Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hur råder du en man till att undvika att våldta?

Undvika att våldta?
det låter på dig som det är normalt att ta med våld.

Jag ger en människa det enkla rådet att man har rätt att göra vad man vill så länge man inte skadar sig själv eller andra.

Det har jag levt efter hittills och hittills har jag oprovocerat inte skadat någon annan eller någon annans intresse.

Bemöt andra som de bemöter dig,om de bemöter dig med respekt, återgälda den, om de bemöter med hänsyn återgälda den och bemöter de dig otrevligt...återgälda det med samma mynt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja jag ser det som du skuldbelägger offren samma sekund du börjar diskutera hur de kan undvika att bli våldtagna, som krydda på det hela så dissar du diskussionen om vad män kan göra för att undvika att våldta kvinnor.


Vad det gäller skuldbeläggning så reagerade du ju från början när jag påpekade självklarheten att varje människa är ansvarig för sina val och sina handlingar.

Vad det gäller, vad kan män göra, ja de få % som våldtar kan väl till att börja sluta använda våld . Men jag vet inte vad jag skulle göra för att undvika att våldta någon, har inte varit i den situationen, inte haft det behovet, inte behövt hävda min makt över andra på det sättet.

Så jag kan inte bidra med något där, hittar heller ingen statistik förutom, det vanliga, att alkohol ofta är inblandad, men det är det ju tabu att ta upp....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Dagens problem, det problemet vi diskuterar här, är att en domstol just frikänt en person som enligt den våldtagit en kvinna. Menar du att vi ska lösa det problemet med att unga kvinnor dricker mindre alkohol? Det verkar så på dina inlägg åtminstone.

Knappast, det ändrar inte den domen och den förklaring de hade.

Men att idiotförklara mig själv och ställa krav om omvänd bevisföring, det gör jag inte.

Beviskraven måste finnas kvar.
det som det spekulerades i, att man skulle ha en medgivande-klausul skulle ju innebära ännu mer ingående förhör om hur kvinnan agerade, hur hon agerat tidigare , är hon psykiskt labil, kan det vara orsaken etc etc.

Alla dessa argument är ju inte nya, flera tunga namn har tagit upp dem.

PS jag trodde tråden hade skiftat till hur vi i framtiden skulle ha ett bättre regelverk för hur man ska hantera dessa frågor.
Har du konkreta förslag, förslag som är förenliga med svensk rättstradition?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Vad det gäller skuldbeläggning så reagerade du ju från början när jag påpekade självklarheten att varje människa är ansvarig för sina val och sina handlingar.
Reagerade, tja med en suck möjligen, du har tjatat i något år eller mer om att jag inte tror på det konceptet. Första gången upplyste jag dig om att jag haft den inställningen långt innan jag stötte på dig. Kan du möjligen sluta tjata om hur jag reagerar på det?

Du tycks dock stå för parollen, alla är ansvariga för sina handlingar men kvinnor som blir våldtagna även för männens.

Vad det gäller, vad kan män göra, ja de få % som våldtar kan väl till att börja sluta använda våld . Men jag vet inte vad jag skulle göra för att undvika att våldta någon, har inte varit i den situationen, inte haft det behovet, inte behövt hävda min makt över andra på det sättet.
Men du kan tjata i det oändliga om vad kvinnor kan göra för att inte bli våldtagna.

Så jag kan inte bidra med något där, hittar heller ingen statistik förutom, det vanliga, att alkohol ofta är inblandad, men det är det ju tabu att ta upp....
Jo vi har noterat att det enda du kan bidra med är att påpeka att det ofta är alkohol inblandat. I själva verket har vi hört det till leda, kan du möjligen komma med något som har med diskussionen att göra också, dvs att en man som enligt rätten begått våldtäkt även blivit frikänd från den samma? Och någon alkohol fanns inte med i bilden.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Reagerade, tja med en suck möjligen, du har tjatat i något år eller mer om att jag inte tror på det konceptet. Första gången upplyste jag dig om att jag haft den inställningen långt innan jag stötte på dig. Kan du möjligen sluta tjata om hur jag reagerar på det?

Du tycks dock stå för parollen, alla är ansvariga för sina handlingar men kvinnor som blir våldtagna även för männens.


Men du kan tjata i det oändliga om vad kvinnor kan göra för att inte bli våldtagna.


Jo vi har noterat att det enda du kan bidra med är att påpeka att det ofta är alkohol inblandat. I själva verket har vi hört det till leda, kan du möjligen komma med något som har med diskussionen att göra också, dvs att en man som enligt rätten begått våldtäkt även blivit frikänd från den samma? Och någon alkohol fanns inte med i bilden.

Nu har fört fram vad du tycker om mina åsikter o förslag och hur dåliga de är, vore det då inte på sin plats att föra fram dina åsikter o förslag:D

Vad det gäller det aktuella målet, så du menar att ingen av dem druckit alkoholhaltiga drycker den kvällen?


Att du reagerar så starkt på det faktum att kvinnor är den grupp som våldtas oftast och och att de dessutom är den fysiskt svagare och mest utsatta gruppen och tjänar mest på att "tänka efter före", förstår jag inte.

Det är väl en självklarhet att samhället ser hårt på företeelsen och har i jämförelse med andra brott hårda påföljder.

Problemet är dock kravet på rättssäkerhet för båda o beviskraven.

Ord står mot ord, och hur ska då rättsapparaten döma utan att riskera att bryta mot den så tunga och viktiga rättssäkerheten för BÅDA parterna.

Där kan du ju komma med konstruktiva förslag
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Tyvärr är det så att ingen vill bry sig.Det gagnar eller på svenska ingen tjänar på detta.Och då struntar alla i detta,alla ser om sig själva tills det händer dem själva, då blir det ngt annat.Som vederbörande får ta tag i på olika sätt.
Alla-de e väl folket antar ja.Typ vem bryr sig.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är väl en självklarhet att samhället ser hårt på företeelsen och har i jämförelse med andra brott hårda påföljder.
På vilket sätt är 0 månader/år hårt för en våldtäktsman som bevisligen våldtagit någon?

För det är ju bland annat det som diskuteras här, hur en man som enligt rättssystemet bevisligen har våldtagit en kvinna kan gå helt fri från straff.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Undvika att våldta?


Det har jag levt efter hittills och hittills har jag oprovocerat inte skadat någon annan eller någon annans intresse.

Bemöt andra som de bemöter dig,om de bemöter dig med respekt, återgälda den, om de bemöter med hänsyn återgälda den och bemöter de dig otrevligt...återgälda det med samma mynt.
Jaha, så ditt råd till våldtäktsmän är att så länge de blir bemötta med respekt ska de respektera andra, om någon är otrevlig mot dem ska de vara otrevliga tillbaka.

Intressant.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

På vilket sätt är 0 månader/år hårt för en våldtäktsman som bevisligen våldtagit någon?

För det är ju bland annat det som diskuteras här, hur en man som enligt rättssystemet bevisligen har våldtagit en kvinna kan gå helt fri från straff.

Nu blev han ju inte dömd för våldtäkt alltså...
Annars så är väl straffskalan:
Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Domslutet hat ju inte vunnit laga kraft och förväntas ju som sagt gå till hovrätten.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jaha, så ditt råd till våldtäktsmän är att så länge de blir bemötta med respekt ska de respektera andra, om någon är otrevlig mot dem ska de vara otrevliga tillbaka.

Intressant.

Synnerligen intressant, jag beskriver min inställning, dvs en av de älsta och mest spridda levnadsreglerna "Gör inte mot andra det du inte vill att de ska göra mot dig" Och du tar det som ett råd till våldtäktsmän.
Fine, om alla levde efter dessa enkla regler så skulle ingen våldtas, misshandlas eller mördas eller hur?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hur råder du en man till att undvika att våldta?

