Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Javisst.
Men det kan ju gå snett
Du kan ju få en spridning av information hur man ska bete sig för att inte åka dit.
Om en grupp i samhället blir utsatt för skador oavsett orsak försöker man naturligtvis dels att agera mot orsaken till skadorna men samtidigt sätter man in skyddsåtgärder för att undvika skadorna. Och jag förstår inte varför det ena ska exkludera det andra. Om samhället agerar för att ändra beteendet hos de potentiella förövarna så är det naturligtvis bra.
Om potentiella riskgrupperna sedan börjar bli mer riskmedvetna i sitt agerande så är det naturligtvis också bra. Vad säger emot detta?

All interaktion mellan människor bör ju bygga på ömsesidig respekt o hänsynstagande, oavsett kön!

Så exakt vad ska kvinnor göra för att undvika våltäkt enligt dig. Här är min ovetenskapliga lista men jag tror den stämmer väldigt väl med verkligheten.

Man ska vara ful.
Ha fula heltäckande kläder.
Aldrig träffa killar ensam.
Aldrig festa varken med eller utan alkohol.
Man ska dessutom helst vara åtminstone 60+ och i vart fall inte mellan 12 och 30 år.
Aldrig gå ut ensam.

Alkohol är i sammanhaget en liten riskfaktor. Den stora risken att utsättas för våldäkt handlar om att vara ung, snygg, träffa killar och festa och råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag håller med här, hur ska man ens kunna bemöta någons påstående om att denne inte uppfasttade nej som nej, ens personen upplevelse av situationen kan man inte ta bort liksom (bara försöka bevisa att denne ljuger). Någonstans måste även den allmäna åsikten om vad som är en våldtäkt spela in och inte enbart den som utförs subjektiva åsikt.

Det blir ju helt tokigt. Hur ofta kommer någon undan med att stjäla pengar genom att ursäkta sig med "men jag trodde jag fick låna, jag har ju fått låna pengar förut"?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du pratar så mkt om alkohol.
Men menar du då att i tex länder som har en låg förbrukning av alkohol så förekommer inte våldtäkt då?
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så exakt vad ska kvinnor göra för att undvika våltäkt enligt dig. Här är min ovetenskapliga lista men jag tror den stämmer väldigt väl med verkligheten.
Märk väl, detär vad du, Lobelia tror..
Man ska vara ful.
Ha fula heltäckande kläder.
Aldrig träffa killar ensam.
Aldrig festa varken med eller utan alkohol.
Man ska dessutom helst vara åtminstone 60+ och i vart fall inte mellan 12 och 30 år.
Aldrig gå ut ensam.

Alkohol är i sammanhaget en liten riskfaktor. Den stora risken att utsättas för våldäkt handlar om att vara ung, snygg, träffa killar och festa och råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Det räcker med tre små ord: Tänk efter före!

Din lista speglar ju vad du tror, knappast vad jag anser.

Men jag ska kommentera:
Man ska vara ful.Vad är ful? det varierar ju från kultur till kultur?
Ha fula heltäckande kläder.Ja på vintern kan det vara befogat men annars förstår jag det inte
Aldrig träffa killar ensam.Varför inte, så länge man kommer ihåg de tre små orden....
Aldrig festa varken med eller utan alkohol.Tvärtom, man ska roa sig, gärna ta ett glas eller två men inte ett för mycket då ökar risken..

Man ska dessutom helst vara åtminstone 60+ och i vart fall inte mellan 12 och 30 år.Å faan, är detta något du kan påverka..det var inte illa pinkat...

Aldrig gå ut ensam.En vettig ide är att om
man går ut ett sällskap och festar, att man håller reda på varandra, tack vare det räddades en av mina kompisar från att rånas i en europeisk storstad. Vi kom ut till honom i tid för att stoppa rånet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du pratar så mkt om alkohol.
Men menar du då att i tex länder som har en låg förbrukning av alkohol så förekommer inte våldtäkt då?

Våldtäkter förekommer i alla kulturer och hos alla folk.

Jag tror att vi har överlag sett ett lågt antal våldtäkter (per 10 000 invånare)

Men jag tror även att just den typen av övergrepp vi diskuterat, där kvinnan frivilligt följer med mannen hem och det sedan urartar till ett övergrepp inte är så vanlig i de länder där alkoholkonsumtionen är nära noll. Där är det nog betydligt vanligare att kvinnan förs bort med våld och utsätts för övergrepp, ja det är väl tom så att i vissa kulturer så kan då kvinnan tvingas gifta sig med mannen som våldfört sig på henne.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det räcker med tre små ord: Tänk efter före!

Din lista speglar ju vad du tror, knappast vad jag anser.
Hur självupptagen och ego får man blir. Jag skriver en lista med vad jag tror är de största triggersen för våltäkt och du får det till att jag anser att du tror det. Tvärt om så verkar du inte inse vad som är det egentliga problemet utan snöar in dig på alkohol.

Men jag ska kommentera:
Man ska vara ful.Vad är ful? det varierar ju från kultur till kultur?
Ha fula heltäckande kläder.Ja på vintern kan det vara befogat men annars förstår jag det inte
Aldrig träffa killar ensam.Varför inte, så länge man kommer ihåg de tre små orden....
Aldrig festa varken med eller utan alkohol.Tvärtom, man ska roa sig, gärna ta ett glas eller två men inte ett för mycket då ökar risken..Man ska dessutom helst vara åtminstone 60+ och i vart fall inte mellan 12 och 30 år.Å faan, är detta något du kan påverka..det var inte illa pinkat...
Aldrig gå ut ensam.En vettig ide är att om
man går ut ett sällskap och festar, att man håller reda på varandra, tack vare det räddades en av mina kompisar från att rånas i en europeisk storstad. Vi kom ut till honom i tid för att stoppa rånet.

Det handlar inte om vad du tycker utan vad som tryggar folk att bli sexuellt intresserade, eller undviker triggern. Du vill att kvinnor ska undvika försätta sig i situationer där de riskerar att bli våldtagna. Jag räknade upp vad man kan göra. Menar du att åtgärderna ovan inte skulle minimera antalet våldtäktet eller? Jo jag vet att åldern inte går att påverka, men våldtäkt på äldre kvinnor är betydligt ovanligare.

Och gör vi tjejer något av ovan, eller snarare motsatsen så försätter vi oss i risk för att bli våldtagna, och det i långt längre utsträkning än vad alkoholdrickande ensamt kan åstadkomma.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hur självupptagen och ego får man blir. Jag skriver en lista med vad jag tror är de största triggersen för våltäkt och du får det till att jag anser att du tror det. Tvärt om så verkar du inte inse vad som är det egentliga problemet utan snöar in dig på alkohol.



Det handlar inte om vad du tycker utan vad som tryggar folk att bli sexuellt intresserade, eller undviker triggern. Du vill att kvinnor ska undvika försätta sig i situationer där de riskerar att bli våldtagna. Jag räknade upp vad man kan göra. Menar du att åtgärderna ovan inte skulle minimera antalet våldtäktet eller? Jo jag vet att åldern inte går att påverka, men våldtäkt på äldre kvinnor är betydligt ovanligare.

Och gör vi tjejer något av ovan, eller snarare motsatsen så försätter vi oss i risk för att bli våldtagna, och det i långt längre utsträkning än vad alkoholdrickande ensamt kan åstadkomma.
Jo, orsaken till de vanligaste övergreppsanmälningarna skulle nog minska , men om våldtäkterna skulle minska så mycket på sikt? Jag vet inte.
En gammal sjöbuss jag känner beskrev erfarenhet så här.

-De enda som på en båt får pinka i motvind är de som under segel rundad kap horn!

Och de har så mycket erfarenhet att de inte gör det...

Unga människor oavsett kön lever ett farligare liv än medelålders och äldre.
Därför skadas de oftare och råkar oftare ut för våld o övergrepp.

Nästa konstaterande, att bruka alkohol med förnuft kräver erfarenhet, det är därför fler unga än äldre super sig redlösa på fester.....med kända följder.

En annan gammal sanning är att, grejor går bara sönder när man använder dem. det vill säga använder man sin sexualitet (vilket alla gör vid initiala kontakter med presumtiva partners) så riskerar man att skottet går bakåt dvs man drar en nitlott. Detta går inte att undvika. Men du har en lite större möjlighet att inte råka illa ut, om du har hjärna o omdöme kvar i gott skick och inte bedövade av droger.

Alltså gäller devisen: -Tänk efter före!
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja tänk efter före är en bra devis, i synnerhet för de som avser att tvinga sig till något.

Hela ditt resonemang går ut på att skuldbelägga offerna, vad tjejerna kan göra för att slippa bli våldtagna.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Samtycke - hur tänker man sig det i praktiken? Att båda parter positivt ska uttala med ord att de vill ha sex (nu och med varandra, på det här sättet)?

Dvs allt annat än ett tydligt uttalat ja, betyder nej? Även i lagens mening?

Då borde sådant som tecken på våldsamt motstånd etc, få mindre juridisk betydelse ifråga om våldtäkt har ägt rum eller inte? (Om än kanske ändå inte alltid i bevisfrågan?)

Jag vill att det blir mer fokus på vad förövaren gjorde för att försäkra sig om att samtycke fanns. Dock lär det som AB-artikeln tog upp också leda till att det samtidigt blir mer fokus på vad offret gjorde också. Men det är det ju även idag, vad gjorde du för att han skulle fatta.

Sedan beror det ju på hur man definierar samtycke, att kräva en direkt uttryckt vilja genomgående under hela sexakten från båda parter lägger nog en del gråzonssex på den svarta sidan, mer än vad jag vill kanske. Även om jag själv inte kan förstå det, så verkar det vara rätt vanligt även här att man "ställer upp" på en snabbis med sin partner (i senaste tråden jag kommer ihåg jämförde någon det med att ens partner följer på en konsert som hen egentligen inte är intresserad). Jag tänker samtycke som att man är "okej" med att det sker, även om man inte själv hade drivit på för att det ska ske om det bara varit upp till en själv. Men ett "ja" till det tänker jag mig behövs, dock inte nödvändigtvis verbalt, så bevisningen blir fortfarande svår.

Kanske är det mest normeringen i det som är någon skillnad. Dock så skrev han i AB-artikeln något i stil med att "det behöver inte vara fel på lagen, för att det skett ett felaktigt domslut". Kanske borde man avvakta hovrättens dom innan man säger att det är fel på lagen i detta fall.

Men det har ju hänt så många gånger nu på sistone. I och för sig skedde väl händelsen med den gruppvåldtagna flickan i trådstarten innan den nya lagen i somras trädde ikraft (eller blandar jag ihop dem?). Så kanske hade de dömts i enlighet med "i särskild utsatt situation". Kanske blir det bättre...?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Kan det gå att skriva en lag där det krävs mer samtycke för sex med våldsinslag och/eller dominanslekar? Så att man kan undvika det här "hon sa nej, men jag trodde det var en del av leken"?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

*kl*

Intressanta synpunkter på en lagändring:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18187062.ab

Han skriver bl a att ännu mer fokus kommer att riktas på offrets beteende med en samtyckeslag, vilket var huvudsaklig anledning för Riksåklagaren och Advokatsamfundet var emot en sådan lag.

Dagens Metro skriver f ö om en undersökning som visade att hälften av advokaterna i undersökningen är mot en samtyckeslag. Det är dock stor skillnad mellan könen, nästan 40 procent av de kvinnliga advokaterna är för lagen, medan endast 13 procent av de manliga advokaterna i undersökningen är det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så vitt jag förstår så är inte våldtäkt som fenomen accepterat i det svenska samhället.
Det klassas för det första som ett grovt brott och de som fälls för våldtäkt föraktas i hög grad av samhället som helhet.

Jag diskuterar juridik. Du diskuterar moral. Vi behöver inte dra den diskussionen igen.

Naturligtvis kan och ska man bedriva ett arbete för att öka hänsyn o respekt över könsgränserna. Det är den mer ideologiska sidan av arbetet.
Som på sikt ger resultat.

Men jag förstår inte varför man inte kan använda befintliga data för att ta fram under vilka situationer risken för att utsättas för våldtäkt ökar och göra de presumtiva offren medvetna om detta så att man kan välja att undvika dessa risker. Det är naturligtvis inget 100 % skydd, men räddar det 1 kvinna från ett övergrepp så är det i mina ögon en vinstsituation.

Eller så ger vi män alkoholförbud samt utegångsförbud. Det skulle rädda betydligt fler än 1 kvinna, alltså är det en vinstsituation i dina ögon. I mina ögon måste man också fråga sig rimligheten i åtgärderna. Jag tror de flesta kvinnorna är fullt medvetna om vilka risker de lever med, och för min del får de avstå från krogbesök om de tycker att det är värt det. I mina ögon kan det dock ALDRIG vara en okej signal från samhället att det är de som ska ta ansvar för de män som inte kan bete sig. De får naturligtvis göra det om de vill, men det är principiellt fel att du och samhället ska säga åt dem att göra det för att slippa bli våldtagna.

Men jag vet att du tycker att det är en vettig signal, så vi tycker olika. Och jag vill hellre diskutera de juridiska aspekterna.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja tänk efter före är en bra devis, i synnerhet för de som avser att tvinga sig till något.

Hela ditt resonemang går ut på att skuldbelägga offerna, vad tjejerna kan göra för att slippa bli våldtagna.

Så vad jag säger: - Varje enskild individ är ansvarig för sina handlingar och sina val. Ser du som att jag skuldbelägger offren?

Trots att jag i den meningen säger att en man som väljer att begå ett övergrepp både är ansvarig för sitt val och sin handling??
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag diskuterar juridik. Du diskuterar moral. Vi behöver inte dra den diskussionen igen.
Det klassas för det första som ett grovt brott , handlar det uttalandet om moral? Det anser inte jag!

Eller så ger vi män alkoholförbud samt utegångsförbud.Vi har redan alkoholförbud i en rad verksamheter, med dessa gäller både män och kvinnor. Problemet att ett alkoholförbud skulle driva in sverige i samma situation somUSA upplevde under förbudstiden..inte önskvärt ao. Det skulle rädda betydligt fler än 1 kvinna, alltså är det en vinstsituation i dina ögon. I mina ögon måste man också fråga sig rimligheten i åtgärderna. Jag tror de flesta kvinnorna är fullt medvetna om vilka risker de lever med, och för min del får de avstå från krogbesök om de tycker att det är värt det. I mina ögon kan det dock ALDRIG vara en okej signal från samhället att det är de som ska ta ansvar för de män som inte kan bete sig. De får naturligtvis göra det om de vill, men det är principiellt fel att du och samhället ska säga åt dem att göra det för att slippa bli våldtagna.

Men jag vet att du tycker att det är en vettig signal, så vi tycker olika. Och jag vill hellre diskutera de juridiska aspekterna.
Skillnaden mellan oss är väl att jag ser problemet som olösbart på kort sikt och istället för att gnälla över det föreslå agerande som minskar riskerna fram till dess att samhället hunnit ikapp.
Jag älskar att segla, seglar ofta ensam. Använder inte flytväst, av den enkla anledningen att ligger du ensam i drickat ngr mil från kusten så gör flytvästen varken till eller ifrån. Däremot använder jag livlina. Den sitter på så fort jag lämnar ruffen. Frihetsberövande ? Ja! men har räddat mitt liv mer än en gång..
De
n här diskussionen är lite så. Frihet kontra säkerhet. Rättvist ? nej men realistiskt
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och jag diskuterar hur vi vill konstruera rättsväsendet för det samhälle vi vill ha.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och jag diskuterar hur vi vill konstruera rättsväsendet för det samhälle vi vill ha.

Det är ju på lång sikt, men hur vill du lösa dagens problem?

Att på sikt ändra både människors beteende och rättsväsende går nog,,men dagens problem måste hanteras idag.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är ju på lång sikt, men hur vill du lösa dagens problem?

Att på sikt ändra både människors beteende och rättsväsende går nog,,men dagens problem måste hanteras idag.

Starta en tråd om det så lovar jag att svara ;) Jag vill diskutera de rättsliga aspekterna här.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så vad jag säger: - Varje enskild individ är ansvarig för sina handlingar och sina val. Ser du som att jag skuldbelägger offren?

Trots att jag i den meningen säger att en man som väljer att begå ett övergrepp både är ansvarig för sitt val och sin handling??

Ja jag ser det som du skuldbelägger offren samma sekund du börjar diskutera hur de kan undvika att bli våldtagna, som krydda på det hela så dissar du diskussionen om vad män kan göra för att undvika att våldta kvinnor.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är ju på lång sikt, men hur vill du lösa dagens problem?

Att på sikt ändra både människors beteende och rättsväsende går nog,,men dagens problem måste hanteras idag.

Dagens problem, det problemet vi diskuterar här, är att en domstol just frikänt en person som enligt den våldtagit en kvinna. Menar du att vi ska lösa det problemet med att unga kvinnor dricker mindre alkohol? Det verkar så på dina inlägg åtminstone.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp