Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Tyvärr så fungerar det inte så, inte i någon debatt, vare sig den är med lbb eller SD eller vad som helst som man inte håller med om

Den nuvarande strategin verkar inte heller fungera. Det är väl det som är problemet. (Demokratin verkar vara bättre på att hålla SD under kontroll, dock.)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

*kl*

Intressanta synpunkter på en lagändring:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18187062.ab

Han skriver bl a att ännu mer fokus kommer att riktas på offrets beteende med en samtyckeslag, vilket var huvudsaklig anledning för Riksåklagaren och Advokatsamfundet var emot en sådan lag.

Jag förstår inte riktigt skillnaden vid en samtyckeslag. Jag kan ju tycka att det redan är så. För inte fan får man ha sex med någon som inte samtycker. Men jag blandar nog ihop begreppen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag förstår inte riktigt skillnaden vid en samtyckeslag. Jag kan ju tycka att det redan är så. För inte fan får man ha sex med någon som inte samtycker. Men jag blandar nog ihop begreppen.

Nja, moraliskt ja. Men inte riktigt juridiskt tror jag. Jag vet dock inte riktigt vilken betydelse en samtyckeslag har, det var lite av min undran när jag startade tråden också...

Lagen säger nu:

Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Det står inte uttryckligen där att personen du har sex med ska ha gett sitt samtycke för att det inte ska vara brottsligt, det står att om du tvingar dig till sex med våld eller hot om våld så är det en brottslig gärning. I det senaste fallet är det konstaterat att tjejen blev tvingad mot sin vilja, men för att bli dömd krävs att 1. Killen menade att tvinga till sig sexet eller 2. Killen hade en misstanke om att det kunde vara tilltvingat, men gjorde inget åt det (=likgiltighetsuppsåt). Jag menar ju att likgiltighetsuppsåtet bör vara visat i detta fall, och om inte så vill jag se en lagändring (som naturligtvis ställer rimliga krav på rättssäkerheten) så att det går att fällas även för att strunta i den andres inställning.

I en samtyckeslag så tänker jag mig att det är en viss skillnad i betydelsen mellan att ha sex med någon mot dennes vilja och att med våld tvinga sig till sex, men att bevisläget är ungefär detsamma. Åklagaren har ju fortfarande att bevisa uppsåt (inklusive likgiltighetsuppsåt). Och kanske sämre möjlighet till teknisk bevisning eftersom det inte krävs inblandning av våld, men det borde väl inte öka risken för sämre rättssäkerhet för den åttalade.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Samtycke - hur tänker man sig det i praktiken? Att båda parter positivt ska uttala med ord att de vill ha sex (nu och med varandra, på det här sättet)?

Dvs allt annat än ett tydligt uttalat ja, betyder nej? Även i lagens mening?

Då borde sådant som tecken på våldsamt motstånd etc, få mindre juridisk betydelse ifråga om våldtäkt har ägt rum eller inte? (Om än kanske ändå inte alltid i bevisfrågan?)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Samtycke - hur tänker man sig det i praktiken? Att båda parter positivt ska uttala med ord att de vill ha sex (nu och med varandra, på det här sättet)?

Dvs allt annat än ett tydligt uttalat ja, betyder nej? Även i lagens mening?

Då borde sådant som tecken på våldsamt motstånd etc, få mindre juridisk betydelse ifråga om våldtäkt har ägt rum eller inte? (Om än kanske ändå inte alltid i bevisfrågan?)

Som jag fattat det så skall det inte behövas ett uttalat ja med ord. Det skall räcka att det framgår på andra sätt. Så i just detta fallet är det ju ingen skillnad! Mannen hävdar ju faktiskt att han trodde kvinnan gillade det dvs det fanns samtycke.

Problem att bevisa brott är väl samma med samtyckeslag som nu?

Men i just detta fallet vi diskuterar är jag inne på att det inte är fel på lagen. Det är domstolen som tolkar lagen fel.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, problemen med bevisning bör förbli desamma.

Men då fattar jag ännu mindre vad samtyckeslag skulle göra för skillnad, praktiskt och juridiskt?

Sen är det så klart så att i relationer där man känner varandra, framgår det nog snarare att man vill ha sex än uttalas i otvetydiga ordalag. Men det är ju inget problem. Även om jag uppfattat att en del personer har anfört att det är ett problem. (Jag menar, jag polisanmäler ju inte min man för våldtäkt när vi har haft sex, bara för att jag inte uttalat sa ja till det.)

När det gäller det här målet är vi helt överens.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag har försökt sätta mig in i det där med samtycke men det är inte helt lätt. Så vitt jag förstått skulle det innebära att den åtalade skulle förhöras mer noggrant på temat "vad gjorde du för att försäkra dig om att hon var med på det?" Och det låter ju sympatiskt.

Men, säger kritikerna då, det skulle också kunna innebära att till och med mer fokus än idag läggs på offret, på hur hon betedde sig, eftersom hon måste reda ut hur hon visade att hon inte samtyckte - snarare än på själva våldtäkten. Och det är jag inte lika pigg på.

En del länder har redan samtyckeslagstiftning, England är ett av dem. Och det har ändå inte lett till fler fällande domar - England har bland den största skillnaden i Europa när det gäller våldtäktsanmälningar vs fällande dom.

(England lär ha en bra detalj i sammanhanget - för att få ställa frågor om offrets beteende måste försvarsadvokaten först förklara varför frågan är relevant och därefter få grönt ljus av domaren. Det kan jag sympatisera med, även om jag inte riktigt kan föreställa mig hur gränsdragningen skulle gå till.)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Största anledningen till att införa en samtyckeslag förefaller vara att den ska vara normerande. Jag kan se en viss poäng med det faktiskt. Idag signalerar inte samhället att du ska försäkra dig om att den andra parten vill, en samtyckeslag kan vara ett sätt att börja sända ut rätt signaler.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är just det normerande som är det mest problematiska med domen i Lund, tycker jag. Den säger att ett nej inte är ett nej, gör nejet beroende av hur gärningsmannen uppfattar det. Det är rätt skakande. Kvinnan hade kunnat spela in hela övergreppet i ljud och bild, han hade ändå kunnat frias med motiveringen att han inte förstod hennes nej. Så vad domen säger är att nej inte betyder något.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Största anledningen till att införa en samtyckeslag förefaller vara att den ska vara normerande. Jag kan se en viss poäng med det faktiskt. Idag signalerar inte samhället att du ska försäkra dig om att den andra parten vill, en samtyckeslag kan vara ett sätt att börja sända ut rätt signaler.

Jo det kanske finns en poäng med att lagen är normerande.

Jag blir dock lite beklämd och förvirrad. För är det så att normen idag är att man faktiskt kan ha sex utan samtycke?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nä men BRÅ kan dra en slutsats, vilket dom inte gör....

Samma slutsats från en annan källa

Enligt rapporten Skolelevers drogvanor från 2006, utgiven av Centralförbundet för
narkotika och alkoholupplysning (CAN), var sexuellt risktagande tydligt kopplad till alkohol;
ju högre konsumtion, desto vanligare var det att personen i fråga hade erfarenheter av sexuellt
risktagande. Berusning kan öka lusten, minska förmågan att tänka klart och därmed försämra
omdömet


Bekräftar ju det jag beskrev som riskbeteende.......
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Tyvärr så fungerar det inte så, inte i någon debatt, vare sig den är med lbb eller SD eller vad som helst som man inte håller med om

Tyvärr?
Det är väl bra att det finns olika åsikter om saker o ting.
Tänk, o fasa, om alla höll med SD. Vilken fasansfull värld vi skulle leva i då.

Fast här tycks många vara av den här åsikten:
- Jag är för delade meningar, jag har en mening och ni andra har att dela den;)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag, och säkert många andra här, har förstått att du helst diskuterar hur våldtäkter på unga tjejer kan minskas och vad din lösning på det problemet är. Jag har också förstått att du anser att lagen är något som går att tolkas bokstavstroende om man har en viss titel.

Kan vi återgå till diskussion om juridiken i praktiken nu, och vad som faktiskt kan göras om man inte vill att våldtäkter ska vara accepterade i samhället?


Så vitt jag förstår så är inte våldtäkt som fenomen accepterat i det svenska samhället.
Det klassas för det första som ett grovt brott och de som fälls för våldtäkt föraktas i hög grad av samhället som helhet.

Naturligtvis kan och ska man bedriva ett arbete för att öka hänsyn o respekt över könsgränserna. Det är den mer ideologiska sidan av arbetet.
Som på sikt ger resultat.

Men jag förstår inte varför man inte kan använda befintliga data för att ta fram under vilka situationer risken för att utsättas för våldtäkt ökar och göra de presumtiva offren medvetna om detta så att man kan välja att undvika dessa risker. Det är naturligtvis inget 100 % skydd, men räddar det 1 kvinna från ett övergrepp så är det i mina ögon en vinstsituation.

Detta innebär ju att man även får fram de grupper som uppvisar högre benägenhet till att begå övergrepp och det måste väl vara effektivare att lägga resurser på just den gruppen än att sprida den över alla män?

Att utsatta känner sig stigmatiserade när de läser att ex alkoholintag ökar risken bara för att de själva var berusade när de utsattes ska inte få hindra ett effektivt arbete för att minska anmälda övergrepp, och med det menar jag antalet övergrepp.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är just det normerande som är det mest problematiska med domen i Lund, tycker jag. Den säger att ett nej inte är ett nej, gör nejet beroende av hur gärningsmannen uppfattar det. Det är rätt skakande. Kvinnan hade kunnat spela in hela övergreppet i ljud och bild, han hade ändå kunnat frias med motiveringen att han inte förstod hennes nej. Så vad domen säger är att nej inte betyder något.

Jag håller med här, hur ska man ens kunna bemöta någons påstående om att denne inte uppfasttade nej som nej, ens personen upplevelse av situationen kan man inte ta bort liksom (bara försöka bevisa att denne ljuger). Någonstans måste även den allmäna åsikten om vad som är en våldtäkt spela in och inte enbart den som utförs subjektiva åsikt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Samma slutsats från en annan källa

Enligt rapporten Skolelevers drogvanor från 2006, utgiven av Centralförbundet för
narkotika och alkoholupplysning (CAN), var sexuellt risktagande tydligt kopplad till alkohol;
ju högre konsumtion, desto vanligare var det att personen i fråga hade erfarenheter av sexuellt
risktagande. Berusning kan öka lusten, minska förmågan att tänka klart och därmed försämra
omdömet


Bekräftar ju det jag beskrev som riskbeteende.......

Vad är sexuellt risktagande i samband med att man blivit våldtagen?

Om man blir friad för man inte förstår ordet nej så är ju allt en kvinna gör en ökad risk att bli våldtagen
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Tyvärr?
Det är väl bra att det finns olika åsikter om saker o ting.
Tänk, o fasa, om alla höll med SD. Vilken fasansfull värld vi skulle leva i då.

Fast här tycks många vara av den här åsikten:
- Jag är för delade meningar, jag har en mening och ni andra har att dela den;)

Det fungerar inte att ignorera, det var det jag svarade på, det hade du sett om du läst
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men jag förstår inte varför man inte kan använda befintliga data för att ta fram under vilka situationer risken för att utsättas för våldtäkt ökar och göra de presumtiva offren medvetna om detta så att man kan välja att undvika dessa risker. Det är naturligtvis inget 100 % skydd, men räddar det 1 kvinna från ett övergrepp så är det i mina ögon en vinstsituation.

Ja varför inte använda tillgänglig statistik för att informera män vad de bör undvika så de inte riskerar att våldta kvinnor. En kurs i god ettiket när det gäller BDSM och liknade (att bestämma spelreglerna först och inte gissa) och att förstå att ett nej verkligen betyder nej om man inte avtalat något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja varför inte använda tillgänglig statistik för att informera män vad de bör undvika så de inte riskerar att våldta kvinnor. En kurs i god ettiket när det gäller BDSM och liknade (att bestämma spelreglerna först och inte gissa) och att förstå att ett nej verkligen betyder nej om man inte avtalat något annat.

Javisst.
Men det kan ju gå snett
Du kan ju få en spridning av information hur man ska bete sig för att inte åka dit.
Om en grupp i samhället blir utsatt för skador oavsett orsak försöker man naturligtvis dels att agera mot orsaken till skadorna men samtidigt sätter man in skyddsåtgärder för att undvika skadorna. Och jag förstår inte varför det ena ska exkludera det andra. Om samhället agerar för att ändra beteendet hos de potentiella förövarna så är det naturligtvis bra.
Om potentiella riskgrupperna sedan börjar bli mer riskmedvetna i sitt agerande så är det naturligtvis också bra. Vad säger emot detta?

All interaktion mellan människor bör ju bygga på ömsesidig respekt o hänsynstagande, oavsett kön!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp