Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Snarare att det är fritt fram att våldta så länge det inte kan bevisas att man förstått. Hävda att man inte förstått kan man uppenbarligen alltid göra.
Precis, och det är i princip omöjligt att bevisa att någon förstått eftersom män inte förväntas förstå något alls, varken talspråk eller kroppsspråk.

Men säg att vi har en serievåldtäktsman som verkligen, genuint, inte förstår att hen våldtar utan tror att offren vill - personen är fortfarande en samhällsfara. Att hen inte förstår ändrar inte faktumet att personen våldtar och kommer undan både fängelse och vård. Är inte det här ett gigantiskt hål i lagstiftningen? Vill vi verkligen ha serievåldtäktsmän (som inte förstår att de våldtar) lösa i samhället? Borde vi inte ta problemet på lite större allvar och omhänderta dem så att de kan få vård och ändra sitt beteende? Det är ju ganska så bisarrt att en domstol kan komma fram till att en person är en våldtäktsman och sedan släppa honom fri utan någon som helst åtgärd, för han kan inte bevisas ha förstått att han våldtog.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Mörkertalet när det gäller våltäktsmän (och då menar jag trevliga killar som vinner kvinnors förtroende men som för eller senare tar sig friheter i förhållandet) är troligen enormt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

1,width=42,height=42.png
vaaldtaektsvaeskan_design.png


Våldtäktsväskan

Shoppingväska
Shoppingväska med fasta handtag och färgade ränder. Mått: 52 x 38 x 20 cm. Märke: BagBase

Detaljer
Eftersom svenskt rättsväsende har slagit fast att ett nej eller att vara medvetslöst tillstånd inte räcker om du vill undvika våldtäkt kommer här väskan som talar sitt tydliga språk. Perfekt att använda när du lämnar husets trygga vrå. All vinst går oavkortat till Kvinnofridslinjens arbete för kvinnor som utsatts för hot och våld.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

1,width=42,height=42.png
vaaldtaektsvaeskan_design.png


Våldtäktsväskan

Shoppingväska
Shoppingväska med fasta handtag och färgade ränder. Mått: 52 x 38 x 20 cm. Märke: BagBase

Detaljer
Eftersom svenskt rättsväsende har slagit fast att ett nej eller att vara medvetslöst tillstånd inte räcker om du vill undvika våldtäkt kommer här väskan som talar sitt tydliga språk. Perfekt att använda när du lämnar husets trygga vrå. All vinst går oavkortat till Kvinnofridslinjens arbete för kvinnor som utsatts för hot och våld.

Om du ska supa dig så redlös full så att du inte kan kommunicera, vore då inte ett kyskhetsbälte med kombinationslås säkrare?
Men samma villkor som bankkort gäller ju naturligtvis. ingen skriftlig kombination i kläder eller väska;)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tänkte i ungefär samma banor igår. Tidigare har jag resonerat ungefär Jaja, de här killarna vet hur svårt det är att bevisa, de chansar och kör stenhårt på att de inte förstod.

Men igår slog det mig plötsligt: tänk om de talar sant? Tänk om de faktiskt inte förstod? Då är det ju ännu värre än om de ljuger! En avgrund av brist på respekt för kvinnor öppnar sig isåfall. Och då är frågan om det ändå inte borde vara straffbart att så totalt brista i respekt.

En bra grej dock: regeringen ska se över lagstiftningen. Länk
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tror att många våldtäkter begås utan en uttalad intention att våldta och att många våldtäktsmän inte identifierar sig som våldtäktsmän. En våldtäktsman är fortfarande en läskig typ som klubbar ner tjejer i mörka buskage. Är man en sjyst kille kan man väl inte våldta, eller?

Tyvärr finns nog den där avgrunden av bristande respekt du talar om. Ett djupt, djupt problem som genomsyrar samhället.

Ska kika på din länk.

Sen kvarstår ju alla de våldtäkter där det väl aldrig kommer gå att få någon fälld - alla de som begås i hem utan vittnen och utan en massa blåmärken(det finns sätt att göra någon illa utan att det blir synliga spår och hot om våld lämnar inte heller märken). Dem kommer man kanske inte åt från straffänden, så att säga. Däremot finns det mycket mer att göra när det kommer till respekt och jämställdhet.