Bemöt andra som de bemöter dig,om de bemöter dig med respekt, återgälda den, om de bemöter med hänsyn återgälda den och bemöter de dig otrevligt...återgälda det med samma mynt.

Synnerligen intressant, jag beskriver min inställning, dvs en av de älsta och mest spridda levnadsreglerna "Gör inte mot andra det du inte vill att de ska göra mot dig" Och du tar det som ett råd till våldtäktsmän.
Fine, om alla levde efter dessa enkla regler så skulle ingen våldtas, misshandlas eller mördas eller hur?
Ja det var ju ett råd till potentiella våldtäktsmän och våldtäktsmän om hur de ska undvika att våldta, eftersom du i ditt inlägg svarade på lil-sis inlägg där hon frågade just hur du skulle råda en man till att undvika att våldta.

Nej du skrev inte att du ska bemöta andra som du vill att de bemöter dig, utan du skrev att du ska bemöta andra som de bemöter dig, dvs är de otrevliga ska du också vara det. Svara med samma mynt. Stor skillnad. Det var ju därför jag kommenterade det, för att det stack ut som ett inte särskilt konstruktivt råd i sammanhanget. Men du inser vad du skrev och tar tillbaka det alltså, ok.

"Om alla levde efter dessa enkla regler", ja om alla levde i gulleplutt-landet och satt med sina rosa glasögon skulle ingen någonsin mörda någon annan och allt skulle vara jättefint. Du är inget vidare på att ge tydliga verklighetsförankrade råd till män. Var är ditt "Drick inte för mycket alkohol!" "Gör inte si, gör inte så!" när du vänder dig till potentiella våldtäktsmän? Hur ska män "tänka efter före"? Nej det kan du inte svara på, då har du inga konkreta råd, män ska tydligen inte begränsa sig på samma sätt som kvinnor, de ska leva efter de uråldriga levnadsregler som uppenbarligen fungerat jättebra* hittills för att bevara världsfred och förhindra våldtäkter.

*Ironi.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja det var ju ett råd till potentiella våldtäktsmän och våldtäktsmän om hur de ska undvika att våldta, eftersom du i ditt inlägg svarade på lil-sis inlägg där hon frågade just hur du skulle råda en man till att undvika att våldta.

Nej du skrev inte att du ska bemöta andra som du vill att de bemöter dig, utan du skrev att du ska bemöta andra som de bemöter dig, dvs är de otrevliga ska du också vara det. Svara med samma mynt. Stor skillnad. Det var ju därför jag kommenterade det, för att det stack ut som ett inte särskilt konstruktivt råd i sammanhanget. Men du inser vad du skrev och tar tillbaka det alltså, ok.

Eftersom jag inte vet hur en presumtiv våldtäktsman tänker så skrev jag de regler jag försöker hålla mig till:
"Gör inte mot andra det du inte vill att de ska göra mot dig"

Jag ger en människa det enkla rådet att man har rätt att göra vad man vill så länge man inte skadar sig själv eller andra.

Bemöt andra som de bemöter dig,om de bemöter dig med respekt, återgälda den, om de bemöter med hänsyn återgälda den och bemöter de dig otrevligt...återgälda det med samma mynt.

Kommentaren var då om 0 år var rätt för en våldtäkt. Jag kan ju bara svara efter de fakta som ligger på bordet. Han är inte dömd för våldtäkt, alltså är 0 år ok som dom. Vad man däremot kan diskutera är om domen är korrekt, det är ju därför hovrätten ska ta upp den vad jag förstår.


"Om alla levde efter dessa enkla regler", ja om alla levde i gulleplutt-landet och satt med sina rosa glasögon skulle ingen någonsin mörda någon annan och allt skulle vara jättefint. Du är inget vidare på att ge tydliga verklighetsförankrade råd till män. Var är ditt "Drick inte för mycket alkohol!" "Gör inte si, gör inte så!" när du vänder dig till potentiella våldtäktsmän? Hur ska män "tänka efter före"? Nej det kan du inte svara på, då har du inga konkreta råd, män ska tydligen inte begränsa sig på samma sätt som kvinnor, de ska leva efter de uråldriga levnadsregler som uppenbarligen fungerat jättebra* hittills för att bevara världsfred och förhindra våldtäkter.
*Ironi.
* det skulle funka bra om vi alla levde efter dem, men så är ju inte fallet.

Då vi inte lever i den bästa av världar så har 2 alternativ, kräva ändringar i lagstiftning i samhällsattityder, saker so nog kan ändras men på lång sikt samt agera med eftertanke. För min egen del tror jag knappast risken för våldtäkt är så stor, men misshandel i samband med rån kan jag nog råka ut för , speciellt i de storstäder jag ibland besöker. Då gäller det för mig med,tänk efter före..
Och regeln, drick inte för mycket alkohol, ja den gäller ju för mig med då..
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du skrev att man ska behandla otrevliga människor otrevligt, som råd till män om hur de ska undvika att våldta. Jag påpekade att det var ett dåligt råd, det framstod som att du inte tänkt över frågan särskilt djupt eller som att du efter några skrivna rader glömt vad frågan faktiskt var.

Sedan har du återigen inget konkret råd till potentiella våldtäktsmän utan ännu ett råd till potentiella brottsoffer att inte dricka alkohol.

Nyanserad? Nej.

Det finns många, många, våldtäkter där alkohol inte varit inblandat övht, men du klarar inte av att se något annat. Du vill inte diskutera våldtäktsmän helt enkelt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du skrev att man ska behandla otrevliga människor otrevligt, som råd till män om hur de ska undvika att våldta. Jag påpekade att det var ett dåligt råd, det framstod som att du inte tänkt över frågan särskilt djupt eller som att du efter några skrivna rader glömt vad frågan faktiskt var.
Så man ska bemöta dem trevligt, så samhället ska inte döma en våldtäktsman till fängelse, för det är ju inget trevligt ställe?
Sedan har du återigen inget konkret råd till potentiella våldtäktsmän utan ännu ett råd till potentiella brottsoffer att inte dricka alkohol.
Eftersom jag inte vet hur en potentiel våltäktsman tänker så kan jag ju inte ge råd. Däremot så kan jag ge de normala råden när man är ute bland folk en kväll.
Nyanserad? Nej.

Hellre onyanserad än obalanserad.


Det finns många, många, våldtäkter där alkohol inte varit inblandat övht, men du klarar inte av att se något annat. Du vill inte diskutera våldtäktsmän helt enkelt.
Det finns det, och de flesta våldtäkter o övergrepp sker inom den trängre bekantskapskretsen.

Där fungerar inte de råden överhuvudtaget.
Dels därför att många av kvinnorna och barnen är knäckta o inskolade av förövarna och de klarar inte av att anmäla eller att agera.

Men det aktuella målet handlar ju om ett möte efter en kväll på stan eller?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det handlade om råd till män om hur de ska undvika att våldta, du läser tydligen inte vad som står. Du menar alltså att du missförstod frågan och svarade på vad samhället bör göra med våldtäktsmän istället? Eller att ditt inlägg kom att handla om det allteftersom? Oavsett vilket så kanske du ska försöka vara lite tydlig med vad du syftar på, för det framstod som att du inte svarade särskilt genomtänkt på frågan som ställdes.

