Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer
Ber om ursäkt
Citat från inlägg nr 236
De enda råd jag kan ge är, håll ögonen öppna, undvik situationer som lätt kan eskalera,
håll dig nykter i sällskap du inte känner. Råd som jag själv tar till mig i situationer där jag vet, av erfarenhet att det kan hetta till.
Med andra ord, tänk efter före...så slipper du ångra dig!
Så?
Det är inlägg nr 336 du citerar.
Skönt att det går framåt, åtminstone tillfälligt, jag syftar som du säkert vet på ditt tidigare inlägg som kom innan jag ett flertal gånger tagit upp din brist på konkreta, genomtänkta, råd till män i just det ursprungliga inlägget. Innan jag gjort jämförelsen med hur du gav råd till kvinnor och där också nämnt alkohol (nr 331). Jag syftar alltså på dina ursprungliga råd i inlägg 321, som jag citerar nedan. Varför tror du det finns en så gapande brist på ord som "alkohol" och "tänk efter före" i det inlägget? Har du någon teori? När det sitter så i ryggmärgen för dig att komma med förmaningar till våldtäktsoffer menar jag, särskilt om alkohol, vilket vi sett prov på i flera sidor nu.
Undvika att våldta?
det låter på dig som det är normalt att ta med våld.
Jag ger en människa det enkla rådet att man har rätt att göra vad man vill så länge man inte skadar sig själv eller andra.
Det har jag levt efter hittills och hittills har jag oprovocerat inte skadat någon annan eller någon annans intresse.
Bemöt andra som de bemöter dig,om de bemöter dig med respekt, återgälda den, om de bemöter med hänsyn återgälda den och bemöter de dig otrevligt...återgälda det med samma mynt.
Jag kan ju se de stereotypa moralkakorna som man kan komma dragandes med som råd i precis varje tråd oavsett ämne (undantaget det sista, mer tveksamma, rådet då), men inga praktiska exempel på åtgärder i stil med det du tjatar på potentiella offer om, inget specifikt om våldtäkt, och inget alls om alkohol.
Men du menar antagligen att det är en ren slump att du inte nämnde det då, i ditt spontana svar, utan att det dök upp först flera inlägg senare när du blev tvungen att utveckla ditt resonemang en aning. Eller? Ja, ren slump. Jag tror ju inte på slumpen i sådana här fall, men vad vet jag? Jag har ju bara debatterat med dig i otaliga trådar på ämnet, sett samma argument i tusentals olika skepnader, och ändå när du får ett tillfälle att upprepa samma argument, igen, den här gången riktat mot män, så väljer du att inte göra det. Varför är inte kopplingen där, är den inte lika självklar för dig när det handlar om män? Varför väljer du i dina råd till män klyschor om att man har rätt att göra "vad man vill" så länge man inte skadar andra, framför dina eviga "alkohol" och "tänk efter före"? Slump?
Det här är en detalj som pekar på ett mönster. Du kommer kanske inte reflektera alls över ditt sätt att gå fram som en bulldozer i våldtäktstrådar med eviga förmaningar till offer, ett evigt skiftande av fokus från gärningsman till offer, inte reflektera över vilken del av samhället du speglar genom att göra det tydliga valet. De potentiella våldtäktsmännen? Ja de ska förstås få höra gyllene regeln innan de går ut och super. Fast nu har du ju insett förstås, nu skulle du formulera dina råd annorlunda, jag tror inte du medvetet bortsåg från att säga den förmaningen som för dig kommer så naturligt till kvinnor - det fanns bara inte i din tankevärld just då att säga den även till män. Och det illustrerar ett samhällsproblem och delar av det vi diskuterat i tråden.
Var finns männens ansvar?
Ps. Det är inte säkert att jag ids/ser någon vits att svara på ditt eventuella svar på detta, och om du inte ids svara på detta heller (det är ju relativt långt) så spelar det ingen roll för mig - jag vet redan vad ditt svar kommer bli. Ds