Naturligtvis är det viktigt att få folk fällda för brott som begås, men om en attitydförändring kan minska antalet våldtäkter som begås är det ju mycket värt. Där borde en samtyckeslag sända tydliga signaler, även om den inte leder till fler fällande domar.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tänkte i ungefär samma banor igår. Tidigare har jag resonerat ungefär Jaja, de här killarna vet hur svårt det är att bevisa, de chansar och kör stenhårt på att de inte förstod.

Men igår slog det mig plötsligt: tänk om de talar sant? Tänk om de faktiskt inte förstod? Då är det ju ännu värre än om de ljuger! En avgrund av brist på respekt för kvinnor öppnar sig isåfall. Och då är frågan om det ändå inte borde vara straffbart att så totalt brista i respekt.

En bra grej dock: regeringen ska se över lagstiftningen. Länk

Det är där människosynen och kvinnosynen kommer in. Den som har respekt för sin partner, betraktar den som en jämlike borde ha väldigt svårt att missa att denne våldtar. Saknar man däremot respekt och betraktar sig själv som den bättre parten som har rätt till sex på sina vilkor så lär det vara lång lättare att våldta av "misstag".
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

problemet är inte kvinnors kommunikation.

Säg så här, jag skulle inte dra hem ett sängsällskap jag hittat, liggande stupfull på gatan.

Dels för att jag föredrar att kunna föra ett vettigt samtal med sängsällskapet i fråga och dels för att att supa sig redlös och hamna på gatan , liggande på gatan, så uppvisar man att man inte är en människa som jag vill investera tid o känslor i.

Att händelsen sedan handfast pekar på just den formen av "riskbeteende" jag hela tiden pekat på och kritiserats för är en annan sak.

Mannen i fråga handlade fel, inte tu tal om annan.
Det skulle vara intressant att få reda på om killen själv var nykter den natten eller om hans berusning spelade in i de felbeslut han tog.
Sannolikheten att hovrätten ändrar domen får nog anses som stor.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är där människosynen och kvinnosynen kommer in. Den som har respekt för sin partner, betraktar den som en jämlike borde ha väldigt svårt att missa att denne våldtar. Saknar man däremot respekt och betraktar sig själv som den bättre parten som har rätt till sex på sina vilkor så lär det vara lång lättare att våldta av "misstag".

Ja eller helt enkelt en sexsyn där även kvinnor, inte bara män, är sexuella subjekt istället för objekt. Alltså där killen inte bara fortsätter för att "tjejer brukar ju vara lite mer passiva liksom, det ingår, och när de säger nej så ingår det liksom också."

Koltrast: nej precis, en schyst kille våldtar inte. En syn som Katarina Wennstam dissekerar så föredömligt i En riktig våldtäktsman.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sexsysnen på kvinnor är i mina ögon en del av kvinnosynen.

Jag har inte läst Katarina Wennstam, men för mig kan en man vara i högsta grad trevlig och vettig (socialt skolad) och ändå ha en taskig syn på relationen med sin partner, i synnerhet om droger av något slag bryter ner skalet.

Vissa män skulle aldrig kunan våldta vad som än händer, vissa blir skitstövlar under specialla omständigheter och andra är alltid skitstövlar.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sexsysnen på kvinnor är i mina ögon en del av kvinnosynen.

Jag har inte läst Katarina Wennstam, men för mig kan en man vara i högsta grad trevlig och vettig (socialt skolad) och ändå ha en taskig syn på relationen med sin partner, i synnerhet om droger av något slag bryter ner skalet.

Vissa män skulle aldrig kunan våldta vad som än händer, vissa blir skitstövlar under specialla omständigheter och andra är alltid skitstövlar.

De är med andra ord som människor är mest.
Majoriteten av mänskligheten har sunda förhållande sätt gentemot sina medmänniskor, minoriteten stjäl av, bedrar eller våldför sig på sina medmänniskor.
En del av oss människor trillar dit när ett tillfälle ges, en plånbok ligger framme eller en medmänniska befinner sig i ett försvarslöst läge.

Det gäller alltså att hålla koll på plånboken och inte ......
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Som nån annan redan svarar, eftersom ett NEJ inte är ett nej och vad man säger och visar inte spelar roll är väl en väska ett toppensätt att förklara saken tydligt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

du jämför nåns kropp med en sak, ett plastkort man kan spärra och få ersättning för.

Jag tycker att jag ska kunna hänga av mig min jacka på en restaurang utan att bli av med den.
Jag ska även kunna gå hem utan att bli våldtagen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Som nån annan redan svarar, eftersom ett NEJ inte är ett nej och vad man säger och visar inte spelar roll är väl en väska ett toppensätt att förklara saken tydligt.

Och eftersom verkligheten visar, att ett nej inte alltid accepteras så är ju ett kyskhetsbälte ett "säkerhetsbälte" om damen i fråga planerar att som i det här fallet supa sig redlös.

;)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

du jämför nåns kropp med en sak, ett plastkort man kan spärra och få ersättning för.

Jag tycker att jag ska kunna hänga av mig min jacka på en restaurang utan att bli av med den.
Jag ska även kunna gå hem utan att bli våldtagen.

Jag jämför en förbrytelse med en annan förbrytelse.
Jag gör samma jämförelse som samhället i övrigt, jag lägger till den jämförelsen en skadevärdering. Att förstöra någons liv fysiskt kan värderas lika högt som om man förstör dennes liv ekonomiskt. Försäkringsbolagen gör dessa krassa beräkningar dagligen. Att det rent brottsligt oftast värderas högre om man för att genomföra brottet använder våld eller hot om våld är väl också det självklart.

Sedan, hänger du av dig jackan obevakad så får du nog skylla dig själv + att jeppen som snodde din jacka begick en brottslig gärning. Samma sak om du super dig redlös och somnar i en park, den som då ev. våldför sig på dig, begår en brottslig gärning..som svårligen hade ägd rum om du gått hem och lagt dig innan du somnat...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

du jämför nåns kropp med en sak, ett plastkort man kan spärra och få ersättning för.

Jag tycker att jag ska kunna hänga av mig min jacka på en restaurang utan att bli av med den.
Jag ska även kunna gå hem utan att bli våldtagen.

Det säger en del om kvinnosynen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Många som har varit ute och festat har troligtvis vaknat upp naken bredvid någon och undrat va fan som hände igår. Vänder sig om och ser en inte allt för skön varelse ligga där som man aldrig skulle kunna tänka sig ha sex med i nyktert tillstånd. Hur man sedan går vidare efter det är olika, dom flesta biter i det sura äpplet och dricker kanske mindre nästa gång och någon annan kanske anser sig som våldtagen. Två aspackade människor kan hitta på mycket smart tillsammans. Vad som återstår dagen efter är en blandning av ångest och minnesluckor, för någon kanske t.o.m panikångest med psykiskt trauma som följd. Vaknat med ett troll, bort supen mobil, plånbok, trasiga kläder. Alla har vi olika psyken och en del väljer kanske att ”tränga/förneka/förvrida” bort sitt eget handlande för att kunna skylla det på den andra för att känna sig bättre själv. Att förneka/förtränga/förvrida bort obekväma fakta som man inte vill se är ju tex ganska vanligt här. Rätten ser båda och media vill göra ett scoop. Hur skall den andra parten dömas anser ni? (Detta har inget med något specifikt fall att göra)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Apropå kyskhetsbälte: Nu är ju inte endast ett fullbordat vaginalt samlag en våldtäkt. En våldtäkt kan vara såväl anal som oral. Skulle hon då också bära munkorg, tycker du?


6 kap. Om sexualbrott

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365).
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Den kassa kvinnosynen och bristen på respekt för kvinnors rätt till sina egna kroppar är ju problem som genomsyrar hela samhället. Våldtäkt ligger långt ut på skalan för vad som är accepterat och för hur stor skada det vållar, men det sker ju mängder av sexuella ofredanden, sexuellt tvång och allt vad det kan kallas. En klatch på rumpan, att bli upptryckt mot en vägg av en flåsande man, tafsande händer på bröst, kommentarer och inviter, sex genom tjat och övertalning ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp