jag antar att det är mig du räknar dit.
Jag har inte lämnat tråden, bara haft annat för mig.
Och bara för att jag inte har fött upp 25 halvblodsavkommor själv, så betyder inte det att jag är utan erfarenheter utöver detta. Jag har flera nära vänner som är uppfödare och tar med även deras erfarenheter i det jag nämner. (jag skrev för övrigt ett svar på hur många häst jag försökt sälja de senaste åren, men sen hängde sig min dator och jag lät saken bero)
Och vad gäller blupsystemet så är det själva indexet jag menar har fått alldeles för stor betydelse i dagens avel. Många drar likhetstecken med blup.se vilket för mig är en sida där jag kan bläddra i stammar mm, likvärdigt med shetlandsponnyernas webstambok. Men blupindexet är för mig inte värt ett smack.
Det är ju trevligt athena att merparten av dina spekulanter är intresserade av stostammar också. Den erfarenheten är det långt ifrån alla som har, kanske gäller det framförallt de mindre/nyare uppfödarna som inte ännu har gjort sig något namn. Långt ifrån alla hästköpare har insett det som uppfödarna vetat länge.
Sen är nog min uppfattning att om man vill sälja föl, så använd årets poppishingstar. Följ strömmen... Helst ska det vara ett supersto med poppisstam också. Det går säkert att sälja. Det är dock inte alltid så att uppfödarnas poppishingstar är desamma som de ryttarna/köparna önskar avkommor efter.
För många år sedan sa jag något i stil med att vi uppfödare måste vara synska, för när vi gör våra hingstval och väljer ut våra ston, det är då vi ska försöka lista ut vad ryttarna kommer vilja ha att rida på om 5 eller 10 år...
När jag tänker avel så söker jag ett sto med de egenskaper jag vill ha hos en ridhäst. Vad hon har för färg på staplarna i blup är ointressant, stammen är givetvis intressant men inte högsta prio. När hon sätts i avel väljer jag en hingst som jag tror kan komplettera henne för att ge en avkomma med minst samma goda egenskaper som ridhäst som mammans. Det är inte alls säkert att det är någon poppishingst jag väljer. Mitt mål är att det ska bli en bra avkomma och det kan det bevisligen bli oavsett vad det är för färg på staplarna i blup...
Jag är kanske inte som medeluppfödaren när det gäller avelsarbete, för jag väljer gärna att gå mina egna vägar. Jag har måhända åsikter, tankar och ideer som inte är som alla andras. Borde jag därmed hålla tyst och inte uttala mig i såna här trådar? Sorry, men det kommer inte hända...