När jag valde hingst förra året så valde jag mellan far och son, antingen vara med på ett säkert tåg eller "först" med det senaste.
(Jag och @athena valde för övrigt samma hingst, sonen )
Å jäklars vilka fina fölungar det blev !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag valde hingst förra året så valde jag mellan far och son, antingen vara med på ett säkert tåg eller "först" med det senaste.
(Jag och @athena valde för övrigt samma hingst, sonen )
Å jäklars vilka fina fölungar det blev !
Ja gudars! Tänk om man kunde lägga vantarna på en sån spottat ur sig massor av fina avkommor redan DET vore drömmen för mig, men jag inser ju att ingen uppfödare med sina sinnen i behåll säljer ett sånt sto - då återstår att hitta det själv. Att köpa ett stoföl undran dylikt sto är ju förstås en möjlighet - men också en stor risk, dels lär det kosta mycket (med all rätt) och dels vill i allafall jag ha lite meriter på stoet och då kostar det ännu mer iom att jag inte kan utbilda själv - sen gäller det ju att den är fertil också.
Jag såg ett elitsto för inte så länge sen som var till salu, 50' dräktig kostade hon då - skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa henne.
Jodå det finns uppfödare som säljer sådana ston. De som har fler ston i stallet än de för tillfället behöver. Nu syftar jag inte på att stoet är Elit vid försäljning utan kanske är A premierad på låt säga 4 avkommor men den enskilda uppfödaren är klar med henne i sin avel. Kanske redan har en lovande avkomma undan henne. Då säljer uppfödaren till nästa uppfödare som kommer ta minst två avkommor ytterligare. När de stoet får Elit (om det lyckas) vinner två uppfödare på det!
Ibland tror jag uppfödare tjänar på att byta med varandra. Där kan stonas värde på marknaden öka! Det gynnar alla uppfödare. Sedan finns det de som har ston som de såklart aldrig släpper till priset de erbjuds.
Jodå det finns uppfödare som säljer sådana ston. De som har fler ston i stallet än de för tillfället behöver. Nu syftar jag inte på att stoet är Elit vid försäljning utan kanske är A premierad på låt säga 4 avkommor men den enskilda uppfödaren är klar med henne i sin avel. Kanske redan har en lovande avkomma undan henne. Då säljer uppfödaren till nästa uppfödare som kommer ta minst två avkommor ytterligare. När de stoet får Elit (om det lyckas) vinner två uppfödare på det!
Ibland tror jag uppfödare tjänar på att byta med varandra. Där kan stonas värde på marknaden öka! Det gynnar alla uppfödare. Sedan finns det de som har ston som de såklart aldrig släpper till priset de erbjuds.
Ja, jag är supernöjd med min - fast jag grämer arslet av mig att han inte travade alls på visningen, satan i gatan vad han kan röra sig i trav och galopp...
Ni som avlar mycket och ser på sto- och/eller hingststammar. Hur ser ni på det faktum att det ju bara är 50% av stoet (damma gäller ju för hingstar) som kommer med till avkomman?
Det betyder ju i förlängningen att 50% av stoet också försvinner. Vad som försvinner vet man ju egentligen inte, vi vet ju bara de synliga delarna.
Efter bara 5 generationer finns i teorin bara 3,1% av det stoet kvar i avkomman. Tycker ni att man fortfarande kan prata om stostam då?
Ja eftersom de led som lyckas ofta för med sig dominanta egenskaper som kan ha funnits långt tillbaka.
Nu får gärna de mer erfarna fylla i med bättre valda ord. Men det är inte 50% som blir 25% osv. Så räknar ofta de som pysslar med blandrasavel. Här är målet förädling/förbättring. Du förstärker de egenskaper du vill ha med rätt matchning. Om och om igen..
Jag förstår resonemanget men det är ju egentligen så himla vagt, tänker jag. Vi VET inte vad som nedärvs och i vilken grad vissa saker nedärvs, vi har ju bara tankar och egna eller andras erfarenheter.
Man trodde saker om färgnedärvning förr också som bevisats vara fel (och rätt iofs). Men gener går liksom inte att "bråka" med.
En genetiker gjorde mig uppmärksam på detta på en föreläsning och rent siffermässigt så kan det inte vara frågan om nedärvning. Eller, man ska ha en jävla tur om just det nedärvs. Man får ju inte glömma att på en individ med möderne på 3,1% har 96,9% andra gener.
I de få procenten kan ju inte allt gott vara från det första stoet. Förstår ni vad jag menar? Det skulle ju kunna vara så men sannolikheten är ju egentligen obefintlig.
Personen ville dock inte att man skulle sluta prata om sto- eller hingststammar för att det var historiskt intressant.
Men de stärkta delarna i avel beror ju på kombinationen egentligen, inte en linje av ston eller hingstar.
En bra linje kan ju egentligen vara bra kombinationer.
Å andra sidan så borde det dock vara så att ett speciellt sto eller hingst kan vara en bra nedärvare i första led. Just de gener ger ett resultat i de flesta kombinationer men varje led måste något sorteras bort, iallfall 50% av mamman OCH pappan.
Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Du vet inte exakt vad som nedärvs. Du vet inte heller om det helt plötsligt uppstår en mutation, bra eller dålig. Det kan komma ut något helt annat än förväntat. Men det är där du kan använda dig av bla systemet BLUP. Sannolikheten kring vad du KAN förvänta dig. Genom att studera hur olika stammar ser ut kan du tex upptäcka vad de generellt nedärver.
Om du tex tittar på hingsten Don Primero så ser du att han är liten. Efter ett antal avkommor med flera olika ston så ser man att han trots sin låga mankhöjd lämnar större avkommor. Hans gener för storleken är inte dominanta. Det vet man inte nödvändigtvis från början. Det visar sig under tidens gång. Av samma anledning plockas individer som är bra själva men sämre för avel ur aveln om de nedärver oönskade gener.
Kommer du att visa honom igen?
Tänker att det svider när du som uppfödare vet att något påverkade bedömningen och att han kan få högre resultat. Säljer man då eller behåller man och visar framöver igen?
Kanske svårt att svara på..
Så här står det i reglerna för travhästar:Jag kan svara: Hur lång tid som helst. Så vitt man vet än iaf. När jag gick seminkursen på Flyinge för några år sen fanns t ex doser från Utrillo kvar.
Inom travet är det dock inte tillåtet (jag tror man får använda dem säsongen ut om de dör och ev ytterligare ett år? @Masse vet nog mer). Inom SWB och varmblodsaveln i Europa är det bara att köra på.
Jag håller med dig även om jag varken kan läsa BLUP eller kan något alls om halvblodsavel.
Du har ju helt rätt. Jag menar bara att när vi kommer längre bort från de individerna så är osäkerheten ännu större och det knappast kan vara frågan om DNA från en häst som är fem generationer bort utan kombinationen i sig eller indiden som ärver ner starkt.
Jag håller med dig även om jag varken kan läsa BLUP eller kan något alls om halvblodsavel.
Du har ju helt rätt. Jag menar bara att när vi kommer längre bort från de individerna så är osäkerheten ännu större och det knappast kan vara frågan om DNA från en häst som är fem generationer bort utan kombinationen i sig eller indiden som ärver ner starkt.
Annars när det gäller ridhästar så har jag ett antal doser liggande från KP Sirocco, som jag inte vet om han är död men han är född 1990 och har varit valack länge.
Men chansen finns ännu. Jag har nog 60 stora doser (om jag kommer ihåg rätt) jag har bara fel ston att använda dom på.Måste få OT:a och reflektera över att det var tråkigt att han inte användes mer. Väl avvägd stam med elitpappa (även om det var i Danmark, här användes han ju knappt) och elitmorfar ihop med bra xx och egna meriter
Men chansen finns ännu. Jag har nog 60 stora doser (om jag kommer ihåg rätt) jag har bara fel ston att använda dom på.
Han skulle säkert passa min oranga fröken men hon ska ju inte betäckas