Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Haken är att när man hämtar sin världsbild från avpixlat så har världsbilden inte så mycket med verkligheten att göra. Man får helt enkelt för sig att problem som inte finns existerar.

Det är liksom lite hopplöst att komma med förslag på att lösa det som inte behöver lösas.

Vilken är din tolkning på det här?
http://vimeo.com/19921232
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om utgångsläget är att man som svensk ser sina värdegrunder och ideal som moraliskt och etiskt överlägsna så

så är det en rasistisk utgångspunkt

ett rasistiskt sätt att betrakta världen.

de svar en sådan rasistisk person kommer att få på sina funderingar om hur saker fungerar, kommer att vara rasistiskt, eftersom utgångspunkten var att den egna rasistiska värdegrunden är överlägsen andra.

varje gång en person med ovanstående utgångspunkt låssas tänka kommer den personen att komma till samma svar. att vederbörandes värderingar är överlägsna och alla andras är fel.

Kan bara inte låta bli att gnugga in det...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Fast du vill inte använda bromsmediciner, inte ens kondom. Utan du är inne på celibat. Den krångligaste lösningen som ger minst effekr. Resursslöseri kallas det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så länge en man bara behöver hävda okunskap så kommer i stort sett ingen som inte vill kunna dömas till våltäkt.


Snart kommer det väl även fungera på en överfallsvåldäkt, vem vet tjejen kanske haft fantasier om den typen av sex....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

KL

Den våldtäktsåtalade mannen såg kvinnan ramla omkull utanför restaurangen och sa i rätten att han bara ville hjälpa henne.

Hon visade sig ha 2.0-2.5 promille i blodet. Men ändå anses han inte ha förstått att hon var full och frias från våldtäkt.
http://touch.metro.se/goteborg/vald...nnan-var-redlost-berusad/EVHnaz!wzjrt8ExAZ8w/

Var det inte sådant den senaste lagändringen skulle förhindra?

Med resarvation för att jag inte satt mig in i det här fallet...

Jag tycker det blir mer och mer tydligt att domstolarna faktiskt inte dömer enligt lagstiftarens intentioner. Så frågan är hur man kan ändra på det. Att ändra lagen verker ju inte hjälpa. Domstolarna lever i sin egen lilla värld ändå.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag vill nog se domen innan jag tror på Metro.
Jag undrar om det verkligen står att han; -Inte förstod att hon var berusad, eller om det står; -Inte förstod att hon var "så" berusad.
Oavsett det så låste han in henne och snodde hennes mobil, han förstod nog mycket väl att han var ute på hal is.

Det känns som domstolarna är ute på någon slags uppfostringskorståg. Modell: Nu ska vi se till så kvinnorna slutar supa. För ni får skylla er själva om ni blir utsatta för brott.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det känns som domstolarna är ute på någon slags uppfostringskorståg. Modell: Nu ska vi se till så kvinnorna slutar supa. För ni får skylla er själva om ni blir utsatta för brott.

Mina spekulationer går i ännu värre riktningar. Jag får idéer om att just jurister (och nämndemän, vilket gör det hela ännu mer galet) är på gränsen till sexförbrytare allesammans, med en kvinnosyn från helvetet.

Man får ju intrycket av de här omdiskuterade domarna att man i domstolarna helt enkelt inte vet skillnaden mellan att ha sex med någon som vill ha det och att förgripa sig mot någon.

Det är så obehagligt att tänka på att jag verkligen hoppas att jag har fel.

(Och jag vet att jag generaliserar osv. Det är en förflugen tanke som drabbar mig, det här, inget annat.)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

De citerar ur domen:

I fallet från Göteborg anser tingsrätten att det ”inte är utrett att X förstått eller varit medveten om att målsäganden befunnit sig i en särskilt utsatt situation. Det är därför inte tillräckligt bevisat att X begått gärningen med uppsåt”.

Jag börjar undra vad som ska krävas för att en domstol ska anse att en man har förstått. De verkar tänka att män är djur.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja det är kränkande mot män och deras intelligens också. Är det så att det är normalt för män att inte kunna avgöra om någon är starkt berusad (eller sjuk så de uppträder som de är berusade)?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

De citerar ur domen:



Jag börjar undra vad som ska krävas för att en domstol ska anse att en man har förstått. De verkar tänka att män är djur.

Inte ens det. Mina hundar ser snabbt på någons kroppspråk om de är på fyllan. Män däremot verkar förväntas leva med en påse över huvudet, hörselkåpor och inandningsskydd för att slippa känna doften av sprit. 2 promille, ramlade och blev liggande utanför krogen men han fattade inte att hon var på pickalurven? BS!!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Mina spekulationer går i ännu värre riktningar. Jag får idéer om att just jurister (och nämndemän, vilket gör det hela ännu mer galet) är på gränsen till sexförbrytare allesammans, med en kvinnosyn från helvetet.