I det aktuella fallet ges inte alkohol någon stor betydelse, så i det aktuella fallet betraktas det också som irrelevant.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det handlade om råd till män om hur de ska undvika att våldta, du läser tydligen inte vad som står. Du menar alltså att du missförstod frågan och svarade på vad samhället bör göra med våldtäktsmän istället? Eller att ditt inlägg kom att handla om det allteftersom? Oavsett vilket så kanske du ska försöka vara lite tydlig med vad du syftar på, för det framstod som att du inte svarade särskilt genomtänkt på frågan som ställdes.

I det aktuella fallet ges inte alkohol någon stor betydelse, så i det aktuella fallet betraktas det också som irrelevant.

För tredje gången, eftersom jag själv inte har några som helst tendenser att ta till våld i samband med den här typen av övningar så kan jag inte specifikt ge råd till en våldtäktsman in spe.
De enda råd jag kan ge är, håll ögonen öppna, undvik situationer som lätt kan eskalera, håll dig nykter i sällskap du inte känner. Råd som jag själv tar till mig i situationer där jag vet, av erfarenhet att det kan hetta till.
Med andra ord, tänk efter före...så slipper du ångra dig!

I det aktuella fallet angavs att alkohol inte hade ngn större betydelse, men den var trots allt närvarande eller hur?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För tredje gången, eftersom jag själv inte har några som helst tendenser att ta till våld i samband med den här typen av övningar så kan jag inte specifikt ge råd till en våldtäktsman in spe.

Har du tendenser till att bli våldtagen då och vet hur ett potentiellt våldtäktsoffer ser ut eftersom du kan ge råd till dem?

Rimligen borde ditt råd angående alkohol vara väl tillämpbara på män ( och troligen betydligt mer verksamt om det åtlyds) också eller? men det är tydligen bara offren som ska passa sig eller?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du kan inte ge råd till potentiella våldtäktsmän, jaha, du saknar föreställningsförmågan. Då ignorerar jag det du skrev tidigare som råd till män för att de ska undvika att våldta.

Som sagt, alkohol är irrelevant.

Sedan är det ju så att även när alkohol spelar en större roll, kanske att offret är i princip medvetslös och hjälplösheten utnyttjas så krävs det en våldtäktsman för att det ska ske en våldtäkt. Alkohol framkallar inte våldtäkter ur intet, många män blir hur fulla som helst och ser kvinnor bli hur fulla som helst, utan att för den skull våldta någon.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du kan inte ge råd till potentiella våldtäktsmän, jaha, du saknar föreställningsförmågan.Ja där har du rätt, jag skulle inte ens kunna föreställa mig att använda våld mot en kvinna i den situationen. Då ignorerar jag det du skrev tidigare som råd till män för att de ska undvika att våldta.
De enda råd jag kan ge är att undvika försätta sig iden situationen så att det eskalerar till våld, vad du än pysslar med.
Som sagt, alkohol är irrelevant.
Och alkohol är inte irrelevant.
Alkoholen försämrar omdömet och leder till felbeslut. Det är bla därför du inte får köra bil under alkoholrus. därför att man då tar risker.....som man annars inte skulle ta. Lägg därtill motoriska störningar, synstörningar så har du förklaringen.


Sedan är det ju så att även när alkohol spelar en större roll, kanske att offret är i princip medvetslös och hjälplösheten utnyttjas så krävs det en våldtäktsman för att det ska ske en våldtäkt. Alkohol framkallar inte våldtäkter ur intet, många män blir hur fulla som helst och ser kvinnor bli hur fulla som helst, utan att för den skull våldta någon.
Jag har inte påstått att alkohol som vissa narkotiska preparat framkallar våld, men ribban sänks och omdömet....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Rimligen borde ditt råd angående alkohol vara väl tillämpbara på män ( och troligen betydligt mer verksamt om det åtlyds) också eller? men det är tydligen bara offren som ska passa sig eller?
Ja varför alkohol inte dök upp bland råden till män om hur de kan undvika att våldta är ju som sagt lite av ett mysterium med tanke på hur lbb tjatat om alkohol sida upp och sida ner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp