Jag är kritisk till blup av flera skäl. Bland annat för att det är felaktigheter i det och att fälttävlan öht inte finns med ej heller internationella tävlingsresultat. Dessutom så vet jag att resultat korrigeras utefter var ett prov (treårs eller kvalitets) har gått av stapeln - för mig känns det fullkomligt bisarrt att nån pappersnisse ska avgöra sånt. jag kan läsa siffror, men jag skulle ALDRIG köpa ett sto bara pga blup eller ännu värre pga stjärnorna (det systemet är ännu knäppare om du frågar mig).
När det gäller mödernelinjer så tror jag att avelsfolk är mer intresserade än tävingsryttare faktiskt. Att framgångsrika uppfödare skaffar ett nätverk av både folk som kan visa och ta fram deras hästar och så småningom tävla är en jättestor och viktig faktor. Jag tror att möjligheten till kvalitativ utbildning är helt avgörande för att sälja hästarna, en uppfödare som har ett par tre framgångsrika uppfödningar säljer fölen lättare senare. Att kunna vara kräsen med vart fölen hamnar är en förmån.
Ingen talade om att man skulle köpa ett sto endast utifrån BLUP eller prestationsklassystemet, däremot så är det för mig i alla fall ett plus i kanten. Och köpare tittar på BLUP de med, så orelevant är det inte även om BLUP inte skildrar hela verkligheten pga. ett antal problem med systemet.
Sedan finns det en anledning till att avelsfolk är intresserade av mödernet - En stolinje som gett prestation i flera generationer är en stark indikation på ett bra genetiskt material. Det bäddar för färre "missar" när man föder upp avkommor. Hur förklarar man annars att vissa ston endast lämnar diplom/högt tävlande avkommor, medan vissa lämnar väldigt blandat eller inga högt bedömda eller högt tävlande avkommor? Samt att det är STOR skillnad på att köpa ridhästar där köparen kan provrida, och att köpa föl. Där kan köparen endast kan gå på hur man klickar med individen, hur den ser ut och rör sig samt stammen. Det är därtill sällan rena nybörjare ger sig på att köpa dressyrföl, som är en investering. Oftare är det folk som letar framtida stjärnor/tävlingshästar, och då är stammen viktig för dem. Det måste locka på alla plan.