Man får ju intrycket av de här omdiskuterade domarna att man i domstolarna helt enkelt inte vet skillnaden mellan att ha sex med någon som vill ha det och att förgripa sig mot någon.

Det är så obehagligt att tänka på att jag verkligen hoppas att jag har fel.

(Och jag vet att jag generaliserar osv. Det är en förflugen tanke som drabbar mig, det här, inget annat.)

Hur obehagligt det än är så börjar det se ut som den mest sannolika bilden.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

KL

Nu har jag just läst domen. Och den är märkligt nog väldigt lik den dom som tråden handlar om. Tingsrätten slår fast att målsäganden objektivt sett befunnit sig i en sådan utsatt position som lagen talar om, och att den åtalade, objektivt sett, utnyttjat detta. Men rätten anser att uppsåt saknas - alltså att det inte är utrett om den åtalade förstod att han utnyttjade hennes utsatta position.

När ska domstolarna sluta betrakta män som efterblivna?

Noterar också att den nämndeman som anförde skiljaktig mening, och ansåg att mannen borde dömas till fängelse eftersom han redan utanför restaurangen, när kvinnan föll omkull och blev liggande, borde ha förstått att hon inte var i stånd att freda sin sexuella integritet - var en kvinna.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

KL

Nu har jag just läst domen. Och den är märkligt nog väldigt lik den dom som tråden handlar om. Tingsrätten slår fast att målsäganden objektivt sett befunnit sig i en sådan utsatt position som lagen talar om, och att den åtalade, objektivt sett, utnyttjat detta. Men rätten anser att uppsåt saknas - alltså att det inte är utrett om den åtalade förstod att han utnyttjade hennes utsatta position.

När ska domstolarna sluta betrakta män som efterblivna?

Noterar också att den nämndeman som anförde skiljaktig mening, och ansåg att mannen borde dömas till fängelse eftersom han redan utanför restaurangen, när kvinnan föll omkull och blev liggande, borde ha förstått att hon inte var i stånd att freda sin sexuella integritet - var en kvinna.

Enligt mitt sätt att tänka så borde han ju dömas till rättspsykiatrisk vård om han nu inte förstod. Men rent juridskt fungerar det ju inte så.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Mina spekulationer går i ännu värre riktningar. Jag får idéer om att just jurister (och nämndemän, vilket gör det hela ännu mer galet) är på gränsen till sexförbrytare allesammans, med en kvinnosyn från helvetet.

Man får ju intrycket av de här omdiskuterade domarna att man i domstolarna helt enkelt inte vet skillnaden mellan att ha sex med någon som vill ha det och att förgripa sig mot någon.

Det är så obehagligt att tänka på att jag verkligen hoppas att jag har fel.

(Och jag vet att jag generaliserar osv. Det är en förflugen tanke som drabbar mig, det här, inget annat.)

Jag tror snarare att de är helt fast i sina egna juridska teorier och inte ser att det faktiskt handlar om människor.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag börjar undra vad som ska krävas för att en domstol ska anse att en man har förstått. De verkar tänka att män är djur.
Ja visst undrar man vad som krävs, det är ingen hejd på idiotin. Samhället är sjukt alltså.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja det är kränkande mot män och deras intelligens också. Är det så att det är normalt för män att inte kunna avgöra om någon är starkt berusad (eller sjuk så de uppträder som de är berusade)?

Om det gäller grupp män som också tycker det är helt omöjligt att avgöra om den man har sex med är med på det hela eller inte, så är man ju benägen att svara ja. Sen kan man ju fråga sig om sådana människor ska gå fritt på stan, rimligare är väl kanske nån typ av slutenvård?

Normala män(niskor) torde inte ha problem med att inse sådant.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sen kan man ju fråga sig om sådana människor ska gå fritt på stan, rimligare är väl kanske nån typ av slutenvård?
Ja, den här typen av domar pekar på två problem.

Dels verkar det ställas orimligt låga krav på vad män bör förstå.

Dels visar det sig att det är fritt fram att våldta så länge man inte förstår att man våldtar. Inget straff, varken fängelse eller vård, bara ut i samhället och fortsätta våldta.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Dels visar det sig att det är fritt fram att våldta så länge man inte förstår att man våldtar. Inget straff, varken fängelse eller vård, bara ut i samhället och fortsätta våldta.

Snarare att det är fritt fram att våldta så länge det inte kan bevisas att man förstått. Hävda att man inte förstått kan man uppenbarligen alltid göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp