de större undviker jag) tills jag kommer till lämplig plats där de kan köra om eller mötas. Oftast travar jag fram dit för att visa lite Good Will och så vinkar jag glatt och de allra flesta vinkar lika snällt tillbaka och ler:)

Jag undviker vägar som är för smala för möten och det inte finns möjlighet för mig eller mötande bil att gå ut i kanten. Men det är mest för att det blir så himla tjorvigt...

Kurviga vägar är dock inte ett hinder, så länge dom är nog breda:)

Jag undviker vägar som är för smala för möten och det inte finns möjlighet för mig eller mötande bil att gå ut i kanten. Men det är mest för att det blir så himla tjorvigt...

Kurviga vägar är dock inte ett hinder, så länge dom är nog breda:)

Som sagt överanalyserar säkert och det pga osäkerhet som fortfarande hänger över mej.. Men ju mer man kör ju bättre bör självförtroendet förhoppningsvis bli, beroende på kommande erfarenheter.. Har bara kört med rockard hittills och ska snart byta till fyrhjulig vagn. Då blir det säkert nya tankar som snurrar igång;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
Hundträning Nästan dagligen möter jag hundägare som väljer att sätta sin hund när jag passerar med min. Vissa försöker även avleda men de flesta...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 690
Senast: Sleepan
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka